Kinnarps höj och sänkbart, programmerings dosa?

Permalänk
Medlem

Kinnarps höj och sänkbart, programmerings dosa?

Hej folket,

Jag fick ett höj och sänkbart kinnarp-skrivbord från svärfar då han flyttade till nytt kontor och ej var i behov utav det nuvarandra skrivbordet, jätteschysst. Dock fick inte det skrivbordet plats hemma hos oss utan jag tog då underredet och satte det under en massiv bordskiva jag redan hade, det blev superbra.

Dock har jag ett välkänt problem. Kontrollenheten under skrivbordet kräver att det är tre ben inkopplade (då den använde tre ben på ett hörnskrivbord) men jag använder endast två. Jag hade alltså behövt programmera om enheten till att enbart köra med två ben istället för tre.

Jag sökte då och hittade en hel del inlägg, bla https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=78252 där de beskriver väldigt tydligt hur man kan kringgå problemet. Detta fungerade inte för mig. Jag försökte i två dagar men fick det bara inte att funka.

Jag ringde då Kinnarps och frågade om de hade en kontrolldosa i stil med denna https://www.logicdata.net/product/hsf/ som man kan köpa/låna/hyra eller be dem skicka ut tekniker med. De svarade då att de inte hade kvar något sånt verktyg för den modellen jag har då den är för gammal (2017) och erbjöd istället en ny kontrollenhet för 2000kr.

Min fråga till goda folket här på forumet är: Finns det någon vänlig själ som vet med sig att de har tillgång till en sån dosa hemma/på kontor/etc att sälja/hyra/låna ut? Jag hade bara behövt ställa om motorn från 3 till 2 ben och jag hade uppskattat det otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Den kontrolldosan du har på bild har vi inte använt på många många år. Boxen du har måste programmeras om, men inte ens vi har kvar grejer till att göra det till så gamla grejer. Eller bytas ut. Kanske går med nån fullösning, men inget jag vet nått om.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande från Linak (danskt bolag liknande kinnarps) där man kan med lite jobb montera bort benet från motorn. Kan ju vara ett alternativ så du har tre motorer, varav en sitter utan ben. Se till att ändlägena hamnar rätt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Jag har ett liknande från Linak (danskt bolag liknande kinnarps) där man kan med lite jobb montera bort benet från motorn. Kan ju vara ett alternativ så du har tre motorer, varav en sitter utan ben. Se till att ändlägena hamnar rätt bara.

Ja precis, som det är nu så sitter de tredje benet på skrivbordet också men det är onödigt och otympligt känner jag även om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Den kontrolldosan du har på bild har vi inte använt på många många år. Boxen du har måste programmeras om, men inte ens vi har kvar grejer till att göra det till så gamla grejer. Eller bytas ut. Kanske går med nån fullösning, men inget jag vet nått om.

Ja det är fullösningarna jag har kikat på men får inte till riktigt. Är 2017 verkligen så gammalt att det inte finns verktyg för motorn kvar? Den box jag har ser ut såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Ja det är fullösningarna jag har kikat på men får inte till riktigt. Är 2017 verkligen så gammalt att det inte finns verktyg för motorn kvar? Den box jag har ser ut såhär:

https://i.ibb.co/bv4v5Vv/IMG-20210118-121417.jpg

Kan du ta en större bild så jag ser hela boxen. Känns som dom borde sagt att supporten för de utgick. Ta en helbild så får vi se hur de ser ut

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Kan du ta en större bild så jag ser hela boxen. Känns som dom borde sagt att supporten för de utgick. Ta en helbild så får vi se hur de ser ut

Bild nedan:

Permalänk
Medlem

Oj, den där är gammal kan jag lova, hehe Börja för 6 år sen på kinnarps och aldrig sett nån sån ens Har du någon kinnarpslapp under den någonstans?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Oj, den där är gammal kan jag lova, hehe Börja för 6 år sen på kinnarps och aldrig sett nån sån ens Har du någon kinnarpslapp under den någonstans?

Hur ser den ut menar du? Bänkskivan är utbytt mot en mindre, har inte kvar den gamla bänkskivan tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Oj, den där är gammal kan jag lova, hehe Börja för 6 år sen på kinnarps och aldrig sett nån sån ens Har du någon kinnarpslapp under den någonstans?

Det jag har gjort hittills är att jag har kollat på logiclinks hemsida (tillverkaren av styrboxen) och vad som är kompatibelt med deras boxar, men om ni har nyare logiclink boxar nu så kan jag fortfarande tänka mig att kontroller för dessa hade funkat. Har du någon idé lyssnar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Det jag har gjort hittills är att jag har kollat på logiclinks hemsida (tillverkaren av styrboxen) och vad som är kompatibelt med deras boxar, men om ni har nyare logiclink boxar nu så kan jag fortfarande tänka mig att kontroller för dessa hade funkat. Har du någon idé lyssnar jag gärna.

De enda råd jag kan ge är ju att köpa ny box med kontrolldosa. Såg att du bor i Borås, då skulle du kunna åka upp till våran fabriksförsäljning faktiskt, han som håller i den har bra mycke gammal bröte liggandes. Han kanske kan hjälpa dig där. Ravnell heter han.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De enda råd jag kan ge är ju att köpa ny box med kontrolldosa. Såg att du bor i Borås, då skulle du kunna åka upp till våran fabriksförsäljning faktiskt, han som håller i den har bra mycke gammal bröte liggandes. Han kanske kan hjälpa dig där. Ravnell heter han.

Oh nice, då har jag nått att gå på! Jag slår en pling och kollar med honom, tack för tipset!