Permalänk
Medlem

Konvertera VHS till datorn

Hade några gamla VHS band jag ville ha in på datorn så införskaffade denna: https://cdon.se/hemelektronik/easycap-usb-video-capture-adapt...

När man kopplar den till datorn så dyker det upp två enheter, kamera och mikrofon. Öppnar man då t ex OBS så dyker både kameran och mikrofonen upp. Spelar man sedan ett band i spelaren så ser man videon i OBS. Tyvärr så verkar inte ljudet fungera ordentligt. Som sagt dyker mikrofonen upp och jag kan se att det händer något men det hörs inget. Då öppnade jag ljudhanteraren i windows och tryckte i lyssna på enhet. Då får jag faktiskt ljud men det låter externt dåligt. Väldigt brusigt och det klipper.

Jag vet inte om jag gör något fel eller om dessa "grabbers" är såhär dåliga? Någon som testat detta?

Permalänk
Medlem

Du får vad du betalar för. Förvänta dig inte mycket av nått som kostar 130kr.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Du får vad du betalar för. Förvänta dig inte mycket av nått som kostar 130kr.

Var några år sedan jag köpte den, vet inte om det var exakt denna, kostade några hundra.

Nej jag förväntar mig inga underverk direkt. Men bilden är det inget fel på alls, bara ljudet.Tror nästan det blir bättre att spela upp den på en tv och filma tvn med telefonen. 😆

Annars vet jag inte om det finns något annat sätt? Det är bara ca 4h material, inte så mycket så vill inte betala för mycket.

Permalänk
Medlem

Den där modellen säljes från Kina för 25-50 kr. Videodelen är skaplig, har egendomligheter och följer inte normal standard. Ljuddelen är katastrof, bättre att köra in ljudet i datorns eget ljudkort och para ihop videograbbern med den om du vill använda den enheten.

Problemet är att mellansegmentet som fanns förr, som kunde fånga filmer med bra kvalité, finns liksom inte att få tag i idag. Antingen är det simpla budgetmodeller som knappt är värt namnet (eller priset heller för den delen) eller så är det proffsutrustning som gäller. Men då pratar vi tiotusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Den där modellen säljes från Kina för 25-50 kr. Videodelen är skaplig, har egendomligheter och följer inte normal standard. Ljuddelen är katastrof, bättre att köra in ljudet i datorns eget ljudkort och para ihop videograbbern med den om du vill använda den enheten.

Problemet är att mellansegmentet som fanns förr, som kunde fånga filmer med bra kvalité, finns liksom inte att få tag i idag. Antingen är det simpla budgetmodeller som knappt är värt namnet (eller priset heller för den delen) eller så är det proffsutrustning som gäller. Men då pratar vi tiotusentals kronor.

Jag förstår. Hur kan man koppla RCA till datorn då? Något externt ljudkort? För det jag har idag har ju bara en massa outputs, det enda som ger input är en mikrofon port.

Annars kanske värt att besöka någon fotobutik, har för mig att jag sett reklam för att få filmer konverterade.

Permalänk
Medlem

Jag har redan frågat runt om det, men en slår huvudet i en vägg eftersom folk som "kan det där" tycker att det räcker med en usel 480p-grabber för VHS. Helt utan eftertanke att VHS är analogt och skulle må så mycket bättre av att spelas in med högre upplösning och sedan komprimeras bättre.

VHS är trevligt att titta/lyssna på på en TV, men att köra det över en usel adapter och få komprimeringsartefakter och kasst ljud ovanpå den redan oskarpa bilden tar ju helt bort charmen med VHS-formatet.

Men jo, ytterst handlar det om bandstationsförbannelsen som är på väg att drabba VHS nu. Det blir allt svårare att få tag på välfungerande VHSer. De som sitter på VHS som ska bevaras för eftervärlden bör ta sig en tänkare om att försöka få över det nu innan det blilr ännu värre.

Skrivet av Baxtex:

Jag förstår. Hur kan man koppla RCA till datorn då? Något externt ljudkort?

Annars kanske värt att besöka någon fotobutik, har för mig att jag sett reklam för att få filmer konverterade.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Fungerar detta?

Ja, om du bara har enstaka band så är det helt klart värt för att slippa allt krångel och låta någon insatt ta hand om det för en liten kostnad. Du köper dig trevlig tid samtidigt som du förevigar ditt material. (Sedan kan en hoppas att de har en bra utrustning för ändamålet så att resultatet blir fint, men det får en väl fråga antar jag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår. Hur kan man koppla RCA till datorn då? Något externt ljudkort? För det jag har idag har ju bara en massa outputs, det enda som ger input är en mikrofon port.

Annars kanske värt att besöka någon fotobutik, har för mig att jag sett reklam för att få filmer konverterade.

Oops, missade att du inte ens hade en line-in.

Jodå, ett externt ljudkort skulle definitivt fungera. Här är ett fint exemplar under tusenlappen: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=759855

(Finns billigare om en orkar leta lite.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag har redan frågat runt om det, men en slår huvudet i en vägg eftersom folk som "kan det där" tycker att det räcker med en usel 480p-grabber för VHS. Helt utan eftertanke att VHS är analogt och skulle må så mycket bättre av att spelas in med högre upplösning och sedan komprimeras bättre.

VHS är trevligt att titta/lyssna på på en TV, men att köra det över en usel adapter och få komprimeringsartefakter och kasst ljud ovanpå den redan oskarpa bilden tar ju helt bort charmen med VHS-formatet.

Men jo, ytterst handlar det om bandstationsförbannelsen som är på väg att drabba VHS nu. Det blir allt svårare att få tag på välfungerande VHSer. De som sitter på VHS som ska bevaras för eftervärlden bör ta sig en tänkare om att försöka få över det nu innan det blilr ännu värre.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Fungerar detta?

Ja, om du bara har enstaka band så är det helt klart värt för att slippa allt krångel och låta någon insatt ta hand om det för en liten kostnad. Du köper dig trevlig tid samtidigt som du förevigar ditt material. (Sedan kan en hoppas att de har en bra utrustning för ändamålet så att resultatet blir fint, men det får en väl fråga antar jag.)

I mitt fall är det bara gamla semesterbilder som jag vill rädda innan bandet blir helt defekt eller att spelaren dör. Jag antar att det är svårt att komma ihåg hur det faktiskt såg ut. Men personligen så tycker jag ljud är viktigare än video.

Jag har faktiskt en sådan kabel liggandes här någonstans tror jag. Men skulle det funka att sätta den i mikrofonuttaget?

VHS spelaren jag har var ganska high tech för sin tid, har hörlursuttag, möjlighet att redigera film etc. Jag vet inte om jag kan dra nytta av det på något vis..

Jag funderar också på om jag kan använda min förstärkare? Den har ju RCA inputs och t ex HDMI ut. Undra tro om jag kan koppla det till datorn på något vis?

Permalänk
Medlem

Har hört att det ger bättre resultat att spela in band med hjälp av en DVD recorder och sedan rippa skivan till datorn, dessa DVD recorders tex bättre sådana från Samsung, Panasonic eller JVC hade kretsar vid Scart Inputen som rensade upp bilden och stabiliserade den samt förbättrade färgerna som ofta är lite bleka på gamla VHS. Så om du kan hitta bättre begagnat på Tradera så kanske det vore en lösning...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har hört att det ger bättre resultat att spela in band med hjälp av en DVD recorder och sedan rippa skivan till datorn, dessa DVD recorders tex bättre sådana från Samsung, Panasonic eller JVC hade kretsar vid Scart Inputen som rensade upp bilden och stabiliserade den samt förbättrade färgerna som ofta är lite bleka på gamla VHS. Så om du kan hitta bättre begagnat på Tradera så kanske det vore en lösning...

Exakt detta gjorde jag för ca 10 år sedan men blev aldrig klar och sedan gick DVD spelaren sönder, annars hade jag gjort det nu. Ja det är värt att tänka på annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har hört att det ger bättre resultat att spela in band med hjälp av en DVD recorder och sedan rippa skivan till datorn, dessa DVD recorders tex bättre sådana från Samsung, Panasonic eller JVC hade kretsar vid Scart Inputen som rensade upp bilden och stabiliserade den samt förbättrade färgerna som ofta är lite bleka på gamla VHS. Så om du kan hitta bättre begagnat på Tradera så kanske det vore en lösning...

Helt klart att föredra, det är bland det bästa en konsument kan få tag på i lagom prisnivåer. Plus att en tar bort signaldegraderingsfaktorn genom att inte behöva skicka iväg signalen först. Problemet är just att få tag på en fungerande sådan... Någon som har ett tips?

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Jag insåg precis att min TV har möjlighet att spela in på en USB hårddisk.

Så om jag kör VHS -> Förstärkare -> TV och spelar in.

Kan det funka bättre kanske? Jag har aldrig spelat in något med tvn. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag insåg precis att min TV har möjlighet att spela in på en USB hårddisk.

Så om jag kör VHS -> Förstärkare -> TV och spelar in.

Kan det funka bättre kanske? Jag har aldrig spelat in något med tvn. 🤔

Prova, jag är helt klart intresserad att följa upp den setupen! Det sitter antagligen bättre dekoders i TVn, om du kan köra videosignalen direkt. Vet inte hur det blir med signalen om den går igenom förstärkaren först. Om det ena ger bättre ljud och det andra ger bättre bild, så kan det vara värt att spela in dem separat och sedan synka dem i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Prova, jag är helt klart intresserad att följa upp den setupen! Det sitter antagligen bättre dekoders i TVn, om du kan köra videosignalen direkt. Vet inte hur det blir med signalen om den går igenom förstärkaren först. Om det ena ger bättre ljud och det andra ger bättre bild, så kan det vara värt att spela in dem separat och sedan synka dem i datorn.

Får bli ett experiment imorgon! Tyvärr har inte min tv RCA eller något analogt input förutom antennuttaget. Mina föräldrar har en ca 10 år äldre tv som har RCA input men den går nog inte att spela in med tror jag. Min förstärkare har ju bara vanlig video också och inte S-video men det får väl gå ändå. Blir kul att testa.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator du har?
Bärbar? Då kan jag förstå att ljud ingång saknas men är det en stationär så är det oerhört ovanligt att dom ej har en ljudingång (brukar kallas line in) och sen även en egen mic ingång.

Är det en inte för gammal (flera år!) stationär burk så är det även väldigt vanligt att man med dessa nyare inbyggda ljudkort även kan välja vad varje ut/ingång ska göra, vilket då görs i ljudkortets drivrutiner/program.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Prova, jag är helt klart intresserad att följa upp den setupen! Det sitter antagligen bättre dekoders i TVn, om du kan köra videosignalen direkt. Vet inte hur det blir med signalen om den går igenom förstärkaren först. Om det ena ger bättre ljud och det andra ger bättre bild, så kan det vara värt att spela in dem separat och sedan synka dem i datorn.

Så har äntligen fått igång en hyfsad lösning efter några timmar!

Jag började att undersöka min tv. Tyvärr så går det enbart att spela in från den inbyggda digitalboxen. Det finns lite appar med screen recording men vad jag kúnde hitta så kunde dessa inte spela in ljud tyvärr. Tillbaka till VHS och dator då. Prövade att koppla RCA röd/vit till 3.5 och stoppa i datorns mikrofoningång, detta verkade inte fungera. Sedan upptäckte jag att min VHS spelare också har ett hörlursuttag. Stoppade jag in mina lurar där så lät det ändå rätt bra. Så då drog jag ut lurarna igen och satte en 3.5mm kabel mellan VHS spelarens hörlursutgång till datorns mikrofoningång. Voila, ljudet blev ca 250x gånger bättre direkt!

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden då jag också har funderingar på att göra backups på VHS-Band.

Läste i tråden att hitta en VHS/DVD kombo-spelare var det smidigaste och "bästa" alternativet.

Min första plan var att köpa ett AverMedia pcie-kort så jag kan koppla s-video till scart mellan VHS-Spelaren och datorn och sedan via VLC så ska man tydligen kunna välja VHS-Spelaren som källa och spela in direkt i VLC.

Osäker vilket alternativ kommer ge mig bästa bild och ljud kvalité, om det är någon som har input eller erfarenhet av dessa metoderna så får ni gärna dela med er.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3