Våra system har upptäckt ovanlig trafik från ditt nätverk- hela föreningen drabbad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Så du menar att det som sker nu, som innebär merarbete för alla leverantörer, på grund av brist på antalet IP-adresser kommer att leva kvar fast behovet inte kvarstår?

Det är för att godtyckligt block i intervallet /48 till /64 i praktiken kan delegeras till kunder. Om inte leverantören kör att alla ska ha sin egen /48 kommer det vara många som delar på samma subnätsblock även om varje individuell enhet kan ha en egen IP. När Google/CF blockerar i framtiden kommer de snarare att blockera hela block eftersom det är trivialt att byta IP till en ny oanvänd när den förra blockerats - de kan inte veta hur stort subnät som faktiskt allokerats ut utan det blir troligen en hel /48 som klipps på en gång.

Det är inte så att en ny IP helt slumpmässigt ur en hela-världen-pool allokeras ut som det i princip gör med IPv4 idag. I det avseendet kommer det här problemet replikeras vidare till IPv6 och kanske till och med förvärras eftersom helt åtskilda "nätverksgrannar" kan drabbas.

Så detta är ett problem som inte borde existera. Åter igen så har vissa aktörer helt enkelt för stor kontroll över Internet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är för att godtyckligt block i intervallet /48 till /64 i praktiken kan delegeras till kunder. Om inte leverantören kör att alla ska ha sin egen /48 kommer det vara många som delar på samma subnätsblock även om varje individuell enhet kan ha en egen IP. När Google/CF blockerar i framtiden kommer de snarare att blockera hela block eftersom det är trivialt att byta IP till en ny oanvänd när den förra blockerats - de kan inte veta hur stort subnät som faktiskt allokerats ut utan det blir troligen en hel /48 som klipps på en gång.

Det är inte så att en ny IP helt slumpmässigt ur en hela-världen-pool allokeras ut som det i princip gör med IPv4 idag. I det avseendet kommer det här problemet replikeras vidare till IPv6 och kanske till och med förvärras eftersom helt åtskilda "nätverksgrannar" kan drabbas.

Så detta är ett problem som inte borde existera. Åter igen så har vissa aktörer helt enkelt för stor kontroll över Internet idag.

Tack för ett mycket utförligt och förklarande svar. I'm with you now!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Min sambo har börjat få detta meddelande på sin telefon när hon är ansluten till wifi. Vi har statisk ip från Bahnhof. Det är bara hennes telefon som får meddelandet, inga andra enheter. Det är vår ip adress som står med i meddelandet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Detta beror förmodligen på ifall er gruppinternet har någon custom DNS som blockad av Google eller VPN tunnel igång.

Jag får detta meddelande oavsett om det är mobil eller dator på just Google när VPN är aktiverat eller när jag hade en ad block DNS i routern.

Så kolla dessa två saker?

Permalänk
Medlem

Fick detta också när jag ändrade default search enginge i edge... till Google. Så ibland när man går in på google på jobbet får man upp detta...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hon hade ett par hundra flikar uppe i telefonen, många av dem Google. Kan det ha påverkat? Rensade alla flikar och uppdaterade chrome. Får se om de dyker upp igen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hon hade ett par hundra flikar uppe i telefonen, många av dem Google. Kan det ha påverkat? Rensade alla flikar och uppdaterade chrome. Får se om de dyker upp igen.

Borde inte påverka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hej. Igår började jag få samma mysko meddelande när jag googlar. Det första jag gjorde var att resetta router och installera om datorn. Men när väl jag var igång igen igår så fick jag upp samma meddelande. Idag när jag försökte felsöka lite mer så märker jag att det dyker bara upp om jag har VPN på. slår jag av VPN så fungerar det som vanligt alltså ingen "klicka i rutan för att visa att du inte är en robbot." Jag har haft VPN i några månader men det är alltså igår det började när det är påslagen. Någon som vet vad jag bör göra för att bli av med skiten när VPN är på och varför det sker? Jag sysslar inte med någon ovanlig data trafik kan påpekas. Visst så säger alla men så är det.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Hej. Igår började jag få samma mysko meddelande när jag googlar. Det första jag gjorde var att resetta router och installera om datorn. Men när väl jag var igång igen igår så fick jag upp samma meddelande. Idag när jag försökte felsöka lite mer så märker jag att det dyker bara upp om jag har VPN på. slår jag av VPN så fungerar det som vanligt alltså ingen "klicka i rutan för att visa att du inte är en robbot." Jag har haft VPN i några månader men det är alltså igår det började när det är påslagen. Någon som vet vad jag bör göra för att bli av med skiten när VPN är på och varför det sker? Jag sysslar inte med någon ovanlig data trafik kan påpekas. Visst så säger alla men så är det.

Byt VPN server. Detta meddelande av Google beror på att de ser flera från ”samma ip” som försöker med viss aktivitet.

Har fungerat för mig genom att byta till annan VPN server under tiden. Då brukar den få kyla ner sig lite och fungerar igen om du vill tillbaka till den.

Permalänk
Medlem

Har nu börjat använda Bing istället när jag har VPN på. Orkar inte med Googles captchatjat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vissa företag livnär sig på s.k sökmotoroptimering/marknadsoptimering. I många fall innebär det att man har hundratusentals/miljontals bots som konstant skjuter sökningar mot Google på så sätt få upp en site på ranking. Ofta använder man tyvärr IPv6 eftersom det finns så gott om adresser. I tidigare jobb så blev vi ibland tillfrågade att låna ut IPv4-adresser för syftet.

Google får skylla sig själv som uppmuntrar till detta beteende.