65" TV (LG CX vs Samsing Q80T) samt soundbar för konsolspel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hiawatha:

Nej räcker med Gamemode och sätta boxen på 120 hz. Det är verkligen ganska enkelt att kolla upp.

Nu läste jag på lite och vad jag tror du syftar på är 'Freesync Pro', vilket stänger av Dolby Vision. För att Freesync/VRR ska funka måste 'Instant Game Response' vara på, vilket är vad som motsvaras av Freesync eller vad de nu kallar det i andra skärmars menyer. Detta skapar vissa problem med gamma, men utan så har man inte någon form av VRR så det är väl värt det antar jag. Däremot hittar jag inget om att Freesync Pro skulle vara problematiskt mer än just att det stänger av Dolby Vision, men jag har inte ägnat jättemycket tid åt research direkt. Om det är så, så kan det ju vara idé att köra Pro när man spelar spel som inte stöder Dolby Vision, men jag vet inte om det gör så stor skillnad egentligen.

På min Samsung-TV så kan Freesync vara på, av eller 'Ultimate' så jag antar att Ultimate motsvarar ungefär Freesync Pro på LG'n. Men ärligt talat har jag svårt att se skillnaden mellan på och ultimate.

Permalänk

Hur viktigt är VRR för nextgen konsoller? LG CX är väl mest intressant för mig just nu eftersom den verkar vara den enda som har fler än en hdmi 2.1 ingång, men om VRR fortfarande är buggigt så kanske det är värt att vänta. Är det något man kan förvänta sig att någon 2021 modell fixat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LangdonAlger:

Hur viktigt är VRR för nextgen konsoller? LG CX är väl mest intressant för mig just nu eftersom den verkar vara den enda som har fler än en hdmi 2.1 ingång, men om VRR fortfarande är buggigt så kanske det är värt att vänta. Är det något man kan förvänta sig att någon 2021 modell fixat?

PS5 stöder inte VRR (än?) så för den är det förstås inte så viktigt. För XB så är det riktigt nice i mina ögon, funkar som på PC så man slipper tearing. Sen får man ju hoppas att utvecklarna siktar på att nå upp till "rätt" FPS på konsolerna då det borde vara enklare med känd hårdvarukonfiguration och så, men ser man på tidigare konsoler så är det ju inte sällan frameraten dippar i intensiva scener och så.

Permalänk
Medlem

Jag gick på en CX och en Samsung HW-Q86R soundbar i slutet av förra året och är toknöjd. Dessa Atmos soundbars är så mycket lättare att ha och göra med än traditionella 5.1/7.1-system, bara plugga in och köra. Låter klart över förväntan.

TV:n har som känt väldigt trevlig bild och lågt input lag, men jag har inte hunnit hårdköra den för spel eftersom PS5 som känt inte stöder VRR ännu och jag väntar på att få hem en HDMI-kabel som fixar 4K120 10-bit 4:4:4 till PC:n. Det här med gamma shift är ju lite oroande. Ska man få årets modell till okej pris så får du nog vänta till nästa Black Friday dock.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag gick på en CX och en Samsung HW-Q86R soundbar i slutet av förra året och är toknöjd. Dessa Atmos soundbars är så mycket lättare att ha och göra med än traditionella 5.1/7.1-system, bara plugga in och köra. Låter klart över förväntan.

TV:n har som känt väldigt trevlig bild och lågt input lag, men jag har inte hunnit hårdköra den för spel eftersom PS5 som känt inte stöder VRR ännu och jag väntar på att få hem en HDMI-kabel som fixar 4K120 10-bit 4:4:4 till PC:n. Det här med gamma shift är ju lite oroande. Ska man få årets modell till okej pris så får du nog vänta till nästa Black Friday dock.

Ja, därför jag tänkte mig en soundbar också. Den du har är bara en bar och subwoofer, hör man om något är bakom fast det inte finns fler högtalare?

Ja, det är ju det. Det blir en lång väntan, alternativt om det finns någon QLED som löst vrr då.