Disken i enhet G: behöver formateras innan den kan användas

Permalänk

Disken i enhet G: behöver formateras innan den kan användas

Jag har en gammal extern hårddisk som jag vill hämta filer från men när jag kopplar in den får jag upp texten "Disken i enhet H: behöver formateras innan den kan användas". Efter man trycker på avbryt så kommer det upp en till ruta där texten säger att Volymen innehåller inget känt filsystem. Vilket program är lättast att använda och få med sig mest filer med?

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

För att inte trassla till det för mycket skulle jag först och främst prova med Hirens BootCD https://www.hirensbootcd.org/
Skapa en Bootbar USB sticka enl anvisning på hemsidan. Väl igång har du ett windowsfönster ovanpå en Linux plattform. Har du lite tur så går det att läsa och kopiera den externa enheten. Funkar inte det så finns det en del bra andra program i win menyn som kanske kan hjälpa dig på traven. Det är ju ganska skakigt om man har gamla filer man vill komma åt men inte lyckas på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.