Rykte: AMD Ryzen Threadripper 5000-serien gör debut i augusti

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Ryzen Threadripper 5000-serien gör debut i augusti

AMD:s mångkärniga Ryzen Threadripper-serie är fortfarande kvar på Zen 2-arkitekturen och nu talar rykten för att uppgradering ännu är ett halvår bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OK!
Då kanske det är den tiden som vi kan förvänta oss en större tillgänglighet gällande GPU och CPU sidan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

3960X och TRX40 är mitt första AMD platform på bra många år och den har överträffat mina förväntningar så gå till baka till en uråldrig x299 system är det inte på tal om, Inte haft ett enda problem utom ett MB som strulat lite men fick det utbytt på garanti så knappast något med amd att göra , hur nöjd som helst med detta system

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Kan vara bra för de som är i akut behov eller har mycket gammalt hårdvara över. Annars känns det lite sådär att köpa en ny troligtvis svindyr dator med massor med ram till hösten, med ddr4 när ddr5 kommer när som helst. Men kanske dröjer ddr5, kanske blir det svindyrt i början och man får vänta så länge?
Så argumentet blir kanske av typen. Köp inte en Samsung s21 eller iPhone 12 just nu, vänta 2år och köpt Samsung 23 eller Iphone 14 istället. För dessa kommer att prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan vara bra för de som är i akut behov eller har mycket gammalt hårdvara över. Annars känns det lite sådär att köpa en ny troligtvis svindyr dator med massor med ram till hösten, med ddr4 när ddr5 kommer när som helst. Men kanske dröjer ddr5, kanske blir det svindyrt i början och man får vänta så länge?
Så argumentet blir kanske av typen. Köp inte en Samsung s21 eller iPhone 12 just nu, vänta 2år och köpt Samsung 23 eller Iphone 14 istället. För dessa kommer att prestera bättre.

Vänta på någonting som presterar bättre kan en alltid göra. Betyder inte att det som stundar inte är noterbart.

Permalänk
Medlem

Kommer tagga på 64+ kärnor! vågar man hoppas på 128stycken?

Permalänk
Medlem

Skulle det komma någon Zen 3+ för AM4 eller är Zen 4 och AM5 nästa anhalt för konsumenter?

Om man är sugen på Intel system så är det sagt att Alder Lake (Core 12000 serien) med DDR5 ska släppas i höst för konsumenter.
Om det samtidigt kommer något nytt för servrar och HEDT eller när det kommer vet jag inte.

Det mesta verkar tyda på att AMD inte börjar använda DDR5 fören nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det ryktas ju att Apple ska skapa ett sådant monster till sin kommande Mac Pro så AMD måste ju minst matcha!

Permalänk
Viking
Skrivet av Levandebild:

Det ryktas ju att Apple ska skapa ett sådant monster till sin kommande Mac Pro så AMD måste ju minst matcha!

128 kärnor finns det väll ändå inga rykten om?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu finns det!

Permalänk
Medlem

Kör en 2950X på ett Zenith Extreme Alpha moderkort. Min personliga erfarenhet är att det är betydligt buggigare att köra AMD än Intel. Drivrutiner som är skräp (iaf första året), onödigt krånglig raidkontroller och sedan ASUS som är en plåga i sig med RGB-belysning som har drivrutiner från helvetet själv, USB-portar som strular mm mm.

Processorn är riktigt vass för renderingar och multicore-jobb. Där kan jag inte klaga, tvärtom berömma! Är entusiastplattformen värd pengarna? Tyvärr det vanliga tråkiga svaret: när allt fungerar som det ska, ja, annars absolut inte.

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Master of Overkill

Tycker AMD vad jag testat på TR ej är riktigt klart, tog rätt långt tid på X58 till X99 förens det blev ok, mycket X58 ren skräp samma med X79.

Idag sitter jag på X299 stabilaste platform jag någonsin kört, synd max är 18 core och nästa platform kostar skjortan.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Var nog önsketänkande snarare än rykten, för att vara noga.

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte komma alternativ som kan konkurrera med dessa i närtid

Permalänk
Medlem

Eh, läste rubriken "Rykte: AMD Ryzen 4 gör debut i augusti". Fan va gött det skulle va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Skrivet av Levandebild:

Jag skulle inte tro att det blir mer än 64 kärnor på 5000 serien/Zen 3.

Troligtvis skulle merparten av Epyc och Threadripper kunderna tjäna mer på att ha 64 kärnig(a) procesor(er) i system med DDR5 och PCI Express 5 än att ha en 96-128 kärnig Zen 3 processor.

Något som skulle kunna vara intressant, om någon har en 64 kärnig Threadripper eller Eypic.
Om ni hade kunnat köra benchmarks i lite olika laster och dels prova att avaktivera olika antal kärnor i Bios/Uefi samt även prova olika minnesinställningar. Framförallt olika klockfrekvenser för minnet och kanske även att använda olika antal minneskanaler.

Försöka få fram någon slags tabell eller diagram över hur olika laster skalar över olika mängd kärnor och olika mycket minnesbandbredd.

Jag har en teori att i laster som flaskhalsas av minnesbandbredd, så ökar inte prestandan speciellt mycket med ökat antal kärnor om man inte också kan öka minnesbandbredden.
I sådana scenarion så bidrar ökat antal kärnor mestadels till ett ökat pris. Men inte så mycket till ökad prestanda.

Att det är en anledning att AMD troligtvis inte kommer släppa processorer med 128 kärnor eller mer för DDR4 baserade system.
Sen med ökade krav på plats för fler chiplets, ökade krav på IO chip mm också är bidragande orsaker. Att det troligtvis tar längre tid att få till en bra lösning på det för 128+ kärniga processorer än vad övergången från DDR4 till DDR5 kommer att ta.

Men det är bara mina halvkvalificerade gissningar.
Ta det inte som någon absolut sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle inte tro att det blir mer än 64 kärnor på 5000 serien/Zen 3.

Troligtvis skulle merparten av Epyc och Threadripper kunderna tjäna mer på att ha 64 kärnig(a) procesor(er) i system med DDR5 och PCI Express 5 än att ha en 96-128 kärnig Zen 3 processor.

Något som skulle kunna vara intressant, om någon har en 64 kärnig Threadripper eller Eypic.
Om ni hade kunnat köra benchmarks i lite olika laster och dels prova att avaktivera olika antal kärnor i Bios/Uefi samt även prova olika minnesinställningar. Framförallt olika klockfrekvenser för minnet och kanske även att använda olika antal minneskanaler.

Försöka få fram någon slags tabell eller diagram över hur olika laster skalar över olika mängd kärnor och olika mycket minnesbandbredd.

Jag har en teori att i laster som flaskhalsas av minnesbandbredd, så ökar inte prestandan speciellt mycket med ökat antal kärnor om man inte också kan öka minnesbandbredden.
I sådana scenarion så bidrar ökat antal kärnor mestadels till ett ökat pris. Men inte så mycket till ökad prestanda.

Att det är en anledning att AMD troligtvis inte kommer släppa processorer med 128 kärnor eller mer för DDR4 baserade system.
Sen med ökade krav på plats för fler chiplets, ökade krav på IO chip mm också är bidragande orsaker. Att det troligtvis tar längre tid att få till en bra lösning på det för 128+ kärniga processorer än vad övergången från DDR4 till DDR5 kommer att ta.

Men det är bara mina halvkvalificerade gissningar.
Ta det inte som någon absolut sanning.

Ät benägen att hålla med dig!

Samtidigt så är ett scenario med många trådar, sällsynt. Eller mer rätt, scenario som kan/klarar av att nyttja många trådar fullt ut.
Kanske delvis pga. att annat blir flaskhals.

Den dagen då det kommer +128 kärnor är när AMD löst lastfördelningen för chiplet på GPU sidan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Det jag skrev ovan om att lösa lastfördelning för chiplet på GPU sidan, kan vara närmare än vad jag räknade med...

AMD Chiplet GPU Patent App - Active Bridge Chiplet with Integrated Cache
https://www.reddit.com/r/AMD_Stock/comments/mk14pq/amd_chiple...

https://twitter.com/VideoCardz/status/1378987670345506816

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

System enligt signatur. 32 trådar används till BOINC, där det räknas åt: Rosetta@home; Milkyway@Home; LHC@home & climateprediction.net. Sen går 2 trådar till att mata Folding@home på grafikkortet.
När jag spelar behöver jag bara pausa F@H, inte beräkningarna på CPU:n... det finns ju några trådar kvar att använda.
I & med senaste Bios versionen: 1402(2021-01-15)upplever jag inga konstigheter längre.
Lite lätt undervoltning, så den går tyst & sval.
Mitt första AMD bygge som jag nu är helt nöjd med.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen i några år att lägga alldeles för mycket pengar på ett Threadripper-system, som jag aldrig kommer nyttja fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag har varit sugen i några år att lägga alldeles för mycket pengar på ett Threadripper-system, som jag aldrig kommer nyttja fullt ut.

Gen 1 och 2 gick ju ändå å köpa för oss dödliga, Gen3 blev ju sjukt dyr. vad blir då Gen 4?

EDIT: inga problem å maxa en TR Rigg, men de beror på vad du gör till vardags, för min del när jag rendera videos efter editering så gick det hutlöst mycket fortare med min TR alla spel som är CPU tunga fick en rejäl boost, tex BFV.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Gen 1 och 2 gick ju ändå å köpa för oss dödliga, Gen3 blev ju sjukt dyr. vad blir då Gen 4?

Ja,
Men samtidigt har vanliga Ryzen kannibaliserat på ingångs (entry level) Threadripper.
Första generationen Threadripper fanns med modeller 8, 12 och 16 kärnor.
Andra generation Threadripper fanns bl.a. med 12 och 16 kärnor.

Hur intressanta hade Ryzen Threadripper 5000 serien modeller med 8, 12 och 16 kärnor varit?
När man istället kan köpa vanliga AM4 Ryzen 5800X, 5900X eller Ryzen 5950X med lika många kärnor?

Det kan så klart vara någon som vill dra nytta av Threadripperplattformens fördelar utan att behöva många kärnor.
Men det blir ändå dyrare moderkort så marknaden hade nog varit liten.
Någon kanske skulle kunna tänka sig att först köpa en billigare 8 eller 12 kärnig Threadripper på ett bra moderkort och senare uppgradera till en häftigare processor på samma moderkort. Men troligtvis ganska liten marknad för det.

Så ja, du har helt rätt. Threadripper har blivit dyrare.
Men samtidigt har de också blivit mera high end än vad första generationen var.
Och att vanliga Ryzen i stort sett ersatt ingångsmodellerna av Threadripper.

Permalänk
Medlem

Känns som meninglös produkt när både minnen & pci-e kommer att bytas ut nästa år utifall man inte behöver många kärnor i dagsläget för att göra beräkningar men då är man nog ändå mer beroende av minnen& gpu beräkningar pro var ett steg upp men lite mer beräkning per kärna i nuläget utan de andra förbättringarna borde vara ganska meningslöst.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

EDIT: inga problem å maxa en TR Rigg, men de beror på vad du gör till vardags, för min del när jag rendera videos efter editering så gick det hutlöst mycket fortare med min TR alla spel som är CPU tunga fick en rejäl boost, tex BFV.

Det enda Cpu-krävande jag gör är att rippa mina filmer och konvertera till olika format. Har dock en fundering på att använda en riktigt kraftig dator för att kunna dela ut resurser så att mina barn inte behöver ha egna datorer i sina rum. De är inte alltid så försiktiga...

Sen gillar mina barn att filma på sina mobiler och redigera, så det är något som de kanske ger sig in i mer framöver. Och spela in musik och redigera.

Så, som sagt behöver jag det egentligen inte, men det skulle vara roligt. Förutom för plånboken förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja,
Men samtidigt har vanliga Ryzen kannibaliserat på ingångs (entry level) Threadripper.
Första generationen Threadripper fanns med modeller 8, 12 och 16 kärnor.
Andra generation Threadripper fanns bl.a. med 12 och 16 kärnor.

Hur intressanta hade Ryzen Threadripper 5000 serien modeller med 8, 12 och 16 kärnor varit?
När man istället kan köpa vanliga AM4 Ryzen 5800X, 5900X eller Ryzen 5950X med lika många kärnor?

Det kan så klart vara någon som vill dra nytta av Threadripperplattformens fördelar utan att behöva många kärnor.
Men det blir ändå dyrare moderkort så marknaden hade nog varit liten.
Någon kanske skulle kunna tänka sig att först köpa en billigare 8 eller 12 kärnig Threadripper på ett bra moderkort och senare uppgradera till en häftigare processor på samma moderkort. Men troligtvis ganska liten marknad för det.

Så ja, du har helt rätt. Threadripper har blivit dyrare.
Men samtidigt har de också blivit mera high end än vad första generationen var.
Och att vanliga Ryzen i stort sett ersatt ingångsmodellerna av Threadripper.

försökte sälja min Gen1 TR, sluta med att jag gav bort den till en sjukt snål polare istället.
för min del har båda mina TR´s varit helt klart till nytta för de jag pysslar med, då spel inte är huvudfokus för min del. även om jag periodvis spelar mycket. men nu har jag varit inne på att köra en Ryzen 5900 eller 5950 då dem idag är mer rimliga för mig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig byta till Ryzen om dom hade iGpu även på deras lite dyrare cpuer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Varför en bild på trasiga jeans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som meninglös produkt när både minnen & pci-e kommer att bytas ut nästa år utifall man inte behöver många kärnor i dagsläget för att göra beräkningar men då är man nog ändå mer beroende av minnen& gpu beräkningar pro var ett steg upp men lite mer beräkning per kärna i nuläget utan de andra förbättringarna borde vara ganska meningslöst.

Varför gör nya RAM och PCIe detta till en meningslös produkt? Jag med mina DDR4 behöver väl inte bry mig om att DDR5 lanseras, DDR4 kommer fortfarande säljas i flera år så att jag kan uppgradera vid behov. Och PCIe5 lär knappast behövas än, inte ens PCIe4 känns speciellt viktigt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Varför en bild på trasiga jeans?

Threadripper! 👁️👃👁️
👅

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | XFX Mercury RX 9070 XT OC Gaming RGB | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Skaffade en 3970X för några veckor sedan. Inte haft några problem alls på Linux! Riktigt monster! Ska man klaga så är det att moderkortet har en sån liten jäkla fläkt som gärna går upp i 15k rpm. Låter helt galet.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart