Vad är det för stark krydda pizzerior använder?

Permalänk
Medlem

Vad är det för stark krydda pizzerior använder?

Den är oftast orange/brun och väldigt stark och de brukar hälla det på kebabsås. Någon som vet eller har några gissningar?

Permalänk
Medlem

Chili?
Cayennepeppar?
Gissningar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Inga alls känns det som då de flesta pizzeriornas, så kallade, starka såser känns lika milda som en mild sås

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Den är oftast orange/brun och väldigt stark och de brukar hälla det på kebabsås. Någon som vet eller har några gissningar?

Shriracha eller hur det stavas?
Liknar ketchup och tabasco samtidigt.
https://mittkok.expressen.se/artikel/sriracha-har-ar-allt-du-...

Permalänk
Medlem

Antagligen chili pulver, hittas i dom flesta astatiska affärer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Sriracha har jag sett användas.

Permalänk
Medlem

Jag syftar mer på kryddan de ströser ovanpå. De brukar bara ta en mild (eller stark) sås och sen strö denna kryddbladning ovanpå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag syftar mer på kryddan de ströser ovanpå. De brukar bara ta en mild (eller stark) sås och sen strö denna kryddbladning ovanpå.

Strö låter ju som chiliflakes, men jag vet inte om jag sett det du pratar om så det är bara en gissning.

Permalänk
Medlem

Har du testat att snällt fråga dom? Då får du precis rätt. Gissar det inte är en hemligt.

Permalänk
Medlem

Låter som det kan vara Pul Biber (alternativa namnet Aleppopeppar)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

Cayennepeppar vet jag används på vissa pizzerior.

Permalänk
Medlem

Cayennepeppar är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag syftar mer på kryddan de ströser ovanpå. De brukar bara ta en mild (eller stark) sås och sen strö denna kryddbladning ovanpå.

"De"? Jag har aldrig stött på det på någon pizzeria, men jag antar att det är en sådan sak som kan variera rejält mellan olika delar av landet, och mellan olika pizzerior naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antagligen chili pulver, hittas i dom flesta astatiska affärer.

Chilipulver har funnits i svenska butiker åtminstone de senaste 30 åren, den varianten som kallas Cayenne...

Permalänk
Medlem

Jag har också stött på Cayenne-peppar på flera Pizzerior. Samt nån som använder Sriacha men det är ju en sås inte en krydda

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Cayennepeppar är det vanligaste, de tar en mild sås, häller på lite och rör om.
Så länge det inte är röd kebabsås som erbjuds, s.k. getblod så är det safe

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk

Det finns inget u s av 🌶 eller cayennepeppar i kebabsås, ska fråga en vän som jobbar på en Pizzeria. Finns så otroligt många chilisorter, vissa med smak och vissa utan. Men hade du haft 🌶 på pizzan så hade du känt chiliconcorne smaken direkt. Återkommer med svar men tror inte att alla pizzerior andvänder samma krydda med tanke på hur olika dom smakar från pizzeria till en annan pizzeria. Sen gör osten och tomastsåsen och pålägget halva Pizzan.!mvh

Permalänk
Medlem

Chillimayo låter som det du frågar efter. Men som flera nämt, det finns nog inte just 1 standard
Har hört rykten om att i Jönköping, där har de minsann bostongurka i sin sås :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Chillimayo låter som det du frågar efter. Men som flera nämt, det finns nog inte just 1 standard
Har hört rykten om att i Jönköping, där har de minsann bostongurka i sin sås :')

Så länge dom inte har Maeng Dah (vattenskalbagge) som ingrediens, är allt lugnt

Maeng Dah är en vanlig ingrediens i chili pasta som används i det astatiska köket, går att köpa här

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Chilipulver har funnits i svenska butiker åtminstone de senaste 30 åren, den varianten som kallas Cayenne...

Däremot rätt svag i förhållande till vad som hittas i asiat butiker

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är Cayennepeppar enligt min pizzabagare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Däremot rätt svag i förhållande till vad som hittas i asiat butiker

Ja, fast något starkare på pizzan behövs nog inte. man kan ta lite mer isåfall. Habanero kan köpas torkad i alla större butiker dessutom.

Permalänk
Medlem

Låter främmande, enda kryddblandningen jag sett strös på pizza i efterhand skulle nog vara Oregano?