Byta delar vs byta allt (budget ~25k)

Permalänk

Byta delar vs byta allt (budget ~25k)

Hej!

Min befintliga dator börjar bli lite väl trött när jag spelar vissa spel. Jag funderar på det finns något värde att behålla vissa komponenter eller om det är lika bra att byta ut allt?

Jag är ute efter något som står sig bra 5+ år fram i tiden minst och 1440p gaming. Jag är lite av en allätare när det kommer till spel, men till exempel Poe2, Battlefield 6 , Cyberpunk, Total War: Warhammer, med mera.

Nuvarande setup:

• Processor: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor, 3600 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s)

• GPU: Nvidia GeForce RTX 2070

• Motherboard: B450 GAMING PRO CARBON AC (MS-7B85)

• RAM: 16 GB, Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB

• PSU: 700W, BeQuiet Kraft

• Chassi: Corsair Carbide 200R

• Skärm: LG 27GL850

• Övrigt: DVD±RW DL, fläktkylare till processor (modell oklar, någon Peerless Assassin), Samsung SSD 840 250gb, 2TB SATA 6Gb/s HDD

Är något värt att spara eller är det lika bra att byta allt? Totalbudget ~25k vid nybygge men är villig att gå över något om det ger mer "bang for the buck". Jag har inte byggt dator från scratch innan men är öppen för att tackla utmaningen om det innebär betydligt lägre kostnad jämfört med att köpa allt från ett ställe (alternativ en redan färdigbyggd dator). RGB och annat flashigt har jag egentligen inget intresse för.

En bekant föreslog följande om allt ska bytas, åsikter? https://komponentkoll.se/bygg/mRoUP

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Överväg om du ska spara chassit på grund av skivläsaren, vet inte om det finns nya chassin med det. Jag skulle annars byta allt! Och jäklar vilken skillnad det kommer bli

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Min dator är ganska snarlika din, till och ned aningen piggare, och jag kommer byta ut allt ordentligt eftersom att samtliga delar ligger så långt efter täten. Kanske man kan få någon tusing när man säljer det vidare som "första burk" till någon annan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Behåll skärmen och sälj resten av datorn som komplett system.

Klart det går att uppgradera den du har och få något som är mycket bättre än vad du har, men tveksamt om man vågar lova att det skulle hålla i 5+ år.

Tycker du har fått vettiga tips av din bekant ett väl balanserat bygge, ev kan man tänka sig att lägga på någon hundralapp för att få en PSU av lite bättre kvalitet.

EDIT: Om du gärna vill göra en uppgradering skulle jag köra på denna: