Sätta hårddisk med windows 7 i datorn

Permalänk
Medlem

Sätta hårddisk med windows 7 i datorn

Hej! Behöver hjälp då jag har en dator med windows 10 i. Och har en till hårddisk här hemma som jag vill sätta i datorn men problemet är att det är windows 7 på den andra hårddisken, går det att sätta i den ändå och sen välja vilken av hdd som ska vara boot driven eller kommer det förstora systemet helt när det är 2 olika windows i datorn samtidigt? och isf hur formaterar jag hdd med windows 7 när jag inte kan formatera den genom en dator

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

Du kan absolut montera i den. Du ställer normalt sett in i BIOS vilken disk datorn skall boota ifrån.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasmus01:

hur formaterar jag hdd med windows 7 när jag inte kan formatera den genom en dator

Det går jättebra att formatera en disk i en dator men du kan inte formatera systemdisken för win har ett skydd mot att utplåna sig självt, du måste alltså boota via en annan installation som behöver vara placerad på en annan lagringsenhet så om du installerar win på en annan lagringsenhet så kan du formatera "win7 disken".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du kan absolut montera i den. Du ställer normalt sett in i BIOS vilken disk datorn skall boota ifrån.

Så det ska gå att bara sätta i den i datorn o starta den o gå in i bios o välja vilken som ska va boot driven utan några problem, är lite rädd över att nåt ska gå sönder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasmus01:

Så det ska gå att bara sätta i den i datorn o starta den o gå in i bios o välja vilken som ska va boot driven utan några problem, är lite rädd över att nåt ska gå sönder

Ja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus01:

Så det ska gå att bara sätta i den i datorn o starta den o gå in i bios o välja vilken som ska va boot driven utan några problem, är lite rädd över att nåt ska gå sönder

så man behöver inte formatera om den då eller? eller har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem

Så länge du bara skall sätta i disken så bör du ju inte behöva gå in i BIOS och ändra något (om du nu inte vill boota från Windows 7 installationen alltså). Nya diskar bör ju automatiskt lägga sig i slutet av listan av Boot Drives.

För att ta bort innehållet på disken, så kan man ju använda Windows egna diskhanterare, bara att ta bort befintliga partitioner och skapa en ny som man formaterar med lämpligt filsystem. I vissa fall så kan det finnas partitioner som inte kan tas bort via den, men kan ordnas via 3:e parts program eller via Kommandoprompten.
Lite mer info om Windows "Diskhanterare": https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-och-formate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus01:

så man behöver inte formatera om den då eller? eller har jag fattat fel?

Vad skall du ha den till? Om du inte formaterar den så kommer den ju att innehålla allt som fanns på den gamla datorn, OS och allt. Om du inte vill det utan du vill ha en tom disk så är det lättast att formatera om den i Windows.

Visa signatur

5900X | 6700XT