Laptop utvecklare. 11th gen, +15’, <25k, >fhd

Permalänk
Medlem

Laptop utvecklare. 11th gen, +15’, <25k, >fhd

Hej, min son pluggar .net Snart klar.

Tänkte att han skulle få en laptop som passar för utveckling.

Han tänker sig oled (jag som tjatat om det).
Men det kanske egentligen inte är ens de bästa skärmarna.
Viktigast är att det är +fhd tror jag när det är över 15 tum.

Har man nytta av spelgrafikkort?
Är ju segt att simulera Android men det kanske inte hjälper till?

Nån som har en utvecklardator som dom kan rekommendera?

/T

Permalänk
Medlem

Dell xps?

Permalänk
Avstängd

Thinkpad X1 Extreme är nog en av få som når upp till kraven. Finns med OLED, tangentbordet är bra, klarar en del spel då den har ett separat grafikkort och så är den tunn och lätt. Dock är den verkligen inte billig med OLED-skärmen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5479982

Men när jag pluggade så köpte jag en Thinkpad med grym studentrabatt från en tysk onlinebutik, typ 40-50% billigare än här. https://myeducation.de/notebook/lenovo-campus/lenovo-thinkpad... Fortfarande över budget dock, och jag vet inte om man kan välja till svenskt tangentbord som man kunde när jag köpte därifrån.

Edit: Jag jobbar som .Net-utvecklare och har en Thinkpad P1 som är liksom proffsmodellen av denna, skillnaden är väl att den har proffsgrafikkort vilket är helt onödigt för vad jag har den till, annars precis samma vad jag förstår. Men jag har inte OLED eller ens 4K utan bara en vanlig 1080p-skärm. Jag är väldigt nöjd med den, det enda negativa i mina ögon är att dockan är lite omständlig. Den går över USB-C men det räcker inte så kontakten är dubbel med en USB-C och en Thinkpad standard strömkontakt kombinerat, och man behöver ha två strömadaptrar i dockan. Men så är det väl med så feta komponenter.

Permalänk
Medlem

Om sonen inte ska frilansa så kommer hans blivande arbetsplats antagligen att stå för mobil och laptop + docka. Onödigt att lägga 20 papp om man inte vet att man behöver datorn.

Oavsett så vill man inte sitta och programmera heldagar vid en laptop, det är bättre i så fall att lägga pengar på ett schysst hemmakontor - skrivbord, riktigt bra stol, två bra skärmar.

Annars: Lenovo T- och P-serie, möjligen X-serie. XPS. 16 GB RAM är för lite i mitt tycke.

Personligen står jag inte ut med blanka skärmar om man ska sitta nära dem, jag störs av reflektionerna. Så tills jag blir överbevisad om att det funkar bra kommer jag inte vara ett dugg intresserad av OLED på laptop eller datorskärm.

Permalänk
Medlem

Vad överdrivet med 4k på sån liten skärm, FHD eller 1440p räcker nog bra.
Onödigt med OLED om han främst ska ha den som arbetsdator också, om man bortser från svärtan så är IPS hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Thinkpad X1 Extreme är nog en av få som når upp till kraven. Finns med OLED, tangentbordet är bra, klarar en del spel då den har ett separat grafikkort och så är den tunn och lätt. Dock är den verkligen inte billig med OLED-skärmen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5479982

Men när jag pluggade så köpte jag en Thinkpad med grym studentrabatt från en tysk onlinebutik, typ 40-50% billigare än här. https://myeducation.de/notebook/lenovo-campus/lenovo-thinkpad... Fortfarande över budget dock, och jag vet inte om man kan välja till svenskt tangentbord som man kunde när jag köpte därifrån.

Edit: Jag jobbar som .Net-utvecklare och har en Thinkpad P1 som är liksom proffsmodellen av denna, skillnaden är väl att den har proffsgrafikkort vilket är helt onödigt för vad jag har den till, annars precis samma vad jag förstår. Men jag har inte OLED eller ens 4K utan bara en vanlig 1080p-skärm. Jag är väldigt nöjd med den, det enda negativa i mina ögon är att dockan är lite omständlig. Den går över USB-C men det räcker inte så kontakten är dubbel med en USB-C och en Thinkpad standard strömkontakt kombinerat, och man behöver ha två strömadaptrar i dockan. Men så är det väl med så feta komponenter.

Ja. Ström via enbart USB-C är ju bara att glömma om man vill ha lite kräm. Annars är det en deal-breaker 2021.
Oj. X1:an kostade rejält
Jag köper utan moms då det är till mitt företag. Men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Vad överdrivet med 4k på sån liten skärm, FHD eller 1440p räcker nog bra.
Onödigt med OLED om han främst ska ha den som arbetsdator också, om man bortser från svärtan så är IPS hur bra som helst.

Ja. Du har givetvis rätt. Ska kolla lite recensioner på några IPS-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om sonen inte ska frilansa så kommer hans blivande arbetsplats antagligen att stå för mobil och laptop + docka. Onödigt att lägga 20 papp om man inte vet att man behöver datorn.

Oavsett så vill man inte sitta och programmera heldagar vid en laptop, det är bättre i så fall att lägga pengar på ett schysst hemmakontor - skrivbord, riktigt bra stol, två bra skärmar.

Annars: Lenovo T- och P-serie, möjligen X-serie. XPS. 16 GB RAM är för lite i mitt tycke.

Personligen står jag inte ut med blanka skärmar om man ska sitta nära dem, jag störs av reflektionerna. Så tills jag blir överbevisad om att det funkar bra kommer jag inte vara ett dugg intresserad av OLED på laptop eller datorskärm.

Han praktiserar och hjälper mig lite vid sidan om. Så tills han får jobb så ska han ha nåt hyfsat. Men jag ska ge han denna tråden så får vi se var vi landar

Han sitter oftast och kodar vid sin grymma speldator som vi köpte med hjälp härifrån SweC

En bra skärm till och en hyfsad 15-tummare blir nog en bra kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Vad överdrivet med 4k på sån liten skärm, FHD eller 1440p räcker nog bra.
Onödigt med OLED om han främst ska ha den som arbetsdator också, om man bortser från svärtan så är IPS hur bra som helst.

Storleken och upplösningen på en laptop-skärm som man ska använda för utveckling är i mina ögon nästan totalt oviktigt. Man vill ju ändå köra på en, eller ännu hellre två, externa skärmar. 2x2560x1440 27" tycker jag själv är det optimala, men det är ju upp till var och ens tycke och smak.

Sedan är det ju viktigare med:

  • RAM (minst 32GB)

  • CPU (man behöver ingen värstingmodell, se dock nästa punk)

  • Kylning (så jävla tråkigt om CPU:n throttlar när man kompilerar/kör beräkning/whatever). Vissa laptop-modeller är litet dåligt byggda för bra kylning, en av mina måste jag ha stående på en bok för att få luftinflöde t.ex.

  • Tangentbord. Laptop-tangentbord är oftast inte kul i längden. Själv köpte jag ett gäng mekaniska tangentbord efter det att pandemin kom, och är superböjd.

  • Mus.

  • Kontorsstol. Finns en del trådar om dessa på SweClockers.

  • Skrivbord. Själv är jag av den inställningen att man bör resa tillbaks i tiden och köpa ett IKEA Galant, eller lägga litet pengar på ett stå-skrivbord om man är lagd åt det hållet.

Detta gäller ju dock om man sitter framför datorn 8+ timmar per vardag, och som redan sagts så är det ju upp till företaget att tillhandahålla vissa av dessa saker när man blir anställd.

För att sammanfatta, när det gäller laptopen så skit i skärmen och se till att få ordentligt med minne, en bra CPU och försök googla litet om modellen har några problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607