Permalänk
Medlem

Dator krashar

Min dator blir typ ganska varm i tempsen sen får jag ett surrande ljud och sen så force restartar datorn automatiskt. Nån som vet hur man löser de? Tror att de är kylarpastan eller nån fläkt som behöver bytas ut. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Funkar fläkten för processorn eller stannar den? Låter som att du behöver öppna datorn och kolla när du startar tills den slår av.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Funkar fläkten för processorn eller stannar den? Låter som att du behöver öppna datorn och kolla när du startar tills den slår av.

Den snurrar och fungerar. Gpun ligger på 80grader och det används 8gb ram när jag spelar. tycker det känns märkligt

Permalänk
Medlem

Ta ner något lik hwmonitor och kolla om något annat ser ut att vara konstigt varmt. Du kan ta zip filen så behöver du bara packa upp programmet inte installera det.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Har du otur kan du det även vara en hårdisk om du har HDD i datorn som lagret håller på att gå sönder på. Det brukar ge ett vinande ljud.

Kolla om du kan se något i hwmonitor samt skriv gärna lite mer om vad du har för dator samt hur det går. Även gärna om det är i något specifikt spel eller då du kolla på film eller liknanade som du hör det innan datorn startar om sig själv.

Lycka till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ta ner något lik hwmonitor och kolla om något annat ser ut att vara konstigt varmt. Du kan ta zip filen så behöver du bara packa upp programmet inte installera det.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Har du otur kan du det även vara en hårdisk om du har HDD i datorn som lagret håller på att gå sönder på. Det brukar ge ett vinande ljud.

Kolla om du kan se något i hwmonitor samt skriv gärna lite mer om vad du har för dator samt hur det går. Även gärna om det är i något specifikt spel eller då du kolla på film eller liknanade som du hör det innan datorn startar om sig själv.

Lycka till.

Ah asså allt är ju typ varmt. Men t.ex om ja spelar cs så fryser hela skärmen sen får jag det surrande ljudet sen startas det om.

Permalänk
Medlem

Om det inte är CPU så låter det som GPU Temp.
Du skulle kunna ta ner GPU-Z https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/
på flik två har du sensors. Sedan längs ned till vänster en ruta som går att boka i som heter Log to file. välj något ställe att spara filen. Testa CS i fönster läge. Non competetive. Inga veckobannar här tack. och sedan GPU temp samt fanspeed går upp som en galning. Samt ganska långt ner PerfCAP Reason visar något intresant.

Du har det igång i bakgrunden samt att du kör windows mode på cs så du kan se gpu-z samtidigt. Hänger sig hela datorn igen har du logfilen att titta i. Den är ren text så den skriver tills datorn inte svarar längre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huggiz:

Den snurrar och fungerar. Gpun ligger på 80grader och det används 8gb ram när jag spelar. tycker det känns märkligt

Låter väldigt märkligt, men 80C vad är det för CPU och vad för kylare? låter riktigt varmt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Låter väldigt märkligt, men 80C vad är det för CPU och vad för kylare? låter riktigt varmt

i7-7700 , kylarn fick ja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huggiz:

i7-7700 , kylarn fick ja med

Låter som att du skulle kolla ifall kylpastan är dålig eller ifall kylaren sitter dåligt, 80C låter rätt högt för att vara en 7700 utan överklock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa stoppa örat i burken när du slår igång nåt krävande så du hör varifrån ljudet kommer.

Visa signatur

Hur stort som helst! Fast lagom för mig.