Flera skärmar för utökad arbetsyta... Koppla flera datorer till dessa...

Permalänk
Medlem

Flera skärmar för utökad arbetsyta... Koppla flera datorer till dessa...

Hej hej.

Jag är föråldrad och hänger inte med i utvecklingen längre. Nu är det dags för lite uppgraderingar i maskinparken och jag blir bara snurrig när jag letar info på forum och nät. HDMI-switchar kan lösa vissa saker och KVM-burkar verkar göra snarlika saker. Men ingen burk verkar vara ultimat för mina behov. Så nu ställer jag min specifika fråga direkt här:

Jag har idag en styck laptop-dator. Till den har jag två extra skärmar för utökad arbetsyta Den ena extraskärmen är kopplad till datorn via gammal seriell vga-kabel och den andra via hdmi. Det är de två anslutningar jag har på denna...

Skulle det med någon skön låda ansluta båda eller (ännu hellre - om jag köper ytterligare en skärm) till och med tre extra skärmar mot endast HDMI-anslutningen på datorn?

-

Jag har funderingar på att köpa ytterligare två datorer. Jag tänker behålla den gamla för privat kontorsarbete men vill ha en ny som är helt dedicerad för jobbet och så en som är ämnad att redigera video, stillbild och flerkanaliga audioinspelningar. Men jag vill inte ha 9 skärmar... Så jag vill ha mina två... och snart tre (hoppas jag)... skärmar kopplade till tre olika datorer... Finns det nån burk som löser det? 3 datorer kopplade till en låda med anslutningar för 3 skärmar för utökad arbetsyta.

Jag har sett HDMI-switchar som kan ansluta tre datorer till en skärm och skulle naturligtvis kunna ha tre sådana... gissar jag men tycker nog att det borde finnas en smidigare lösning än så. Och så är det ju det här med om en HDMI-utgång kan driva ett utökat skrivbord på flera skärmar... Det har jag heller inte fattat om det är möjligt...

[EDIT] Måste lägga till att jag förutom ovanstående gärna slipper ha flera tangentbord och möss. Så en låda som spindeln i nätet där ett tangentbord och en mus och tre skärmar kan kopplas till tre datorer... Och helst att det kan räcka att dra en sladd från respektive dator men ändå köra en tre skärmar bred arbetsyta

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorerna är på samtidigt kan du använda fjärrskrivbord, (mjukvara) du använder då en dator för för att styra alla andra och det är nog den bästa lösningen, speciellt om du ska blanda in en vga ansluten monitor.
Monitorn du kopplat in med vga har väl en digital anslutning typ hdmi eller dop också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag är något benägen att hålla med mrqaffe, samtidigt kan det vara lite problematiskt att köra fjärrskrivbord på fler än en skärm. Annars är det väl en KVM-switch du behöver men ska den ha stöd för flera skärmar så blir det ofta riktigt dyrt. Sen vet jag inte om din dator orkar med att driva tre skärmar, med tanke på utgångarna låter den något gammal. På mitt jobb kör vi en USB-C-docka kopplad till en laptop med bara en eller två sladdar beroende på hur mycket ström datorn behöver. Dockan ger två DP men det går att "daisy-chaina" DP så du kan koppla in ytterligare en skärm via en av de direktkopplade. Då kan man byta dator genom att byta kabel bara.

Permalänk
Medlem

OK, tack för svar. Jag kör idag mina tre skärmar (skärmen på min laptop, två likadana skärmar varav en via VGA och den andra via HDMI) och det går ju bra så skippar man den inbyggda på laptop så borde den väl rent tekniskt orka driva ytterligare en extra likadan som de två andra. Det är ju bara det att jag inte har fler anslutningar. Eller?

Vad gäller fjärrskrivbord så är det så jag kör mot jobbet när jag jobbar hemifrån och då går det alldeles utmärkt att sprida ut arbetsytan över tre skärmar.

Datorn är gammal JA! Det är lite därför jag vill köpa en ny för att jobba med musik och redigera bilder och video. Den gamla får då jobba vidare som hemmakontorsdator (och den kan inte med nuvarande mjukvara köras via fjärrskrivbord. Sen vill jag kunna köra en burk till för arbetsgivaren har fått för sig att vi måste ha en dedicerad dator för jobbändamål. Och jag vill inte som mina kolleger nöja mig med en liten pyttig laptop-skärm när jag kör hemifrån. Tre skärmar känns som minimum om jag ska jobba snabbt och effektivt. Så tre burkar ska trivas tillsammans med mina tre skärmar och ett tangentbord och en mus. Tanken med USB-docka kan ju funka. Vi har en sån lösning på ett par av maskinerna på jobbet. En laptop med USB-docka och tre skärmar. Ska grunna vidare på det alternativet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DagAnd:

OK, tack för svar. Jag kör idag mina tre skärmar (skärmen på min laptop, två likadana skärmar varav en via VGA och den andra via HDMI) och det går ju bra så skippar man den inbyggda på laptop så borde den väl rent tekniskt orka driva ytterligare en extra likadan som de två andra. Det är ju bara det att jag inte har fler anslutningar. Eller?

Vad gäller fjärrskrivbord så är det så jag kör mot jobbet när jag jobbar hemifrån och då går det alldeles utmärkt att sprida ut arbetsytan över tre skärmar.

Datorn är gammal JA! Det är lite därför jag vill köpa en ny för att jobba med musik och redigera bilder och video. Den gamla får då jobba vidare som hemmakontorsdator (och den kan inte med nuvarande mjukvara köras via fjärrskrivbord. Sen vill jag kunna köra en burk till för arbetsgivaren har fått för sig att vi måste ha en dedicerad dator för jobbändamål. Och jag vill inte som mina kolleger nöja mig med en liten pyttig laptop-skärm när jag kör hemifrån. Tre skärmar känns som minimum om jag ska jobba snabbt och effektivt. Så tre burkar ska trivas tillsammans med mina tre skärmar och ett tangentbord och en mus. Tanken med USB-docka kan ju funka. Vi har en sån lösning på ett par av maskinerna på jobbet. En laptop med USB-docka och tre skärmar. Ska grunna vidare på det alternativet.

Konfa upp det med fjärrskrivbord om du redan är van vid det och vet att det funkar på jobbet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har två lösa skärmar som är kopplade via en KVM till en laptop för jobb och till min egen dator.
Kan inte använda RDP mellan dom då jobbdatorn är helt isolerad från mitt lokala nätverk.

Den KVM jag har är en ATEN CS1942DP som är en dubbelports Displayport KVM. Den är dyr (över 5.000 kr) och DP som förvinner + Windows är ingen bra lösning.
ATEN CS1964 är en trippelskärms lösning, går på lite över 11.000 kr.

Att skaffa skärmar som har tre ingångar och en KVM för tangentbord + mus är ju betydligt billgare.
Dock är det ju en del bök med byta ingång på skärmarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W