Min router orsakar dropped frames i OBS

Permalänk
Inaktiv

Min router orsakar dropped frames i OBS

Hej. Jag har en "Asus RT+N12+B1" router och när jag kör stream, då droppas frames upp till 10%. Men kör jag utan routern och direkt in i nätverksuttaget i väggen till stadsnätet, då droppas inga frames alls. Vad behöver jag ställa om/in i routern för att den inte ska orsaka frames?

Kortat ner trådtitel /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Kolla om du kan göra några QoS-inställningar, men det känns tveksamt att det kommer att fungera särskilt bra med tanke på att det verkar vara en rätt klen router.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Samsung Sverige

Det är tänkbart att det är någon typ av ddos-skydd i routern som tycker att det blir mycket trafik och orsakar att du tappar paket. Testa avaktivera routerns brandvägg eller lägg datorn i DMZ och se om det hjälper. Det verkar möjligt att köra DD-WRT på routern i stället för Asus programvara, men det verkar vara ganska krångligt kring vilka olika hårdvarurevisioner och chip som den kör.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är tänkbart att det är någon typ av ddos-skydd i routern som tycker att det blir mycket trafik och orsakar att du tappar paket. Testa avaktivera routerns brandvägg eller lägg datorn i DMZ och se om det hjälper. Det verkar möjligt att köra DD-WRT på routern i stället för Asus programvara, men det verkar vara ganska krångligt kring vilka olika hårdvarurevisioner och chip som den kör.

Varför skulle ett DDoS-skydd tycka att en videoström är för mycket trafik? De är inte särskilt ovanliga idag. Då känns mer troligt att routern inte orkar med. Den har en 300 MHz CPU och 32MB ram, det är ju typ femton år gammal teknologi.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Kolla om du kan göra några QoS-inställningar, men det känns tveksamt att det kommer att fungera särskilt bra med tanke på att det verkar vara en rätt klen router.

Ändrade Qos till 95/9 att det är den bandbredden den ska gå efter då jag har 100/10.

Skrivet av Samsung:

Det är tänkbart att det är någon typ av ddos-skydd i routern som tycker att det blir mycket trafik och orsakar att du tappar paket. Testa avaktivera routerns brandvägg eller lägg datorn i DMZ och se om det hjälper. Det verkar möjligt att köra DD-WRT på routern i stället för Asus programvara, men det verkar vara ganska krångligt kring vilka olika hårdvarurevisioner och chip som den kör.

Ska kolla.

Skrivet av Phod:

Varför skulle ett DDoS-skydd tycka att en videoström är för mycket trafik? De är inte särskilt ovanliga idag. Då känns mer troligt att routern inte orkar med. Den har en 300 MHz CPU och 32MB ram, det är ju typ femton år gammal teknologi.

Bättre för mig att köpa en sån kanske och koppla in stationär och router i? https://www.inet.se/produkt/6300938/deltaco-y-kabel-for-natve...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon321431:

Bättre för mig att köpa en sån kanske och koppla in stationär och router i? https://www.inet.se/produkt/6300938/deltaco-y-kabel-for-natve...

Gud nej.
Men 10mbit upp kanske inte är tillräckligt för att kunna streama det du vill?
En modernare router vore nog nånting att kika på. Eller bygg en egen brandvägg/router/DHCP-server av en gammal PC. pfSense är nice, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Ändrade Qos till 95/9 att det är den bandbredden den ska gå efter då jag har 100/10.

Ska kolla.

Bättre för mig att köpa en sån kanske och koppla in stationär och router i? https://www.inet.se/produkt/6300938/deltaco-y-kabel-for-natve...

Kabeln kommer inte att fungera, den är enbart för att kunna köra "två kablar i en". T.ex. om du behöver skapa två separata nät över en redan existerande kabel men inte vill hålla på med t.ex. VLAN.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Phod:

Varför skulle ett DDoS-skydd tycka att en videoström är för mycket trafik? De är inte särskilt ovanliga idag. Då känns mer troligt att routern inte orkar med. Den har en 300 MHz CPU och 32MB ram, det är ju typ femton år gammal teknologi.

Jag har råkat ut för lustiga beteenden med viss typ av stora återkommande trafikströmmar och brandväggsfunktionerna. Men det kan ju så klart också vara relaterat till att hårdvaran inte räcker till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Ändrade Qos till 95/9 att det är den bandbredden den ska gå efter då jag har 100/10.

Men blev det bättre? Har du kört med fel QoS-inställningar så kan det mycket väl vara orsaken till tappade frames om du haft annan trafik samtidigt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Men blev det bättre? Har du kört med fel QoS-inställningar så kan det mycket väl vara orsaken till tappade frames om du haft annan trafik samtidigt.

Qos funkade! Den droppar inga frames. Tack för alla svar, moderator kan låsa tråden.