Vilken insekt är detta tro? [Video via Ufile.io]

Permalänk
Avstängd

Vilken insekt är detta tro? [Video via Ufile.io]

Den hypokondriska komedin fortsätter!

I jakten på att eliminera entologisk ohyra i lyan så såg jag följande insekt på golvet (såg ut att vara ett par mm lång) som jag lyckades döda först med toapapper och sedan filma jag fanskapet med två olika objektiv och stabiliserade i Premire Pro så gott som det gick: https://ufile.io/74ukueml [OBS! Max Download är 1 MB/sek så kommer ta drygt 6 minuter att få hem klippet tyvärr]

Här är typ den bästa stillbilden från videon (inte lätt att filma rakt ned i en toalett i dåligt ljus med manuellt fokus, tror bländaren var på f3,7):

Kan det vara en brun pälsänger må tro? Den tycks ha orangebruna vingar eller något övre sådant skal innan man ser den svarta kroppen under? Dess ben går ej att se. Den låg precis 1-2 cm utanför golvlisten precis nedanför sängen som jag hitta idag för typ en timme sedan (fast den kanske hade legat där längre idag utan att jag lagt märke till den). Jag såg den för jag skulle gå in och sprita i sängramen.

Jag upplever dock att den INTE såg lika fet ut som insekten jag dammsuga och eliminera förra onsdagen. Så kan vara två ohyror må tro?

Jag vet att jag beställde 2 hantlar från en svensk ÅF som sedan skickade dessa hantlar i två separata förpackningar via DSV som i sin tur hade den i sitt lagerhus under en helg. När jag tog emot förpackningarna så var ena förpackningen redan trasig. Hur vanligt är det egentligen med ohyror vid lagerhus i Sverige?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för kryp men jag vill bara flika in att om du bor på samma planet som jag gör så kommer insekter in i ens lägenhet/hus med jämna mellanrum.

Jag tror snarare att insekten kommer från ditt närområde än från något paket, även om det senare förstås inte är omöjligt.

För övrigt brukar man med ohyra syfta på skadedjur och inte insekter överlag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag vet inte vad det är för kryp men jag vill bara flika in att om du bor på samma planet som jag gör så kommer insekter in i ens lägenhet/hus med jämna mellanrum.

Jag tror snarare att insekten kommer från ditt närområde än från något paket, även om det senare förstås inte är omöjligt.

För övrigt brukar man med ohyra syfta på skadedjur och inte insekter överlag.

Så är det säkert. Bara random kryp som kommit utifrån trots att jag bor på tredje våningen. Ihärdiga jäklar. Vissa skadedjur kategoriseras väl fortfarande under insekter inom djurriket?

Med tanke på alla springor och sprickor över allt i denna "stambytta" (måste vara ett skämt) lägenhet så förstår jag att skiten kommer in. Tydligen är det på grund av att träet måste få andas och vidgas vid temperaturförändringar. Och 100% betong- och stenhus hade nog bränt upp allt inomhus pga. den lagrade värmen under sommaren?

Varför jag är förvånad är att jag läst att cirka 75% av alla världens insekter har försvunnit under de senaste 27 åren men troligen har väl alla resterande kommit till Sverige. Suck!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |