Toshiba N300 12tb mycket problem...

Permalänk
Medlem

Toshiba N300 12tb mycket problem...

Tjena,

Brukar oftast köpa seagate, har 40 seagate hårdiskar i bruk just nu på 2x unraid installationer och ingen har strulat för mig. För ett år sedan så hade netonet en bra deal på Toshiba N300 diskar så jag köpte 6 st 12tb diskar.

Nu efter 1 år har 4 av 6 gått sönder (larmat på smart att de är på väg att braka vilken sekund som helst) dessa diskar verkar helt värdelösa eller är det något firmware fel? Vad som förbryllra mig är att de vunnit massa reviews awards. Kan det verkligen vara slumpen att 4 av 6 har larmat så tidigt? Jag menar jag har tidigare bara köpt seagate och den senaste gången jag hade problem med en hårdisk från seagate var år 2008. De andra seagate diskarna jag haft har gått ur tiden innan de börjat strula, dvs blivit utbytta av mig pga storleksbrist och inte pga andra problem.

Någon annan som har dålig erfarenhet av Toshiba N300 12tb? Eftersom de är inom garanti så får jag de såklart utbytta, men jag vet inte om jag vill använda dom längre då de orsakar stora problem när jag måste belasta mina installationer med partietrebuilds hela tiden. Känns mer värt att kränga dem vidare till någon ovetande vid det här laget.

Permalänk

N300 diskarna använder ju PMR så man vill tro att de ska vara något mer tillförlitliga än de med SMR teknik.

Ej hört något illa om N300, snarare motsatsen men hur hårt har du kört dom?

Men det är nog bäst om du hör av dig till Netonnet, vad är poängen att lasta av de på någon annan om du ändå kan reklamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

N300 diskarna använder ju PMR så man vill tro att de ska vara något mer tillförlitliga än de med SMR teknik.

Ej hört något illa om N300, snarare motsatsen men hur hårt har du kört dom?

Men det är nog bäst om du hör av dig till Netonnet, vad är poängen att lasta av de på någon annan om du ändå kan reklamera?

Blir svårt att reklamera då jag haft dem över 1 år, öppetköp funkar ju bara 2 veckor. Garantin ger mig möjlighet att få en ersättningsdisk av samma modell.

De har inte gått hårt alls, iallafall inte alla.. nån har gått mer än andra, 2 som rasade satt i en backup server som endast bootar 2 gånger per vecka och synkar data, så dessa diskar har bara en ontime på 25-40 dagar när de började rapporera fel.

Jag pre-cleanar även alla diskar (skriver nollor till alla sektorer) för att få reda på att disken funkar som den ska och alla sektorer mår bra vid första användning. Mysko är det iaf, kanske blev de så pass omskakade vid leverans att alla 6 i denna batchen är på något sett degrerade men jag tycker något fel borde redan uppstått vid första pre-clear testet när diskarna var nya men det var inga problem då.

Permalänk
Medlem

Om du köpte alla samtidigt, så kanske du fick en kass batch...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Slumpen att 4 av 6 varnar tidigt?
Båda ja och nej!

Särskilt om alla diskar är inköppta från samma butik samtidigt.
Det är ju inte direkt ovanligt att om en disk dör så kommer andra diskar från samma batch ganska troligt att dö ganska snart efteråt, i alla fall om det handlar om liknande användning på alla.

Och det gäller alla tillverkare och alla serier!
Det säkraste man kan göra är att handla en disk åt gången sen vänta ett tag innan man köper nästa disk och då gärna från annan butik/osv, helst bör man ju även köra på olika tillverkare/modeller med.
Samt att man helst köper/hämtar i butik så disken inte har behövt genomgå postens dagliga fotbolls turneringar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns trådar här på SweC som rör problem med dessa diskar...
Sök lite. T.ex:
#19017368

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara reklamera, de ska hålla i 3+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Det finns trådar här på SweC som rör problem med dessa diskar...
Sök lite. T.ex:
#19017368

Intressant, inköpta samma period som mig också! Undra om det handlar om en större dålig batch för europa eller om det helt enkelt är så att göra reviews på hårdiskar är mer eller mindre omöjligt då en reviewer bara har en disk i test några dagar så får man ingen vettig data på hur bra de klarar längre användning.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att reklamera dessa snarast då du har 3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel.
Sök här på SWEC på N300 så hittar du en och annan nyttig tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Mitt råd är att reklamera dessa snarast då du har 3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel.
Sök här på SWEC på N300 så hittar du en och annan nyttig tråd.

aa ska försöka, blir nog svårt att övertyga nån lirare på netonet att de är en dålig batch dock, får helt enkelt ta ut de 2 som är kvar från orginal batchen och köra något script på dem som skriver och läser nonstop tills de rasar så jag kan byta dem med normal RMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

aa ska försöka, blir nog svårt att övertyga nån lirare på netonet att de är en dålig batch dock, får helt enkelt ta ut de 2 som är kvar från orginal batchen och köra något script på dem som skriver och läser nonstop tills de rasar så jag kan byta dem med normal RMA

Jag frågan är hur länge man orkar hålla på att krångla med skiten.
Reklamera och sälj. Dem fungerar som singel backupdisk och kall lagring.
Lider med dig :/