Vilken skärm ska jag satsa på? (PC gaming/arbete)

Permalänk
Medlem

Vilken skärm ska jag satsa på? (PC gaming/arbete)

Jag skulle vilja ha lite råd...

Det var ett antal år sedan jag senast köpte datorskärm, men nu har dottern fått ta över sonens gamla gamingdator med en 1070 TI i, och hennes gamla skärm på 10+ år vill inte vara med längre (den var en ruskigt bra skärm när jag köpte den en gång i tiden, och den har hållit något fantastiskt). Tanken är att hon ska få ta över min Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (utgången modell) och så köper jag mig nåt som är lite större och minst lika bra...

Jag har gillat den här Acer-skärmen, den har fungerat bra till både studier/arbete och spelande, och under hösten har jag tänkt mig att uppgradera till en ny dator med minst ett 3070-kort i, så skärmen jag köper nytt ska fungera till det... (Nuvarande grafikkort i min burk är ett 1070TI - den datorn kommer få bli labbdator när jag skaffar nytt.)

Jag kan tänka mig att lägga rätt mycket på en bra skärm om den är värd det, jag sitter när allt kommer omkring ganska många timmar per dag framför den med spel/arbete/studier. (Speltyper är mest FPS, RPG och sådant.) Jag behöver inte en mega-enorm skärm, men i alla fall lite större än 27" med bra upplösning så jag kan ha en del fönster öppna bredvid varandra.

Jag kan också tänka mig att det inte skulle vara helt fel med en USB-hubb och 2 HDMI DisplayPort kontakter på skärmen så jag kan använda samma skärm/mus/tangentbord till både labbdatorn och den nya datorn, eller är det en bättre idé att skaffa en liten switch för det ändamålet? Jag tror inte att jag kommer ha rum för 2 uppsättningar skärmar/tangentbord/möss på skrivbordet.

Någon som har lust att delge mig sina tankar om bra kvalitetsskärmar som fungerar både för dokumentläsning och spela?

Permalänk
Bildexpert 📺

För alla som sitter på Predator XB271HU och liknande klassiker med IPS och G-Sync-modul är det viktigt att komma ihåg en sak: skärmarna har inte blivit bättre än vad du redan har. De har blivit billigare. Och i flera fall något sämre eftersom den lägre prislappen måste plockas hem någonstans.

Vad som är på horisonten är nästa steg likt 32-tums 4K-modeller men det är ett ganska begränsat utbud och kostar en del mer. Så det tål att väntas på. Din XB271HU skulle mycket väl kunna leva kvar ett tag till medan dottern får ta en ny skärm som är ungefär som din gamla. IPS, 2560x1440, 144+ Hz är ju dagens dussinvara.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Då de är så billig så kan du köpa två. Strömsnål är de också. Glöm inte att hårdvaru-färgkalibrera.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För alla som sitter på Predator XB271HU och liknande klassiker med IPS och G-Sync-modul är det viktigt att komma ihåg en sak: skärmarna har inte blivit bättre än vad du redan har. De har blivit billigare. Och i flera fall något sämre eftersom den lägre prislappen måste plockas hem någonstans.

Vad som är på horisonten är nästa steg likt 32-tums 4K-modeller men det är ett ganska begränsat utbud och kostar en del mer. Så det tål att väntas på. Din XB271HU skulle mycket väl kunna leva kvar ett tag till medan dottern får ta en ny skärm som är ungefär som din gamla. IPS, 2560x1440, 144+ Hz är ju dagens dussinvara.

Tack för kommentarerna. Tål att tänka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

https://www.youtube.com/watch?v=6MHdeDv9bqI

Då de är så billig så kan du köpa två. Strömsnål är de också. Glöm inte att hårdvaru-färgkalibrera.

Tack för tipset! Får kika på den.

Permalänk
Skrivet av _ae_:

Tack för tipset! Får kika på den.

Ville inte du ha >27 tums?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Ville inte du ha >27 tums?

Jo, allra helst vill jag det, men ett alternativ är att dottern får en ny skärm - och då behöver den inte nödvändigtvis vara större än vad hon har. Men jag ska kolla in alla förslag och då även föreslagna märken. Tror inte det blir en 1080 punkters dock, ingen av oss vill gå ner i upplösning...

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en ultrawide 34" Acer Nitro XV340 till studier och gaming, som ersatte en 24" AOC C24G1. Skärmen är stor, men inte så mycket större som jag trodde (på ett positivt sätt). Otroligt mycket mer screen real-estate dock.

En UW kanske kan vara något att fundera på!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V