Jobba som IT support (inte programmering). Vilken utbildning?

Permalänk
Medlem

Jobba som IT support (inte programmering). Vilken utbildning?

Tjena! Som rubriken lyder, vet inte direkt vad jag ska välja för utbildning inom IT på universitetet. Jag vill ha ett program som ger en kandidatexamen och lär mig mer (än vad jag kan) om mjukvara och hur datorer fungerar på en nivå där jag kan jobba som supporter inom ett företag ungefär. Allt från att fixa nya lösenord till att byta ut delar till människor inom ett företag.

Som jag har uppfattat det så finns det bara två stycken:
Datavetenskap
Systemvetenskap

Ingen av dessa prickar in direkt på vad jag vill jobba med, därav vänder jag mig hit. Så till er IT support människor, vart utbildade ni er? + hade drömt om ett sånt jobb

mvh

Permalänk
Medlem

IT-support kan du börja jobba som redan nu. Byta lösenord, felsöka hårdvara/mjukvara är ett instegsjobb och det finns mängder med företag som söker helpdesk-personal som gör just detta. Det som oftast gäller är social kompetens och en vilja att lära sig.
Ett tips är att börja med detta och se vad du gillar och utbilda dig vidare inom de områden där du vill växa.

Ett tips för utbildning är grundläggande nätverksteknik (ex ccna), det är inte alltid speciellt roligt men en otroligt bra grund att ha inom IT.

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar som supporttekniker just nu. Jag har en bakgrund inom kundtjänst och felsökning där. Vi har några med utbildning hos oss och har ibland studenter som går IT-teknikerutbildningar.

Vi supporterar allt från journalsystem, behörigheter, lösenord, skrivare, office, datorleasing, felsökning på hårdvara/mjukvara och helt ärligt skulle jag säga att man slösar bort sin utbildning lite om man börjar hos oss.

Det är saker vem som helst kan lära sig från grunden vid anställning. Däremot brukar vi aldrig anställa folk som inte har någon support eller teknisk bakgrund sen innan. Det tekniska är sekundärt, det kan vem som helst lära sig (typ). Det är viktigare att kunna kommunicera och ge bra service. Det är svårare att få fram folk som kan det.

Så mitt tips, om du vill jobba som det sök jobb redan nu. Om de efterfrågar erfarenhet så börja på en kundservice eller annan service och skaffa erfarenhet. Det lär fungera bra i kombination med ett grundläggande tekniskt intresse.

Min utbildning: Jag hoppade av gymnasiet, har inte ens slutfört det. Gick bra att få jobb ändå inom det här. (dock håller jag på att byta bransch på högskolan nu )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag jobbar som supporttekniker just nu. Jag har en bakgrund inom kundtjänst och felsökning där. Vi har några med utbildning hos oss och har ibland studenter som går IT-teknikerutbildningar.

Vi supporterar allt från journalsystem, behörigheter, lösenord, skrivare, office, datorleasing, felsökning på hårdvara/mjukvara och helt ärligt skulle jag säga att man slösar bort sin utbildning lite om man börjar hos oss.

Det är saker vem som helst kan lära sig från grunden vid anställning. Däremot brukar vi aldrig anställa folk som inte har någon support eller teknisk bakgrund sen innan. Det tekniska är sekundärt, det kan vem som helst lära sig (typ). Det är viktigare att kunna kommunicera och ge bra service. Det är svårare att få fram folk som kan det.

Så mitt tips, om du vill jobba som det sök jobb redan nu. Om de efterfrågar erfarenhet så börja på en kundservice eller annan service och skaffa erfarenhet. Det lär fungera bra i kombination med ett grundläggande tekniskt intresse.

Min utbildning: Jag hoppade av gymnasiet, har inte ens slutfört det. Gick bra att få jobb ändå inom det här. (dock håller jag på att byta bransch på högskolan nu )

Tjena! Tack så mkt för svar, liten fråga bara, av dem som har utbildning/går utbildning, vet du vad dem pluggar typ? Hade velat ha en utbildning och sen ta ett supporter jobb typ

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fangirl:

Hade velat ha en utbildning och sen ta ett supporter jobb typ

Det du vill göra är jämförbart med att utbilda sig till kock för att sedan jobba på McDonald's eller att utbilda sig i marknadsföring för att fylla hyllorna på ICA. Visst kan man göra det, men utan att kunna dra någon större nytta av utbildningen.

Fundera igenom igen om du inte vill prova att börja med jobb istället för utbildning. På det sättet får du bättre koll på vad jobbet innebär och kommer naturligt exponeras för andra roller du kan få, där utbildning faktiskt är ett krav eller åtminstone till stor hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite ärlig feedback efter en herrans massa år inom IT...

IT support suger. Seriöst. Du tröttnar efter några veckor. Användare är i de flesta fall dummare än tåget när det kommer till IT.

Är du intresserad av datorer och teknik så är support inte rätt för dig. Support är ett serviceyrke, lämpade för personer som tycker om att hantera och hjälpa människor med rätt banala IT-uppgifter.

Leta upp en utbildning, och i förlängningen ett jobb, som handlar om tekniken, inte användarna som (försöker) använda tekniken.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som IT support/specialist själv. Har YH-utbildning inom IT (var osäker exakt vilket område inom IT jag skulle specialisera mig på, trodde programmering skulle vara intressant men passade inte mig så fick bli fokus på hårdvara där jag har personlig intresse också). För mig är nog mitt personliga kunnande från fritiden mera nyttigt än vad utbildningen gav mig dock då den var lite väl för "allmän" så man fick för lite fördjupning till det jag sen kom att syssla med i huvudsak. För basic saker som du nämnde behövs ju inte nödvändigtvis nån utbildning ens beroende på företag/plats du söker till om du är villig att lära dig men sen beror säkert på vad du har för ambitioner, dvs. trivs du med low-level support som t.ex. byta lösenord och installera hårdvara så behövs knappast nån hög utbildning men om du har som mål att "trappa dig upp i kedjan" att få mera ansvar/högre positioner så kommer förstås kraven på kompetens och så in i bilden.

Som tidigare nämnts så är din sociala kompetens väldigt viktig när du arbetar som IT-stödperson, speciellt dem som har både kompetens inom IT samt social kompetens guld värda inom denna sektor, ofta är personer bra på endera, man kanske är superduktig inom IT och kan allt detdär tekniska hur det funkar och vet hur man ska felsöka när saker krånglar och hur man ställer in servrar och nätverk och domäner osv. men kan vara väldigt introvert så man har svårt att ta folk på rätt sätt. Själv var jag rätt så blyg när jag började jobba men känner jag har gått enormt framåt på den punkten också, redan en sån sak att hjälpa personer per telefon kändes superläskigt i början, sen att hålla skolningar och sånt var oxå riktigt läskigt men det tycker jag inte alls är så farligt längre.

Har man jobbat i team med alla möjliga typer av personer, de som är väldigt kompetenta men lite av ensamvargar -- till personer som är bra på att snacka skit och allmänt trevliga att handskas med men sen saknar kompetensen och man blir rykt i armen titt som tätt för att behöva lära personen så inser man snabbt hur viktiga båda aspekterna är i detta yrke. Viktigt med att ha tålamod och kunna hålla sig lugn och förklara för folk på ett enkelt språk som gemene man förstår sig på (dvs. undvik att använda alltför mycket tekniska termer).

Varför jag personligen trivs är att ingen dag är sig lik, väldigt olika problem som dyker upp. Man blir positivt överraskad hur mycket problem folk kan ställa till, antingen av okunskap eller så att de lyckats komma på nån bug av en slump typ. Kan krävas ganska bra fantasi ibland att ställa sig in i personens perspektiv att försöka analysera/gissa sig till vad som kan ha gått snett, men det gör det hela också intressant. Beror sen på lite vad för typer av kunder man handskas med såklart, skulle inte vilja vara IT-stödperson för typ HP skrivare eller liknande där folk ringer in och är allmänt sura på varför produkten inte funkar som den ska och tar ut sin aggression på supporten...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fangirl:

Tjena! Tack så mkt för svar, liten fråga bara, av dem som har utbildning/går utbildning, vet du vad dem pluggar typ? Hade velat ha en utbildning och sen ta ett supporter jobb typ

Lite olika. Nätverks och systemadministration och datateknik vet jag, ingen av de utbildningarna är särskilt relevanta eller kan ses som rakt av onödiga för det här yrket. Jag tror det är svårare att få jobb via utbildning när det kommer till det här än via social kompetens och/eller erfarenhet. Nu kan jag såklart inte säga att det är så men jag tror de fick jobben på grund av sin tidigare arbetslivserfarenhet inte på grund av utbildning.

Oftast räcker det med grundläggande IT-intresse eftersom man lär sig dels av mer erfarna kollegor, följer redan satta rutiner och faktiskt inte gör särskilt avancerad felsökning. Det skickar man vidare till en andralinje eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Man behöver ingen speciell utbildning för IT-support. Många har bara gymnasiet.
När jag jobbade med support hade jag visserligen precis gått en YH-utbildning, men det var för att jag inte planerade att jobba kvar med support, det var bara en språngbräda för att få arbetslivserfarenhet och lättare kunna hitta ett bättre jobb sen.

Som nämnts tidigare är support lite av IT-världens motsvarighet till att jobba på McDonald's. Det är bättre än att ha ett hål i sitt CV, men det är inte direkt något man gör "karriär" inom. Det är klart att man kan i vissa fall bli någon slags produktspecialist och ta hand om mer avancerade supportärenden relaterade till en specifik produkt, men för det flesta handlar det om väldigt enkla och enformiga problem som oftast löser sig genom att man ber användaren starta om datorn.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Lite ärlig feedback efter en herrans massa år inom IT...

IT support suger. Seriöst. Du tröttnar efter några veckor. Användare är i de flesta fall dummare än tåget när det kommer till IT.

Är du intresserad av datorer och teknik så är support inte rätt för dig. Support är ett serviceyrke, lämpade för personer som tycker om att hantera och hjälpa människor med rätt banala IT-uppgifter.

Leta upp en utbildning, och i förlängningen ett jobb, som handlar om tekniken, inte användarna som (försöker) använda tekniken.

Fördelen med itsupport, framförallt om det är inhouse, är att det kan vara jäkligt slappt. Å då menar jag jääääääääääääääkligt slappt. Gäller så klart inte alla företag, men det kan vara najs om man hittar något sånt slappt och t.ex. vill utveckla egna spel, då kan man ju smidigt göra det när man sitter där och får betalt för support som inte tar mycket tid.

Men ja, support/serviceyrken är ruskigt otacksamt och inget jag rekommenderar någon att se som långsiktligt mål/jobb utan mest bara en språngbräda in i it/databranshen eventuellt (även fast det i samtliga fall hade varit bättre att börja som junior utvecklare nånstans, om det är vad man vill jobba med exempelvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fördelen med itsupport, framförallt om det är inhouse, är att det kan vara jäkligt slappt. Å då menar jag jääääääääääääääkligt slappt. Gäller så klart inte alla företag, men det kan vara najs om man hittar något sånt slappt och t.ex. vill utveckla egna spel, då kan man ju smidigt göra det när man sitter där och får betalt för support som inte tar mycket tid.

Men ja, support/serviceyrken är ruskigt otacksamt och inget jag rekommenderar någon att se som långsiktligt mål/jobb utan mest bara en språngbräda in i it/databranshen eventuellt (även fast det i samtliga fall hade varit bättre att börja som junior utvecklare nånstans, om det är vad man vill jobba med exempelvis).

Vet inte om jag håller med om att det är ruskigt otacksamt, många gånger är det snarare lågt hängande belöningsfrukter man kan plocka. ”Visste du, Berit på Ekonomi, att man kan färglägga cellerna i excel automatiskt om det är minus i dom?” Och sen kommer det ett jätteglatt tackmail…
Däremot kan jag hålla med om att det är en bra språngbräda in. Eventuell slapp-tid kan man ju spendera på att ta nåt moln-cert eller CCNA som andra nämnt också.
En kandidatexamen för support däremot, nä. Som extrajobb när du pluggar funkar det toppen på vissa ställen, i synnerhet om du redan jobbat där innan du börjar plugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Vet inte om jag håller med om att det är ruskigt otacksamt, många gånger är det snarare lågt hängande belöningsfrukter man kan plocka. ”Visste du, Berit på Ekonomi, att man kan färglägga cellerna i excel automatiskt om det är minus i dom?” Och sen kommer det ett jätteglatt tackmail…
Däremot kan jag hålla med om att det är en bra språngbräda in. Eventuell slapp-tid kan man ju spendera på att ta nåt moln-cert eller CCNA som andra nämnt också.
En kandidatexamen för support däremot, nä. Som extrajobb när du pluggar funkar det toppen på vissa ställen, i synnerhet om du redan jobbat där innan du börjar plugga.

Ja alltså, ens "kunder", dvs andra anställda, blir ofta väldigt glada å uppskattar ens jobb å man är så duktig. Men som mycket annat i IT branschen så skäms inte chefer med att tvinga på en flera hattar, och man ställer upp på både ena andra och tredje som inte riktigt är relaterat till jobbet, eller rent av gör något mer avancerat bara för man kan och inte får man någon monetär uppskattning för det utan ens jobb, som servicejobb alltid är i IT branschen, är bara en kostnad för dem.

Men jag håller med, kandidat behöver man verkligen inte utan bara ett genuint intresse för datorer och teknik som sträcker sig liiite längre än "ladda ner spel via steam och spela samt surfa youtube".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fangirl:

Tjena! Som rubriken lyder, vet inte direkt vad jag ska välja för utbildning inom IT på universitetet. Jag vill ha ett program som ger en kandidatexamen och lär mig mer (än vad jag kan) om mjukvara och hur datorer fungerar på en nivå där jag kan jobba som supporter inom ett företag ungefär. Allt från att fixa nya lösenord till att byta ut delar till människor inom ett företag.

Som jag har uppfattat det så finns det bara två stycken:
Datavetenskap
Systemvetenskap

Ingen av dessa prickar in direkt på vad jag vill jobba med, därav vänder jag mig hit. Så till er IT support människor, vart utbildade ni er? + hade drömt om ett sånt jobb

mvh

Läser du Datavetenskap eller Systemvetenskap så blir du överkvalificerad för IT support.

Permalänk
Medlem

Jag har studerat Systemvetenskap/Informatik som det hette på min tid.
Jobbat inom IT-branschen sedan 2008 och kan säga att dagens IT-support jobb är som dåtidens telefonförsäljare.
Vet inte hur många inkompetenta personer som jag har arbetat tillsammans med sedan dess.
Idag krävs ju ingen kunskap som helst för att arbeta med "IT-Support".
När personerna som ska ge support till andra människor inte kan starta, logga in på en dator eller sätta in ett SIM-kort i en mobiltelefon så har man nog anställt fel personer.
Man behöver nog lite förkunskap och man bör kunna antingen svenska eller engelska annars blir det svårt.
IT-Support är dagens slaskjobb som McDonalds typ.

Visa signatur

/Johan

Permalänk

IT support och support av whatever finns i olika nivåer. Däremot för tankarna till de jobb som mest brukar annonseras på platsbanken där det handlar om supporthjälp för icke tekniska konsumenter..

Många företag anlitar firmor för att göra support åt dem. Det handlar inte alls alltid om att deras arbetare inte själva saknar kompetens att göra något, utan att det är mer ekonomisk att ta in andra som gör det för kanske halva kostnaden av vad arbetarna fakturerar kund.
Förenklad liknelse. Säg man anlitar en advokat som tar 3000kr/h, man försöker då vara effektiv. Man frågar inte denna advokaten kan du skotta upp snö på min infart, jovisst säger hen och sedan tar timpriset ovanför för snöskottning.

När det gäller vanliga It -supportjobb som visas på arbetsförmedlingen så är problemet att typ 90% av alla 20åringar i sverige skulle kunna lära sig snabbt att göra vissa saker. Det blir då en extrem konkurrenssituation och det är kanske bäst att försöka ta sig på mer avancerade saker.

Ts frågeställning på att byta lsösenord. Så är det något man bara gör,

Permalänk
Medlem

IT Support är det absolut bästa sättet att få en ingång i IT branschen utan en akademisk utbildning för att dra in pengar och sedan lyckas hitta vart man vill vidare i karriären.

Jag började som 1st line på ett stort outsourcingbolag förr i tiden, där gick det genom 2nd line, vidare till 3rd line inom ett specifikt teknikfokus och sen blev det Applikationstekniker på annan firma, följt av Technical Account Manager på en ytterliggare firma och har nu landat som Supportchef på nuvarande arbetsgivare.

Detta sedan 2008, med bara gymnasium avklarat och noll i studielån.

Permalänk
Medlem

Vilken utbildning som helst är bättre än de andra har på supporten! Men börja gärna där och bygg upp ett kontaktnät och se vad du verkligen vill göra.

Permalänk
Medlem

Det är bara att välja valfri utbildning inom IT på högskolan som du tycker är intressant. Välj ett som har lite mer praktiska moment än den kandidaten som sen är tänkt att förlängas till civilingenjör(de har säkert mer matte).
Finns väll till och med "custom" program man själv kan knåpa ihop med hjälp av studievägledarna när man börjat på högskolan så man får det man vill ha.

För att sen få jobb på en support eller liknande så räcker det med att skapa några profiler på diverse rekryterings sidor så kommer rekryterna ringa upp dig. Och med en IT utbildning i bagaget så kan man ställa lite högre krav så att man får jobba med Intern IT och inte exponeras mot privatpersoner.

Jag läste nätverk och säkerhet på KTH och fick ett jobb på "övervakningen" där vi höll koll på alla system 24/7 och körde lite 1st line.
En sak som man inte tänker på är att om man vill jobba utomlands (läs USA) så hjälper en avklarad utbildning JÄTTE MYCKET för att kunna få Visum, utan utbildning så lär du aldrig komma igenom ambassaden.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter