Köpråd plexserver/nas

Permalänk
Medlem

Köpråd plexserver/nas

Hej!

Leker med tanken att sätta upp en filserver som även kör plex och hade behövt lite råd angående vilka komponenter som vore lämpliga till detta. Har aldrig använt plex innan så är lite osäker på vilken hårdvara som krävs. Jag har hört någonstans att intel-processorer är bättre lämpade för just plex än AMD, stämmer detta?

Användningområdet kommer bli att lagra ett mediabiblotek samt köra plex, alltså inget kritisk. Tänker att vanlig konsumenthårdvara hade fungerat här... Servern ska klara av 5-10 samtidiga användare av plex, och klara av att transcoda material i full HD till dessa användare. Merparten av materialet är 1080p, med varierande filformat.

3,5tums hårddiskar har jag redan, så det är resten jag behöver hjälp med. Finns det t.ex. överkompliga chassin med hårddiskkasseter där man kan stoppa i och byta diskar utan att behöva skruva isär chassit? Vill komma så billigt undan som möjligt utan att handla begagnat.

Och slutligen, vilken NAS lösning rekommenderas i detta fall? Kommer initialt att starta med 4st 8Tb diskar, tänker mig att man kör dessa i lämplig raid-konfiguration så att man klarar av att en av diskarna crashar. Finns det bättre alternativ än raid? Unraid har jag läst gott om men kör gärna på något som är open-source...

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Iom Intel Quicksync så kan Intel ha fördel mot AMD. Quicksync är bara tillgängligt med Plex Pass.
Med 10 samtidiga användaer kommer du behöva hög passmark (ca 2K per FHD-ström) förutsatt att du inte kan använda QS. Måste den transkoda istället för spela direkt?

En något nyare I5:a bör klara såpass mycket, använd ramdisk some cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Iom Intel Quicksync så kan Intel ha fördel mot AMD. Quicksync är bara tillgängligt med Plex Pass.
Med 10 samtidiga användaer kommer du behöva hög passmark (ca 2K per FHD-ström) förutsatt att du inte kan använda QS. Måste den transkoda istället för spela direkt?

En något nyare I5:a bör klara såpass mycket, använd ramdisk some cache.

Median kommer att spelas upp via modell enklare hdmi-stickor (t.ex. Amazon Firestick eller xiaomis motsvarande variant) för att hålla nere kostnaden. Antog att dessa inte har så bra stöd för alla format men jag kan ha fel. I realiteten kanske antalet transcodes blir betydligt färre om stickorna nu stödjer detta.

Om jag tolkar ditt svar rätt så kan jag ha en enklare precessor om jag väljer Intel. Fler kärnor är bättre?

Hur pass stort utrymme behövs för cachen för att hantera 10 samtidiga strömmar? Klarar jag mig på 16gb?

Permalänk
Medlem

Om det krävs transcoding eller inte beror på en massa saker, format på ljudströmmar, om det ska spelas upp med undertexter, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av addejo:

Median kommer att spelas upp via modell enklare hdmi-stickor (t.ex. Amazon Firestick eller xiaomis motsvarande variant) för att hålla nere kostnaden. Antog att dessa inte har så bra stöd för alla format men jag kan ha fel. I realiteten kanske antalet transcodes blir betydligt färre om stickorna nu stödjer detta.

Om jag tolkar ditt svar rätt så kan jag ha en enklare precessor om jag väljer Intel. Fler kärnor är bättre?

Hur pass stort utrymme behövs för cachen för att hantera 10 samtidiga strömmar? Klarar jag mig på 16gb?

Det är vad som mediet spelas upp på som "bestämmer om transkodning behövs"
Om Plex anser att det inte går att spela upp direkt så kommer den koda om mediet i realtid. Det är flertal faktorer som spelar in.

Plex är flertrådat så fler kärnor kommer den dra nytta av.
Ju mer RAM du har desto bättre:)