Dator förlängning till vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Dator förlängning till vardagsrummet

Skrev ett långt inlägg men det försvann så hör blir en kortare tråd....

Har datorn i kontoret men vill spela i vardagsrummet, hur har ni löst det?

Förlängning av bild och data via adapter och fiber/ethernet?

Streama via Steam eller parsec till annan dator i TVn, wifi eller ethernet? Wifi6 erfarenhet?

Dedikerad gaming tv i vardagsrummet. (Inte ett alternativ för mig pga budgeten)

Något annat? Berätta gärna hur ni löst det. Gött sugen på att spela "It takes two" med frugan men fill inte böka ut datorn, i vardagsrummet för det. För mig är kontoret och TVn 10meter fågelvägen genom en hall i var sin ände rummet. Kan gå genom källaren med kabel.

Tacksamt¡

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield i vardagsrummet, datorn står i ”kontoret” eller vad man ska kalla det.

Fungerar utmärkt, kör det mesta via Moonlight, tycker det fungerar bäst med streamingen, annars blir det SteamLink på shielden.

Permalänk
Medlem

@jensenjr, jag skulle satsa på KVM förlängare. Den lösningen är inte så dyr och du kan då göra i stort sett allt eftersom det är helt oberoende av själva operativsystemet och datorn. Det enda du får vid TVn är en mindre dosa samt du behöver tangentbord, råtta och ett par högtalare. Beroende på vilka krav du har så påverkar det inte vad du kan göra. Billigare lösningar har vissa begränsningar.

Det kräver kabeldragning men är värt besväret om du verkligen ska spela spel som är krävande. Om man bara ska streama lite och annat kan man med fördel skaffa någon mindre dator eller annat. Men det är möjligt det finns andra lösningar som passar just dina behov bättre eller ?

Permalänk
Medlem

Tidigare använde jag 20m aktiv optisk HDMI-kabel mellan dator och TV men tröttnade, så jag sålde mitt RTX 3080 och köpte ett Xbox Series X och ett PS5. Nu använder jag konsolerna eller streamar via Steam Link från datorn till Nvidia Shield.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@DennisOlof Vart inne på skaffa kvm förlängare, just nu är det 1080p tv med vega64 så koppar hade nog dugit men man vill ju gärna framtidsäkra om man ändå håller på dra kabel så litar mot en fiber lösning. Enda problemet är att frukost masar och ska möblera om stup i kvarten så får montera fast så mycket jag kan innan det så det får stå kvar haha.

Permalänk
Medlem

@jensenjr, aj då. Att framtidssäkra är alltid jobbigt, ofta kommer man på saker i efterhand som hade varit bättre att genomföra.

Jag var själv inne på KVM ett tag men det slutade med att jag istället skaffade en sådan där mini-dator från HP, även Dell och Lenovo har liknande. Köpte begagnat så det var billigt och löste alla problem med streaming och annat som jag vill använda på en TV i ett mycket litet rum. Det är flexibelt så man drabbas inte av problemet att vissa saker inte fungerar. Nu går det inte att spela spel på den datorn som bara har Intel grafik, men det var inte ett behov men allt annat funkar prima.

Jag var inne på att skaffa Intel NUC från början men jag gillade de andra enheterna bättre eftersom där fick man 35w TDP cpu som är bättre än de flesta NUC datorer som använder mobila CPUer. En fördel är iofs att man kan skaffa låda från Akasa så får man helt ljudlöst system och det finns även andra färdiga datorer med passiv kylning. Men ljudet från dom där mini-datorerna jag pratar om hörs nästan inte plus dom var så billiga att köpa begagnat.

Permalänk

Jag kör steam link via chromecast google tv funkar okej, har bara provat Snowrunner så vet ej hur det är med snabbare spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gör som Linus i Linus Tech Tips.
Skaffa en Thunderbolt kabel till en fördelare.
Den har Display och USB i samma kabel.
Han har dator i ett rum o skärm o det i ett annat.
Kanske är dyrt dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gör som Linus i Linus Tech Tips.
Skaffa en Thunderbolt kabel till en fördelare.
Den har Display och USB i samma kabel.
Han har dator i ett rum o skärm o det i ett annat.
Kanske är dyrt dock.

Såg nån video där han bytte ut de för nått hade pajat och de gick inte att fixa, då körde han DP+USB via fiber. men rätt kostsam lösning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittils. blir nog att dra nätverk från kontor till TV och sen strama till någon sorts enhet, google/pc/shield, kan ju alltid återanvända kopparen till KVM om man ändrar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensenjr:

Såg nån video där han bytte ut de för nått hade pajat och de gick inte att fixa, då körde han DP+USB via fiber. men rätt kostsam lösning.

Ja precis som många nämner. Det är denna som han använder https://www.icron.com/products/icron-brand/usb-extenders/fibe...

som sagt. drygt 11k för den lösningen för enbart själva lådan. Sen ska det köpas kabel. På gränsen till att bara köpa en mindre datorn är billigare lösning