Budget laptop: RAM vs Processor

Permalänk

Budget laptop: RAM vs Processor

Tjenare.

Suttit och tittat lite på en budgetlaptop för arbete.

Har dock lite beslutångest för vilken jag ska välja. Båda kommer med 8GB RAM från fabrik, men Acer laptop:en har plats för 24GB RAM totalt. ASUS laptop:en har dock en något starkare processor med fler kärnor men presterar sämre i single core tester än Acer.

Tidshorisonten för användning är 3-5 år. Tankarna går då om det kommer att finnas något behov för mer än 8GB RAM för en arbetsdator (word, lätt programmering, etc).

ASUS VivoBook M413IA

Acer Aspire 5

Permalänk
Medlem

Word och lätt programmering etc duger båda alldeles utmärkt till, men att ASUS inte ens går att peta i mer RAM i är en deal breaker för mig! Själv har jag dessutom bra erfarenhet av ACER, så den hade jag valt

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 80GB | GPU: RTX5090 | MOBO: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | DISPLAY: Mi 34" PHONE: Samsung S21 Ultra | TV: Sony X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Less is more ***

Permalänk
Medlem

Har idag 16GB i min laptop och ligger ständigt nära gränsen. Kör webbläsare, vscode och Teams. Kör ofta även Postman för testning av koden som utvecklas i vscode. Skullle säga att 8GB är i minsta laget. 8GB i en laptop utan möjlighet att utöka skulle jag inte ens överväga (såvida det inte är en Mac).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Att Asus:en har fler kärnor känns som en tveksam fördel, det mesta man normalt gör på en laptop drar större nytta av ett fåtal snabbare kärnor. Undantaget är väl främst om du ska kompilera något större projekt. Men Acer:n känns som den klart vassaste av de två. Däremot så är ju Asus:en 14" medan Acer:n är 15.6", så tänk på att de skiljer rätt mycket i storlek också.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att processorerna på de två inte är den stora skillnaden. Båda lär tuffa på bra.
En sak jag börjat uppskatta allt mer på laptops är de som har bra inkopplingsmöjligheter. Numera har jag en USB-C docka till min jobblaptop som både ger ström och har anslutning till skärm och tangentbord jag har hemma. Otroligt smidigt om du tänker ha något ställe förberett för att sitta och jobba.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!