Windows 11+ny dator. Konfiguration?

Permalänk
Medlem

Windows 11+ny dator. Konfiguration?

Har precis fått min nya dator med Windows 11.

Jag undrar lite nu vad jag ska grundläggande justeringar vad gäller inställningar och liknande. Om möjligt kan ni även få hjälpa till med lite inställningar för tex min GPU.

Jag kommer endast spela på min dator.

Det jag gjort:
- Valt enerigschema hög prestanda.
- Ställt in skärmen på rätt upplösning och hz.
- XMP är aktiverat.
- Installerat GPU drivers.
- Valt "föredrar maximal prestanda" i nvidia inställningarna.

Det går ju tveaka hur mycket som helst givetvis, men tänker mer på sådant jag ska/bör göra som är självklart likt ovan?

Tack på förhand

Permalänk
Forumledare

@Mentaldead: En liten ledtråd till vad du har för hårdvara hade ju underlättat

Eller tänker du enbart på optimeringar i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Mentaldead: En liten ledtråd till vad du har för hårdvara hade ju underlättat

Eller tänker du enbart på optimeringar i Windows?

Tänker på Windows, nvidia inställningarna och annat jag kan behöva tweaka lite. Behöver ingen hardcore tweak utan sådant som man kanske bör/ska göra vid gaming.

12600k
rtx 3070
msi z490-a pro
32gb 3600mhz

Permalänk

Personligen kör jag "föredra maximal prestanda" bara på de spel jag spelar, alltså ändrar i "programinställningar" istället för "globala inställningar".
Då går GPU under 40w i idle och fläktarna slutar snurra, så den går tyst och fint. 😊

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Spana in "Windows 11 Tweaks, Fixes and Modifications [Overview]" på MDL Forum, där hittar du en hel del tips.

Jag installarerar/uppdaterar Windows och installerar drivrutiner från kretstillverkarens hemsida, det räcker långt.
Toppar av med sätta fast storlek på växlingsfil, stänger av hibernation, använder Windows10debloaterGUI och enklare inställningar.

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av mouse acceleration genom att bocka ur "Enhance pointer precision" i musinställningarna. De flesta spel brukar dock ha raw input ändå men det stänger av det i Windows också.