Permalänk

Min PC är död. Vad är felet?

Jag har en PC som jag byggde själv för två år sedan.

Häromdagen spelade jag lite, gick iväg en stund, kom tillbaka och märkte att datorn var avstängd.

Sedan dess startar den inte.

Jag har provat att koppla ur komponenter som GPU, SSD, och minne för att se om det funkar då. Men än så länge fungerar inget.

Har även provat att nollställa CMOS både genom att klicka på I/O-knappen och genom att ta ur batterier några minuter.

Det som händer är att vissa lampor lyser om strömmen är på, framförallt olika dekorativa LEDs på moderkortet, samt Start-knappen som sitter på moderkortet.

Däremot fungerar inte den lilla panelen som sla visa POST-koden när datorn startar. Så jag får inga felkoder.

Om jag pluggar ur sladden i väggen helt, sätter i den igen, och klickar på Start, så startar fläktar och lampor i schassit upp en halv sekund före det stendör. Men därefter händer ingenting om jag klickar på Start.

Min misstanke är att PSU eller Mobo dött, men har aldrig upplevt det förut. Vad är bäst sättet att bekräfta detta på?

PSU - Corsair RM850x V2 850W 80+ Gold
CPU - Intel Core i9-9900K
Mobo - Asus ROG Maximus XI Hero
SSD - Samsung 970 EVO
GPU - Asus GeForce RTX 2080 Super 8GB OC
Minne - Corsair Vengeance LPX Black 32 GB

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Börja med att testa en annan psu, funkar inte det så får du gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Jag har en PC som jag byggde själv för två år sedan.

Häromdagen spelade jag lite, gick iväg en stund, kom tillbaka och märkte att datorn var avstängd.

Sedan dess startar den inte.

Jag har provat att koppla ur komponenter som GPU, SSD, och minne för att se om det funkar då. Men än så länge fungerar inget.

Har även provat att nollställa CMOS både genom att klicka på I/O-knappen och genom att ta ur batterier några minuter.

Det som händer är att vissa lampor lyser om strömmen är på, framförallt olika dekorativa LEDs på moderkortet, samt Start-knappen som sitter på moderkortet.

Däremot fungerar inte den lilla panelen som sla visa POST-koden när datorn startar. Så jag får inga felkoder.

Om jag pluggar ur sladden i väggen helt, sätter i den igen, och klickar på Start, så startar fläktar och lampor i schassit upp en halv sekund före det stendör. Men därefter händer ingenting om jag klickar på Start.

Min misstanke är att PSU eller Mobo dött, men har aldrig upplevt det förut. Vad är bäst sättet att bekräfta detta på?

Vad har du för grejer? Har du t.ex ett Hero moderkort så finns där ett känt fel med en felvänd komponent, men jag tycker inte den borde dra igång fläktarna över huvud taget om det var det det berodde på.

Mer info vore bra men det första du ska prova är att ta bort grafikkortet och hårddiskar, prova starta, beter den sig exakt likadant ändå har du uteslutit dessa komponenter. Sen kan du göra samma sak för ramminnen och annan kringutrustning också.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle tippa på PSU. Var glad att inte proppen gick så blev det för när ett nätagg för mig pajja! Varje gång jag startade datorn gick proppen och fick byta ut PSU och propparna i proppskåpet.

Bästa vore att kunna prova nytt nätagg för fungerar det inte då heller så vet du att moderkortet troligen är paj. Och fungerar det så vet du att det var nätagget. Då får du reda på oavsett vad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Börja med att testa en annan psu, funkar inte det så får du gå vidare.

Har inga liggandes. Ska man köpa hem en backup för syftet eller finns det andra tillvägagångssätt?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vad har du för grejer? Har du t.ex ett Hero moderkort så finns där ett känt fel med en felvänd komponent, men jag tycker inte den borde dra igång fläktarna över huvud taget om det var det det berodde på.

Mer info vore bra men det första du ska prova är att ta bort grafikkortet och hårddiskar, prova starta, beter den sig exakt likadant ändå har du uteslutit dessa komponenter. Sen kan du göra samma sak för ramminnen och annan kringutrustning också.

Yes, har redan provat med grafikkort, lagring, minne osv. Funkar inte ens om det bara är moderkort och CPU kvar.

Permalänk
Medlem

(EDIT)
Sorry, vart tvungen att googla ditt moderkort. Trodde av någon anledning det var Z690 men det var det ju inte. Du kan bortse från den felvända komponenten då det endast gäller Z690

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag skulle tippa på PSU. Var glad att inte proppen gick så blev det för när ett nätagg för mig pajja! Varje gång jag startade datorn gick proppen och fick byta ut PSU och propparna i proppskåpet.

Bästa vore att kunna prova nytt nätagg för fungerar det inte då heller så vet du att moderkortet troligen är paj. Och fungerar det så vet du att det var nätagget. Då får du reda på oavsett vad!

Tack för tipset, men har inget extra PSU liggandes. Är det värt att köpa hem något hyffsat billigt för att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Har inga liggandes. Ska man köpa hem en backup för syftet eller finns det andra tillvägagångssätt?

Finns ja dom som säljer psu med öppet köp och att man får testa, koppla bara in för test så att du enkelt kan packa ner den igen om det inte funkar.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Kolla på ditt moderkort uppe vid post code prylen.

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/vzGZQX6Yu8FO437b0V3NqyjPAXg=/0x0:2659x1488/920x613/filters:focal(1118x532:1542x956):format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/70340148/asus_z690_hero_motherboard_burning.0.png

Om komponenten ovanför ram sloten längst till höger har sitt streck på vänster sida är den felvänd och har troligtvis bränt komponenter på moderkortet.

Vilket streck menar du? Sorry. Kan du markera med röd färg i bilden vad det är jag letar efter?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Finns ja dom som säljer psu med öppet köp och att man får testa, koppla bara in för test så att du enkelt kan packa ner den igen om det inte funkar.

Bra idé, ska spana runt lite på olika nätbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Vilket streck menar du? Sorry. Kan du markera med röd färg i bilden vad det är jag letar efter?

Sorry, tog fel på modell. Trodde du hade Z690 moderkort. Det gäller endast dessa.
Jag hade som flera andra säger, provat byta nätagg.

Permalänk

Tror Corsair har typ 10års garanti på sina PSU så börja där kanske ?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

(EDIT)
Sorry, vart tvungen att googla ditt moderkort. Trodde av någon anledning det var Z690 men det var det ju inte. Du kan bortse från den felvända komponenten då det endast gäller Z690

Ok no worries. Mitt är Z390.

Permalänk
Skrivet av Finnpajsarn:

Tror Corsair har typ 10års garanti på sina PSU så börja där kanske ?

Vänder man sig till återförsäljaren då eller går man direkt till Corsair?

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Vet faktist inte, jag kan tänka mig att inköpsstället står för det ett tag och sen tar tillverkaren över garantin. Men hör av dig till dom du köpte den av, dom lär ju veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Vänd dig direkt till Corsair, ÅF kommer ändå ta det till dem i slutändan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Snabbaste sättet att kolla vad som är galet är nog att gå till typ Kjell eller annan lokal datorbutik som har ett nätagg, eller någon kompis eller liknande. Går du och köper ett spara kvittot kartong etc och fråga vad som gäller vid öppet köp bara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A