Permalänk

Min PC är död. Vad är felet?

Jag har en PC som jag byggde själv för två år sedan.

Häromdagen spelade jag lite, gick iväg en stund, kom tillbaka och märkte att datorn var avstängd.

Sedan dess startar den inte.

Jag har provat att koppla ur komponenter som GPU, SSD, och minne för att se om det funkar då. Men än så länge fungerar inget.

Har även provat att nollställa CMOS både genom att klicka på I/O-knappen och genom att ta ur batterier några minuter.

Det som händer är att vissa lampor lyser om strömmen är på, framförallt olika dekorativa LEDs på moderkortet, samt Start-knappen som sitter på moderkortet.

Däremot fungerar inte den lilla panelen som sla visa POST-koden när datorn startar. Så jag får inga felkoder.

Om jag pluggar ur sladden i väggen helt, sätter i den igen, och klickar på Start, så startar fläktar och lampor i schassit upp en halv sekund före det stendör. Men därefter händer ingenting om jag klickar på Start.

Min misstanke är att PSU eller Mobo dött, men har aldrig upplevt det förut. Vad är bäst sättet att bekräfta detta på?

PSU - Corsair RM850x V2 850W 80+ Gold
CPU - Intel Core i9-9900K
Mobo - Asus ROG Maximus XI Hero
SSD - Samsung 970 EVO
GPU - Asus GeForce RTX 2080 Super 8GB OC
Minne - Corsair Vengeance LPX Black 32 GB

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Börja med att testa en annan psu, funkar inte det så får du gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Jag har en PC som jag byggde själv för två år sedan.

Häromdagen spelade jag lite, gick iväg en stund, kom tillbaka och märkte att datorn var avstängd.

Sedan dess startar den inte.

Jag har provat att koppla ur komponenter som GPU, SSD, och minne för att se om det funkar då. Men än så länge fungerar inget.

Har även provat att nollställa CMOS både genom att klicka på I/O-knappen och genom att ta ur batterier några minuter.