Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Gammal ASUS-router som switch?

Hejsan, jag försöker använda en gammal router som switch men får det ej att fungera.
Jag köpte nyligen Asus ZenWiFi XD4 mesh-routrar, jag vill använda min gamla ASUS RT-AC51U som switch då det bara finns en lan-port i varje mesh-router.

Så här är det kopplat nu:
Fiber kopplat till WAN-porten på den primära mesh-routern. Sedan LAN-porten från den vidare till LAN-port 1 på den gamla routern.
Den gamla routern har jag satt till IP: 192.168.50.2, då mina nya mesh-routrar per default hade 192.168.50.1.

I den gamla RT-AC51U routern har jag stängt av det trådlösa, WAN, NAT, DHCP, Brandvägg och kopplat in min dator i den.

Från min dator kommer jag nu åt båda routerna och kan göra inställningar, men jag kommer inte ut på internet.
Vad kan det vara som jag har missat som inte tillåter mig att komma ut på internet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det man alltid ska göra innan man frågar om hjälp, starta om... Jag startade om alla enheter och nu funkar det.

Permalänk
Medlem

Sätt din RT-AC51U i accesspunktläge så kopplar du bara WAN mot din meshrouter. 5 portar att använda, stäng av WiFi om du inte ska använda den som accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sätt din RT-AC51U i accesspunktläge så kopplar du bara WAN mot din meshrouter. 5 portar att använda, stäng av WiFi om du inte ska använda den som accesspunkt.

https://i.imgur.com/P1kqiAQ.png

Gör ap-läget så att jag kan använda wan-porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Gör ap-läget så att jag kan använda wan-porten?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jaha, det var ju användbart med en extra port som jag inte trodde att jag skulle kunna använda. Tack för hjälpen!