Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Hur får jag bort dessa reklampop-ups som kommer då och då när jag startar TVn?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frong:

Hur får jag bort dessa reklampop-ups som kommer då och då när jag startar TVn?

Tar upp ett sätt som punkt 8 i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Vet inte om det hjälper med just det du upplever, men bekräfta gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tar upp ett sätt som punkt 8 i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Vet inte om det hjälper med just det du upplever, men bekräfta gärna

Dessa har vart av sedan dag 1

Även stängt av "General > AI Service > AI Recommendation".

Lyckas inte hitta något mer i menyerna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

Använder du WebOS och har den kopplad mot internet och är inloggad i någon form mot någon LG-funktion? När jag körde 42:n som skärm hade jag aldrig popups och använde inte WebOS eller någon form av inloggning. Var fortfarande ansluten med Wifi men inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Använder du WebOS och har den kopplad mot internet och är inloggad i någon form mot någon LG-funktion? När jag körde 42:n som skärm hade jag aldrig popups och använde inte WebOS eller någon form av inloggning. Var fortfarande ansluten med Wifi men inte mer.

Nope. Skall bara användas som monitor så har hållt mig borta från allt och har gjort som du. Bara mot WiFi och ingen inloggning, inget accepterat några av deras villkor osv.

Provar att stänga av internetåtkomst i routern till TVn då den bara behöver ha lokal uppkoppling för att styras av ColorControl. Får se om det funkar...

Annars verkar folk blocka DNS, köra med Raspberry pi osv.

Hur länge hade du ditt ex? Det tog några dagar innan det kom första gången för mig.

Edit: Verkar vara flera med samma problem. Inget i menyerna hjälper utan folk blockar i routern/pihole verkar det som.

Edit 2: Någon som haft en rolig konversation med support om problemet https://imgur.com/a/MuQtlTZ/

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nope. Skall bara användas som monitor så har hållt mig borta från allt och har gjort som du. Bara mot WiFi och ingen inloggning, inget accepterat några av deras villkor osv.

Provar att stänga av internetåtkomst i routern till TVn då den bara behöver ha lokal uppkoppling för att styras av ColorControl. Får se om det funkar...

Annars verkar folk blocka DNS, köra med Raspberry pi osv.

Hur länge hade du ditt ex? Det tog några dagar innan det kom första gången för mig.

Edit: Verkar vara flera med samma problem. Inget i menyerna hjälper utan folk blockar i routern/pihole verkar det som.

Edit 2: Någon som haft en rolig konversation med support om problemet https://imgur.com/a/MuQtlTZ/

Stör mig också på dessa ads. Det är helt ofattbart att det inte går att få bort. Kommer oavsett input, så man kommer inte undan med att köra tex en Chromecast. Jag märkte inget första dagarna och sedan kom det flera notiser på en gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kan ha kommit med senare mjukvara. Jag testade runt när 42:n var rätt ny i Maj 2022.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frong:

Edit 2: Någon som haft en rolig konversation med support om problemet https://imgur.com/a/MuQtlTZ/

Ah, så jäkla kasst. Så här går det när fel människor får fatta beslut.

Permalänk
Medlem

Jag har inga ads, har dock blockerat lgtvcommon.com i min OpenWrt AdBlock Blacklist.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag har inga ads, har dock blockerat lgtvcommon.com i min OpenWrt AdBlock Blacklist.

Funkar det att bara blocka den asså? Inte illa.

Håller för övrigt på att bli vansinnig på den här auto-dimmingen. Vet dock inte om jag vågar ändra något i service-menyn p.g.a. garantier och grejor.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har också börjat få reklam på min C2 nu, trodde den hade fått adware eller något först, men tydligen så är det inbyggd adware då alltså? Bra att veta att aldrig skaffa något LG i framtiden då.

Använder inte något som kräver nätverk på den så kommer koppla bort den från wifi och hoppas det räcker.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som kör senaste årsmodellen av LG OLED med säg en Sonos Arc? Googlar man verkar det ganska vanligt (för alla märken) med dålig synk av ljud till eARC, framförallt när den ursprungliga källan också är ansluten via annan HDMI-port.

Har idag en Philips 9002 som saknar eARC och kör därför en tokdyr extern HDMI-switch (HDFury Vrroom) som kan plocka ut ljudet separat. En fördel med den lösningen är just att man inte blir beroende av TVns eventuellt eftersläpande ljudhantering, men skulle vid uppgradering till en C2 helst göra mig av med switchen eftersom den och HDMI CEC överlag är buggigt/opålitligt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Någon som kör senaste årsmodellen av LG OLED med säg en Sonos Arc? Googlar man verkar det ganska vanligt (för alla märken) med dålig synk av ljud till eARC, framförallt när den ursprungliga källan också är ansluten via annan HDMI-port.

Har idag en Philips 9002 som saknar eARC och kör därför en tokdyr extern HDMI-switch (HDFury Vrroom) som kan plocka ut ljudet separat. En fördel med den lösningen är just att man inte blir beroende av TVns eventuellt eftersläpande ljudhantering, men skulle vid uppgradering till en C2 helst göra mig av med switchen eftersom den och HDMI CEC överlag är buggigt/opålitligt.

Kör en C1 med en Sonos Arc tillsammans med en Apple TV 4K (2017), har inga problem med ljudsynk alls. Men det kanske är annorlunda med en C2.

Permalänk
Medlem

Går det att ändra någon inställning så att TV:n inte startar upp till tv-kanalerna (live tv)? Samma sak när man backar ut ur en app så försöker TV:n starta kanal 1. Har inga kanaler så det bästa vore att den gick till hemskärmen istället för tv-kanalerna i de situationer den gör det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Elgiganten kommer sälja LG OLED 77" B2 för 19990:- på mellandagsrean. Samma pris som C1 såldes för under BF. Så vilken bör man satsa på om det skulle dyka upp någon C1 för samma pris?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Elgiganten kommer sälja LG OLED 77" B2 för 19990:- på mellandagsrean. Samma pris som C1 såldes för under BF. Så vilken bör man satsa på om det skulle dyka upp någon C1 för samma pris?

Tror det är väldigt jämförbara modeller

Pro B2:
- nyare modell och systemkrets
- nyare os-version och kanske bättre stöd över tid

Pro C1:
- lite högre ljusstyrka (inte nog för att göra stor skillnad
- högre bandbredd på två av HDMI anslutningarna (4K120Hz på 4/4 istället för vara 2/4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är väldigt jämförbara modeller

Pro B2:
- nyare modell och systemkrets
- nyare os-version och kanske bättre stöd över tid

Pro C1:
- lite högre ljusstyrka (inte nog för att göra stor skillnad
- högre bandbredd på två av HDMI anslutningarna (4K120Hz på 4/4 istället för vara 2/4)

B serie kör inte Evo panelen.Är det någon märkbar skillnad må tro?. Haha såg precis nu att Netonnet kör C1 för 19990kr , va jobbig det blev…

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

B serie kör inte Evo panelen.Är det någon märkbar skillnad må tro?. Haha såg precis nu att Netonnet kör C1 för 19990kr , va jobbig det blev…

För min del är c1 en bättre modell, men inte helt uppenbart, tråkigt att tappa mjukvarustöd snabbare om det blir så

Evo är väl främst att de kör panelen lite hårdare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Evo är väl främst att de kör panelen lite hårdare?

De ska väl ha bättre livslängd också?
Vad jag hört så har de C1 med Evo-panel (som min tycks ha) åtminstone i teorin lägre risk för inbränning eftersom ljusstyrkan är samma på alla C1, men panelen klarar mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Elgiganten kommer sälja LG OLED 77" B2 för 19990:- på mellandagsrean. Samma pris som C1 såldes för under BF. Så vilken bör man satsa på om det skulle dyka upp någon C1 för samma pris?

Du kommer bli nöjd med C1 men du lider av FOMO på C2-modellen så kan du sätta en mailbevakning (Få lageravisering) på en C2:a via LGs egna hemsida:
https://www.lg.com/se/oled-tv

Med rabattkod från Benify (BENI22_LGAC) så tror jag den har gått lös på cirka 22,6k.
(Gäller C25 och C26-modellerna)

Permalänk
Medlem

Elgiganten annonserar nu om LG 55" CS 4K OLED för 11.111.- nu i julhelgen. Är det ett bra köp till "rätt" pris?

Har googlat men hittar inget test på "CS" modellen? Vad skiljer mot övriga modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Elgiganten annonserar nu om LG 55" CS 4K OLED för 11.111.- nu i julhelgen. Är det ett bra köp till "rätt" pris?

Har googlat men hittar inget test på "CS" modellen? Vad skiljer mot övriga modeller?

CS är i princip C1 med processorn från C2 vad det verkar (de hade säkert massa gamla chassin över eller något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Köpt en Oled42C2 som jag kör till PC (RTX 3080).
Kör 21:9 på övre delen av skärmen med 3840x1600 upplösning.

Problemet som uppstod var att jag endast kunde välja 8bit färg i Nvidia inställningarna...

Men det gick att lösa i Nvidia kontrollpanelen genom att först välja 4k120hz, 10bit/12bit.
Sedan gå över till 3840x1600 120hz och klicka på använd.
Då blir det 10bit eller 12 bit om du vill det.

https://i.imgur.com/oHEQ42m_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Uppdaterade till Windows 11 så blev det knas igen.
Men hittade lösning igen, kanske självklart för den erfarne.

I NVIDIAs kontrollpanel: Skapa en anpassad upplösning, Via "Ändra upplösning" -> "Anpassa..."
Under lodräta linjer välj 1600
Under Tidsinställningslås välj Manuellt och sätt lodrätt till 1600.

För mig låg "Tidsinställningslås" på 2160 vilket gjorde att signalen blev 16:9, och kunde ej välja "Skärmposition" på TV inställningarna.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

B serie kör inte Evo panelen.Är det någon märkbar skillnad må tro?. Haha såg precis nu att Netonnet kör C1 för 19990kr , va jobbig det blev…

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77c25lb

Aktuell kod: BENI22_LGAC

Totalt inkl. moms: 41,158kr
Frakt & hantering: 0kr
Rabatt (BENI22_LGAC): -18,521kr
Totalsumma: 22,637kr

Fick min för ett par dagar sedan

Permalänk
Medlem

Stoppade in en Chromecast 4k med Google TV i en LG OLED TV. Först stod det endast HDMI1 nu visas HDM1 Apple försöker jag välja fabrikat själv finns inte Google att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jewhan L:

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77c25lb

Aktuell kod: BENI22_LGAC

Totalt inkl. moms: 41,158kr
Frakt & hantering: 0kr
Rabatt (BENI22_LGAC): -18,521kr
Totalsumma: 22,637kr

Fick min för ett par dagar sedan

Tyvärr slut. Så jag köpte en B2 någon annanstans.
Men även om den hade funnits kvar, är det så stor skillnad på C2 och B2? C2 är bättre men väldigt marginellt? För i grund och botten verkar det vara samma panel?

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-lg-b2-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Tyvärr slut. Så jag köpte en B2 någon annanstans.
Men även om den hade funnits kvar, är det så stor skillnad på C2 och B2? C2 är bättre men väldigt marginellt? För i grund och botten verkar det vara samma panel?

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-lg-b2-o...

C2 är bättre, är inte samma panel, C2 kör en nyare, C2 får bättre support då den kör Alpha 9 SoC, C2 alla dagar i veckan när det skiljer så lite.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1213696/tv-ljud-bild/tv/lg-77...

Så nu är den nere igen på 24990 i vanliga butiker också 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jewhan L:

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77c25lb

Aktuell kod: BENI22_LGAC

Totalt inkl. moms: 41,158kr
Frakt & hantering: 0kr
Rabatt (BENI22_LGAC): -18,521kr
Totalsumma: 22,637kr

Fick min för ett par dagar sedan

Bokar de en leverans eller hur fungerar det? Jag har inte haft någon kontakt men de säger "Gods på väg" och jag är inte hemma idag/imorgon