Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Fjärren till C2 är kompatibel med AppleTV och verkar kunna styra den. Men den verkar inte kunna slå på AppleTVn, då behöver jag fortfarande Apples fjärrkontroll. Ska det verkligen vara så? Jag och den här fjärrkontrollen (i kombination med andra enheter) kommer inte överens alls. :/

CEC fungerar utan problem för mig, bägge enheterna kan slå av eller på varandra. Dock är det avsevärt långsammare att få igång systemet om man gör det genom att starta C2 först, då TVn inte skickar startsignal till andra enheter innan den själv är helt igång. Mycket snabbare om man startar genom att väcka Apple TV. Men då har jag Always Ready avstängt på C2.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

CEC fungerar utan problem för mig, bägge enheterna kan slå av eller på varandra. Dock är det avsevärt långsammare att få igång systemet om man gör det genom att starta C2 först, då TVn inte skickar startsignal till andra enheter innan den själv är helt igång. Mycket snabbare om man startar genom att väcka Apple TV. Men då har jag Always Ready avstängt på C2.

Fick nog lite mer fart på det, men det känns lite slumpmässigt hur bra det fungerar. LG fjärren i "ATV replacement mode" så att säga tar en stund på sig innan den börjar funka så då räcker jag mig hellre efter den ordinarie fjärren. Startar jag upp ATVn med så verkar den inte alltid starta i "start-läget" utan hamnar direkt i t.ex. Plex där jag var sist, även om jag avslutade den appen innan jag stängde av grejerna sist.
Lite förvirrande.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en C2 eller Samsung S95B. Samma pris på båda just nu… vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Funderar på att köpa en C2 eller Samsung S95B. Samma pris på båda just nu… vad tror ni?

Kollar du mest på 4K material? Det sköter S95B väldigt bra, dock 1080p och lägre kan se rätt skumt ut tyckte jag. LGn skötte exempelvis VM fotbollen mycket bättre än Samsungen.

Tizen är inte heller någon höjdare på årets modell. Det laggade och var allmänt sega menyer.

Om du är ute efter 65” hade jag inte ens kikat på C2an, pink tint är helt oacceptabelt enligt mig. 55” brukar inte vara lika illa däremot. Överlag ger båda en ganska likande upplevelse men S95B har lite mer krut i panelen. Är du en allätare när det gäller vad du tittar på hade jag tagit LGn. Däremot tycker jag Samsungen är det bättre valet om du mest tittar på 4K och HDR material.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kollar du mest på 4K material? Det sköter S95B väldigt bra, dock 1080p och lägre kan se rätt skumt ut tyckte jag. LGn skötte exempelvis VM fotbollen mycket bättre än Samsungen.

Tizen är inte heller någon höjdare på årets modell. Det laggade och var allmänt sega menyer.

Om du är ute efter 65” hade jag inte ens kikat på C2an, pink tint är helt oacceptabelt enligt mig. 55” brukar inte vara lika illa däremot. Överlag ger båda en ganska likande upplevelse men S95B har lite mer krut i panelen. Är du en allätare när det gäller vad du tittar på hade jag tagit LGn. Däremot tycker jag Samsungen är det bättre valet om du mest tittar på 4K och HDR material.

Tack för infon! Jag kikar på det mesta på TVn, allt från SDR till HDR. Storleken jag tänkt är 65"...

Verkar inte vara något solklart val åt något håll faktiskt... Även Sony A90J ligger på samma pris nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Tack för infon! Jag kikar på det mesta på TVn, allt från SDR till HDR. Storleken jag tänkt är 65"...

Verkar inte vara något solklart val åt något håll faktiskt... Även Sony A90J ligger på samma pris nu.

Känns som Sonyn är det bästa valet då. Även A90J kan ha pink tint men det är nog mycket mer sällsynt. Sony har rätt tighta toleranser på sina master paneler. Den har också väldigt bra inbyggt ljud vilket gör att du förmodligen inte måste köpa en soundbar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sony varje dag i veckan om det är samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Sony varje dag i veckan om det är samma pris

Är det Sonys processor som gör den bättre? Spontant känns det som Samsung och Philips har bättre paneler.

Sony A90J har LGs Evo-panel om jag inte minns fel, precis samma som C2. Samsung S95B har QD-OLED, och Philips 65OLED807 har LG EX-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Även Sony A90J ligger på samma pris nu.

Antagligen ett bra val beroende på vad du har för annan utrustning som skall kopplas in. Bara två av portarna har stöd för HDMI 2.1 varav den ena är den enda med eARC, så går inte att samtidigt koppla in säg ett ljudsystem, Xbox samt PS5 och få ut maximal prestanda ur samtliga (om inte ljudsystemet i fråga är en receiver med stöd för HDMI 2.1 då).

Skärmen som har "allt" som man vill ha är ju egentligen X95K, förutom priset då…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är det Sonys processor som gör den bättre? Spontant känns det som Samsung och Philips har bättre paneler.

Sony A90J har LGs Evo-panel om jag inte minns fel, precis samma som C2. Samsung S95B har QD-OLED, och Philips 65OLED807 har LG EX-panel.

EX och Evo är i detta fall samma panel.

Tufft val detta. Panelen i S95B är bättre men jag har svårt för hur saker ser ut på Samsungs apparater, dessutom saknas dtöd för Dolby Vision.

Håller med tidigare inlägg att om A90J finns för samma pris så är det ett givet köp om det inte är enormt viktigt att spelupplevelsen är prio. Sonys bildbehandling och det inbyggda ljudet är bättre och gör faktisk skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

EX och Evo är i detta fall samma panel.

Tufft val detta. Panelen i S95B är bättre men jag har svårt för hur saker ser ut på Samsungs apparater, dessutom saknas dtöd för Dolby Vision.

Håller med tidigare inlägg att om A90J finns för samma pris så är det ett givet köp om det inte är enormt viktigt att spelupplevelsen är prio. Sonys bildbehandling och det inbyggda ljudet är bättre och gör faktisk skillnad.

Tack för informationen.

Jag har redan ett ljudsystem så den biten spelar ingen roll för mig, men bildupplevelsen är väldigt viktig.

Jag har en LG C8 idag och undrar om A90J är en uppgradering eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Tack för informationen.

Jag har redan ett ljudsystem så den biten spelar ingen roll för mig, men bildupplevelsen är väldigt viktig.

Jag har en LG C8 idag och undrar om A90J är en uppgradering eller inte..

Går du upp i storlek om du köper en 65a? A90J är ju ett lyft men så stor skillnad är det ju inte. Beror lite på vad du saknar med C8an.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Går du upp i storlek om du köper en 65a? A90J är ju ett lyft men så stor skillnad är det ju inte. Beror lite på vad du saknar med C8an.

Ja, från 55 till 65 var tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Tack för informationen.

Jag har redan ett ljudsystem så den biten spelar ingen roll för mig, men bildupplevelsen är väldigt viktig.

Jag har en LG C8 idag och undrar om A90J är en uppgradering eller inte..

Jag har en C8 jag också. Helt ärligt så är ingen av dessa tillräckligt stor uppgradering för mig. Möjligtvis är Samsung andra generationen QD-Oled eller LGs nya paneler mikrolinser en tillräcklig uppgradering rent bildmässigt.

Men det är klart, är du ute efter 4K 120Hz, eARC eller andra funktioner så är det en annan sak.

Edit: Så går det när man inte uppdaterar fliken och ska skriva svar.. Såg inte storleksuppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har en C8 jag också. Helt ärligt så är ingen av dessa tillräckligt stor uppgradering för mig. Möjligtvis är Samsung andra generationen QD-Oled eller LGs nya paneler mikrolinser en tillräcklig uppgradering rent bildmässigt.

Men det är klart, är du ute efter 4K 120Hz, eARC eller andra funktioner så är det en annan sak.

Edit: Så går det när man inte uppdaterar fliken och ska skriva svar.. Såg inte storleksuppgraderingen.

Jag har nog landat i lite samma. Trots större storlek så kanske det är värt att vänta ett år till. TVn fungerar trots allt utan anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Ja, från 55 till 65 var tanken.

Då är det ingen dåliga uppgradering på något sätt. Tycker ändå 2023 är ett ganska stort kliv för OLED jämfört med senaste åren. Att vänta till årets Black Friday kan faktiskt vara värt det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte en C2 55" idag tillslut. Största irritationsmomentet är den inbyggda universalfjärrmöjligheten, får ingenting att funka.
Vi har en Arris digitalbox (nämnd tidigare här) och fiber-tv från Telenor, men lyckas inte koppla den, går inte att söka på modellnumret heller. Likaså vår soundbar, en Samsung "HW-H355/XE" får vi inte heller fart på (förvisso inte purfärsk). Efter ha tryckt igenom 21 stycken steg (bokstavligen talat) för att få den att funka, får vi tillslut upp möjligheten att söka på modellnumret och den finns med där, men den svarar fortfarande inte på vår fjärr.
Har jag missat nått hur den här featuren ska användas?

Och jag har motsatt problem, jag vill stänga av CEC helt på alla mina prylar så jag kan styra via min Logitech Harmony hub.... problemet är att jag inte hittar nått i Telenors j-la mediahub o LG slår hela tiden på Simplink när den får signal från mediahuben 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kollar du mest på 4K material? Det sköter S95B väldigt bra, dock 1080p och lägre kan se rätt skumt ut tyckte jag. LGn skötte exempelvis VM fotbollen mycket bättre än Samsungen.

Tizen är inte heller någon höjdare på årets modell. Det laggade och var allmänt sega menyer.

Om du är ute efter 65” hade jag inte ens kikat på C2an, pink tint är helt oacceptabelt enligt mig. 55” brukar inte vara lika illa däremot. Överlag ger båda en ganska likande upplevelse men S95B har lite mer krut i panelen. Är du en allätare när det gäller vad du tittar på hade jag tagit LGn. Däremot tycker jag Samsungen är det bättre valet om du mest tittar på 4K och HDR material.

Har du några referenser angående "pink tint" för 65" C2? Skulle gärna vilja läsa på lite om detta? Menar du "pink tint" i form an dålig "uniformity" vid helt vit bild eller är det något annat som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Har du några referenser angående "pink tint" för 65" C2? Skulle gärna vilja läsa på lite om detta? Menar du "pink tint" i form an dålig "uniformity" vid helt vit bild eller är det något annat som är problemet?

Sedan LG började med sina WBE paneler 2021 har det påverkat uniformityn negativt. Då samma paneler används 2022 är problemet kvar med pink tint tyvärr. Just 65” är den storlek som brukar ha den mest påtagliga färgskiftningen.

Ett exempel på min Philips 65 706 med EVO/WBE panel. Vissa märken sorterar säkert bort de värsta exemplaren men LG verkar inte vara en av dem.

Googla på reddit eller kolla videos från reviewers inom AV.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sedan LG började med sina WBE paneler 2021 har det påverkat uniformityn negativt. Då samma paneler används 2022 är problemet kvar med pink tint tyvärr. Just 65” är den storlek som brukar ha den mest påtagliga färgskiftningen.

Ett exempel på min Philips 65 706 med EVO/WBE panel. Vissa märken sorterar säkert bort de värsta exemplaren men LG verkar inte vara en av dem.
<Uppladdad bildlänk>

Googla på reddit eller kolla videos från reviewers inom AV.

Tack för svaret! Jag tror jag har liknande på min 65" C2, därav min fråga. Är inte detta något man felanmäla till LG och få sin panel utbytt för?

Fler här i forumet som upplevt "pink tint" på sina paneler på 65" C2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Tack för svaret! Jag tror jag har liknande på min 65" C2, därav min fråga. Är inte detta något man felanmäla till LG och få sin panel utbytt för?

Tror det är rätt kört på den fronten då detta är inom deras spec, vilket är rätt skamligt för så här dyra apparater. Bästa du kan göra är att lämna tillbaka den om du har kvar öppet köp, annars är det tyvärr inget att göra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det här är i nedre hörnen av LG C2?
Kan det vara nya ljus-sensorer? Har inte dem på min C1.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av weenan:

Någon som vet vad det här är i nedre hörnen av LG C2?
Kan det vara nya ljus-sensorer? Har inte dem på min C1.

<Uppladdad bildlänk>

Gör det som jag skulle ha gjort: Aktivera ljussensorn i menyerna. Tänd upp så mycket ljus det går, använd hjälpmedel likt starka ficklampor om det finns. Loopa ett ljust bildinnehåll på TV:n (stillbilder kickar igång skyddsdimmingen) Täck för den delen med eltejp eller liknande som du lätt kan ta bort.

Ifall det gradvis blir mörkare och mörkare bild efter en 10–30 sekunder du satt dit eltejpen, ta då bort eltejpen så att rummets ljus återigen träffar den potentiella sensorn. Ifall bilden gradvis blir ljusare igen, då är detta troligen ljussensorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon som vet vad det här är i nedre hörnen av LG C2?

Har du tagit bort skyddsplasten på skärmen? Ser ut som en typisk luftglipa mellan skyddsplasten och glaset nämligen…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har du tagit bort skyddsplasten på skärmen? Ser ut som en typisk luftglipa mellan skyddsplasten och glaset nämligen…

Ja givetvis är skyddsplasten borttagen, faktiskt då jag pillade bort den jag la märke till det.
Har du en C2? Lika på din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gör det som jag skulle ha gjort: Aktivera ljussensorn i menyerna. Tänd upp så mycket ljus det går, använd hjälpmedel likt starka ficklampor om det finns. Loopa ett ljust bildinnehåll på TV:n (stillbilder kickar igång skyddsdimmingen) Täck för den delen med eltejp eller liknande som du lätt kan ta bort.

Ifall det gradvis blir mörkare och mörkare bild efter en 10–30 sekunder du satt dit eltejpen, ta då bort eltejpen så att rummets ljus återigen träffar den potentiella sensorn. Ifall bilden gradvis blir ljusare igen, då är detta troligen ljussensorn.

Ja jag hade tänkt göra det så småningom, men tänkte jag kunde slippa det genom att fråga här.

Uppdatering: Testade med ficklampa och det är inte ljussensorer, ljussensorn sitter i mitten som på C1. Så frågan är vad det då är för något.

Uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Ja jag hade tänkt göra det så småningom, men tänkte jag kunde slippa det genom att fråga här.

Uppdatering: Testade med ficklampa och det är inte ljussensorer, ljussensorn sitter i mitten som på C1. Så frågan är vad det då är för något.

Ja, kan inte se något sådant på min 77 C2. Är helt svart i nedre vänster hörnet precis som de övriga hörnen.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Ja, kan inte se något sådant på min 77 C2. Är helt svart i nedre vänster hörnet precis som de övriga hörnen.

Glömde nämna det, men det är en 42" C2 med WBE panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Glömde nämna det, men det är en 42" C2 med WBE panel.

Ser ut så på min 42" C2 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ser ut så på min 42" C2 också.

Ok, tack då vet jag åtminstone att det inte är något galet med min.