Unifi-nätverk / Problem med PC-klient

Permalänk

Unifi-nätverk / Problem med PC-klient

Jag har ett Unifi-Nätverk med en Edgerouter och två Unifi AP. Nätverket är konfigurerat via mobilappen och allt fungerar bra.
Nu har jag installerat PC Klienten och försöker administrera och nå nätverket den vägen men det fungerar inte, AP syns inte.
Måste man adaptera AP via PC-klienten får att få dom nåbara den vägen?
Något annat som jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jag har ett Unifi-Nätverk med en Edgerouter och två Unifi AP. Nätverket är konfigurerat via mobilappen och allt fungerar bra.
Nu har jag installerat PC Klienten och försöker administrera och nå nätverket den vägen men det fungerar inte, AP syns inte.
Måste man adaptera AP via PC-klienten får att få dom nåbara den vägen?
Något annat som jag har missat?

Så vitt jag vet så är det en säkerhetsfunktion och det går enbart komma åt via appen om den konfigurerats där. gjorde samma "miss" du får resetta allt och göra om från början tyvärr om inget ändrats sen jag gjorde det för något år sedan.
Tar dock inte så långt tid som tur är.
Edit: Gör det på en dator du alltid kommer åt och kommer använda annars kan du vara i samma sits igen

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det finns två vägar att göra det på. Antingen som du gjort med appen och då är du inte låst till någon dator. Eller gör du som du försöker göra nu med servern på en dator. Då blir du låst till den dator, eller en annan dator som du lägger in den säkerhetskopian på. Sedan kan man köpa dedikerad hårdvara som heter cloudkey.

För att byta mellan de olika så behöver du resetta accesspunkterna.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det finns två vägar att göra det på. Antingen som du gjort med appen och då är du inte låst till någon dator. Eller gör du som du försöker göra nu med servern på en dator. Då blir du låst till den dator, eller en annan dator som du lägger in den säkerhetskopian på. Sedan kan man köpa dedikerad hårdvara som heter cloudkey.

För att byta mellan de olika så behöver du resetta accesspunkterna.

Jo det verkar vara så. Jag provade att göra resett på en av AP och då gick det att konfigurera den via PC i stället. Upptäckte dock att att det går att köra den via server från telefonen också samtidigt som man har den via serverprogramvararan på PC:n.
Får se hur jag gör framöver, om jag ska fortsätta att köra som fristående enheter eller lägga in dom via serverprogramvaran.

Om Cloud-key: Är denna värd att skaffa? Senaste versionen är rätt dyr, runt 2000 kr. En äldre för runt 800 kr går fortfarande att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jo det verkar vara så. Jag provade att göra resett på en av AP och då gick det att konfigurera den via PC i stället. Upptäckte dock att att det går att köra den via server från telefonen också samtidigt som man har den via serverprogramvararan på PC:n.
Får se hur jag gör framöver, om jag ska fortsätta att köra som fristående enheter eller lägga in dom via serverprogramvaran.

Om Cloud-key: Är denna värd att skaffa? Senaste versionen är rätt dyr, runt 2000 kr. En äldre för runt 800 kr går fortfarande att köpa.

Via server från telefonen?

Tycker inte det är värt att skaffa en cloudkey för två AP. Du ska köpa gen2, den är stabilare. Den med hårddisk kan du koppla kameror till.

Servern/cloudkey är bara för konfiguration, loggning och övervakning. Och om man vill köra gäst-portalen