Hantering av Lithiumbatteri enheter som inte används ofta

Permalänk
Medlem

Hantering av Lithiumbatteri enheter som inte används ofta

Halloj!

Jag har kommit på att jag har en hel del prylar med lithiumbatterier som inte används under långa perioder. Nu senast så var de GoPro kameran som nog legat i 1.5 år med batteriet i. Den var tvärdöd och sa först inget batteri när jag kopplade in ladd-sladden och drog igång den men efter 10-15 minuter avstängd med kabeln i så verkade den få fart på batteriet igen.

Det fick mig att tänka till, hur mår egentligen batterierna av att användas så sällan. Bör man ha en rutin att ladda upp dom var 3:e månad och låta enheten stå igång ett tag för att motionera batteriet? Minns att jag läste att batterierna till min DJI drönare inte skulle laddas till 100% om man inte planerade att använda dom inom den närmsta tiden utan de var bättre o ha en förvaringsladdning på runt 70%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Halloj!

Jag har kommit på att jag har en hel del prylar med lithiumbatterier som inte används under långa perioder. Nu senast så var de GoPro kameran som nog legat i 1.5 år med batteriet i. Den var tvärdöd och sa först inget batteri när jag kopplade in ladd-sladden och drog igång den men efter 10-15 minuter avstängd med kabeln i så verkade den få fart på batteriet igen.

Det fick mig att tänka till, hur mår egentligen batterierna av att användas så sällan. Bör man ha en rutin att ladda upp dom var 3:e månad och låta enheten stå igång ett tag för att motionera batteriet? Minns att jag läste att batterierna till min DJI drönare inte skulle laddas till 100% om man inte planerade att använda dom inom den närmsta tiden utan de var bättre o ha en förvaringsladdning på runt 70%.

Batterier mår inte bra av att laddas ur helt, och sedan inte laddas upp på länge. Bästa är att ladda till ca 50% för långtidslagring

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Halloj!

Jag förutsätter att det är någon variant av litiumjonbatterier som detta avser. (Inte att förväxla med litiumbatterier, där du återfinner klassiker som t.ex. CR2032, vissa modeller av AA/AAA, osv)

Såvitt jag förstått och tycker mig sett tecken på så mår litiumjonbatterier fruktansvärt dåligt av att bli helt urladdade, så att ladda dem ibland varesig enheten behövs eller inte är nog det lämpliga. Försök hålla dem kanske 50-75% eller så?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Jag gjorde så att jag la in en påminnelse var 3:e månad att gå igenom batterierna o se till att dom ligger mellan 50-75%

Permalänk
Medlem

något över 50% brukar vara bra för lagring av litium batterier. andra batterier har andra regler.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Din Gopro har troligen tappat en del batteri kapacitet nu.
Det påminner mig om att jag inte laddat min på kanske ett år också

Om man vill förlänga livet på Lijon-batterier som lagras ska de lagras 40% laddade och kallt.
Det sämsta är att lagra på 100% och varmt.
För att undvika självurladdning bör de plockas ut från apparaten.

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-l...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

Batterierna åldras både av ålder (utan att användas) och av att cyklas, man brukar räkna med -5% per år och -0,05% per laddcykel som en tumregel för normala batterikvaliteer. Ska batterierna lagras så se till att de är bortkopplade från förbrukaren om det är möjligt, apparater som inte har en fysisk, mekanisk strömbrytare drar alltid ström som bidrar till snabbare urladdning även om det mesta sker internt i batteriet.

Batterierna kommer alltså att slitas ut hur man än gör så slit ut dem istället för att lagra slut på dem.
Men ska de lagras bör man åtminstone kontrollera laddnivå och underhållsladda dem med passande tidsintervall, är de frikopplade kan de ligga rätt länge men är de integrerade i nått med elaktronik som alltid drar ström behöver man kolla dem oftare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.