Helgsnack: Hur brygger du den perfekta koppen kaffe?

Permalänk
Medlem

Fransk press för kanske 200 Kr? från Ikea. Typ hälften mjölk/substitut. Och absolut inte för tidigt eller för sent på dagen, runt 10-11 är lagom. Och gärna bara en kopp om dagen, tappar helt suget efter det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Zoega's Java + gammaldags mjölk 4,5-6,0%

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tipset är att ALLTID väga kaffet. Antalet skopor är ett dåligt mått för att få korrekt styrka på kaffet.
60g kaffe per liter vatten ger perfekt kaffe varje gång.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hehe jepp 👍

Skrivet av Bmannu:

Tipset är att ALLTID väga kaffet. Antalet skopor är ett dåligt mått för att få korrekt styrka på kaffet.
60g kaffe per liter vatten ger perfekt kaffe varje gång.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Någon som har tips på en bra presskanna. Helst liten variant. Mest till mig själv. Brygger enbart 1 liten kopp.
Pris är flytande. Helst rimligt pris.
Just den här gången är det ett kaffe från Costa Rica.

Permalänk
Medlem

Mycket hat mot kaffesnobberi här tycker jag. Brukar köra någon espressobbaserad dryck men blir chemex om jag måste göra mycket eller om jag känner för lite omväxling.

@Buddaz112
Presskanner har ingen större skillnad på sig. Framför allt är det att det kan vara glas- eller termos-"skal" och att metallfiltret kan i teorin vara bättre. Ifall du följer James Hoffmanns "recept" för presskaffe vilket i min åsikt är bland de simplaste sätten så spelar inte filtret någon större roll så jag hade bara kört på någon av de billigare, eller plocka den du tycker är fin eftersom priset inte skiljer supermycket bland de billigare. Bodum är generellt sedda som ganska fina.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk

Aeropress och nymalda kaffebönor, gärna av någon espressovariant. Gör mig aldrig besviken!

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Mycket hat mot kaffesnobberi här tycker jag. Brukar köra någon espressobbaserad dryck men blir chemex om jag måste göra mycket eller om jag känner för lite omväxling.
https://i.imgur.com/c5JZY2l.jpg

@Buddaz112
Presskanner har ingen större skillnad på sig. Framför allt är det att det kan vara glas- eller termos-"skal" och att metallfiltret kan i teorin vara bättre. Ifall du följer James Hoffmanns "recept" för presskaffe vilket i min åsikt är bland de simplaste sätten så spelar inte filtret någon större roll så jag hade bara kört på någon av de billigare, eller plocka den du tycker är fin eftersom priset inte skiljer supermycket bland de billigare. Bodum är generellt sedda som ganska fina.

Gör det enkelt. Följer precis så man skall göra. Bör vara glas så jag ser. Tror det var bodum jag såg på i butiken. Mins ej förra vad det var för märke. Den hadde jag fått. Råkade tappa i golvet. Därför jag ser på nytt. Tänker mig runt 400kr får se vilken jag tycker är fin.
Köper bönor i närmaste butik. Blir från Kenya eller Costa Rica de är godast. Tack ändå

Permalänk

Jag dricker hela bönor direkt ur påsen, och om jag vill lyxa till det så använder jag en mokabryggare:

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Kaffet brukar varieras varje gång jag köper. Brukar dock hålla mig till ljusrost från johan&nyström, gringo och kafferäven. Kul o testa lite olika. Köper bara hela bönor och maler i en Wilfa kvarn.

För bryggningen brukar jag variera även här och då mellan Aeropress, Clever dripper L och en presskanna från Bodum. Ibland åker moccamastern fram om det är mycket o göra. Kör som standard 15g kaffe till 250g vatten.

Dricker det bryggda kaffet ur en Ember mugg som måste vara det bästa sen skivat bröd. Jag hatar ljummet/kallt kaffe.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Gevalia Ebrygg (undviker allt vad ekologist/organiskt/fair trade heter)genom den nästan totalt igenkalkade Electrolux-bryggaren från 90-talet. Ska prutta ordentligt när man brygger! 4 koppar i termos-stopet från Stanley och en liten skvätt ohomogeniserad mjölk (skaka tetran ordentligt!) Håller sig nån timme tills det är dags för en ny laddning!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Dricker det varje arbetsdag, hela bönor som mals och bryggs direkt. Jag anser dock att Zoega är snäppet bättre. Men jag är otroligt lycklig över att vi inte behöver dricka golvskrap från Karlstad eller Gevalia på jobbet.

Det är vad jag säger om Lipton Yellow label när det gäller Te - Dvs vad de engelska Te-husen sopar ihop det som ramlat på golvet och trampat på när de hanterat de bättre sorterna och sedan skickar till Sverige... Jag kan dricka många olika Te-sorte och gillar de flesta av dem - men Yellow Label - där går f*n gränsen och gissa var det är för något som serveras tamef*n över allt - Lipton Yellow Label och närmare blöt hö i koppen kan man knappt komma...

För att återgå till topic så har det blivit mer mellanrost som just nu Arvid Nordquist 'Solid' och 'Blond' framför de mörkare och numera också maler det själv när man ganska krasst konstaterade att kaffet i slutet av påsen/burken smakade inte alls lika bra som från den nyöppnade påsen då att beta av 500 gram tar ändå ett par veckor att göra. - nu maler jag upp typ 50 gram i stöten istället och det luktar ju så gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är vad jag säger om Lipton Yellow label när det gäller Te - Dvs vad de engelska Te-husen sopar ihop det som ramlat på golvet och trampat på när de hanterat de bättre sorterna och sedan skickar till Sverige... Jag kan dricka många olika Te-sorte och gillar de flesta av dem - men Yellow Label - där går f*n gränsen och gissa var det är för något som serveras tamef*n över allt - Lipton Yellow Label och närmare blöt hö i koppen kan man knappt komma...

Älskade yellow label när jag var yngre. Antagligen för dess milda smak. Nu är det bara Earl Grey som gäller i olika varianter.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Det är Earl Grey som gäller för mig också eller något som är påtagligt rökt i smak då det som tur numera finns som alternativ till Yellow Label. Citron-Te är dock inte riktigt min grej även om det går ned.

Men Te-drickandet har blivit väldigt mycket mindre de senare åren och det är kaffe som dricks för det mesta och verkar vara rätt tolerabel för koffein - har inga problem att ta en kopp kort innan jag lägger mig och ingen 'startkaffe' på morronen krävs heller utan första koppen är oftast på jobbet.

Permalänk
Medlem

Har kört moccamaster i många år, med zoegas ekologiska estanzia, men länge velat kunna göra espresso och cappuccino! Slog till och köpte en begagnad Rocket appartemento med sage smart grinder pro för ca 3 veckor sedan! Så roligt, och så frustrerande att försöka lära sig att göra den perfekta shoten! beställt hem en våg nu, och tittar på att uppgradera kvarnen, som jag inser begränsar mig... sugen på en eureka specialita!
Provat lite olika kaffebönor, men bäst hitills är "Bergstrands Espresso forte eko"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

@Iwar

Du blir nog nöjd med Specialita, har själv en Perfetto, jag är hyfsat nöjd men lite bitter över att jag inte gjorde mer research och körde på en Specialita istället.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nymalt kaffe är, enligt mig, den viktigaste komponenten till en riktig god kopp kaffe.

Permalänk
Medlem

Presskaffe, förut Zoegas men nu Arvid Nordqvist för att undvika Nestlé. Har jag mer tid maler jag hela bönor från någon kaffe-/tebutik. Största förbättringen var helt klart att gå till färskmalet kaffe.

Permalänk
Medlem

"light"-rostat Kenyanska SL28/SL34 washed är verkligen topklass i min erfarenhet, i chemex filter eller som espresso.
Annars är "light"-rostat Washed Gesha från Guatemala också topp, men dyrt som satan i min upplevelse.

Brukar räkna med att spendera 50 euro per kilo kaffe av mina favoriter, vilket är lite mer än medelsvensson betalar

Sen finns ju även svensson kaffe, mellanrost osv som är gott till fika osv. Men om man strikt pratar om kaffet så är specialitets-kafferna en annan nivå i min upplevelse. Även upptäckt att jag dricker mycket mindre kaffe om jag verkligen tycker om det och kan njuta av det istället för att bara hälla i mig kopp efter kopp för att känna mig tillfredsställd.

Tyvärr är mina favoritbönor just nu "out of season" verkar det som. Brukar främst finnas på höst och i början av januari.
Får testa andra sorter nu.. Har en shop jag nästan exklusivt hållt mig till.
https://shop.3fe.com/category/coffee

Småsaker jag noterat:
Mindre doser kaffe, och ingen bloom är ofta godare än bloom och större doser med bloom.
Bra malet kan vara bättre än färskmalet.

Färskast kaffe är inte godast. ~1månad efter rostning är ofta bättre än 1v efter, även om många rekommenderar endast 2v vila.

Jag gillar ofta syrligare kaffen, och undviker så gott jag kan de som noteras med "choklad, karamell".

Kaffen i butiker här i irland bör man undvika som pesten.

Starbucks blonde rost är den enklaste att hitta som jag anser acceptabel. Även om jag anser att den är mörk. Inte så farligt dyr heller.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vi har en enklare kapselmaskin i sovrummet på ett bord bredvid sängen som jag fyller med vatten kvällen innan. På morgonen är det bara ställa dit koppen och köra varsin utan att gå ur sängen. Det har vi som rutin varje dag när klockan ringer. Själva kaffet i sig är inte märkvärdigt, vi har något som heter zoegas morgonstund.

Ska det göras riktigt kaffe kokar jag, helst Gevalia men skulle aldrig klara ett blindtest så jag brukar ta det som finns i butiken. Utbudet på kokkaffe är tämligen skralt i de flesta butiker hursomhelst. Jag har funderat på att i så mycket annat är det back to basics som gäller, det ska vara ofiltrerat öl med jästrester, chips och pommes med skalet kvar och en massa annat hippt. Raw food och så vidare. Men kaffe ska vara så komplicerat som möjligt.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Har två kvarnar, en för brygg/fransk/chemex och en för espresso. Det mesta intas som espresso, men även lite chemex och pour-over smyger in med jämna mellanrum, moccamastern brygger jag dock gärna kaffet till termosen med däremot!

Nyrostat, dvs 2-6 veckor från rost, och nymalet är måsten. Brukar köpa en del bönor från Nordic Gringo, de har några riktigt trevliga single origins, och deras Outsider och Hobo ger en klassisk espresso med extra klass. Kostar någon krona extra, men väl värt det.

Morgonen inleds oftast med en Flat White eller en Cortado.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt pretentiös när det kommer till kaffe. Zoegas Forza, fyra skopor till två koppar i bryggaren. ner med kaffet i stor lattekopp, sen tre delar röd mjölk till två delar kaffe. Perfekt ratio, perfekt styrka!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har två kvarnar, en för brygg/fransk/chemex och en för espresso. Det mesta intas som espresso, men även lite chemex och pour-over smyger in med jämna mellanrum, moccamastern brygger jag dock gärna kaffet till termosen med däremot!

Nyrostat, dvs 2-6 veckor från rost, och nymalet är måsten. Brukar köpa en del bönor från Nordic Gringo, de har några riktigt trevliga single origins, och deras Outsider och Hobo ger en klassisk espresso med extra klass. Kostar någon krona extra, men väl värt det.

Morgonen inleds oftast med en Flat White eller en Cortado.

Mina tankar gick direkt till karaktären Ari Spyros i Billions när jag läste detta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@Iwar

Du blir nog nöjd med Specialita, har själv en Perfetto, jag är hyfsat nöjd men lite bitter över att jag inte gjorde mer research och körde på en Specialita istället.

Vad är det du inte är nöjd med över hos Perfetto? Är den svår att ställa in malningsgraden på?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Vi köper alltid hem hela bönor nu för tiden. Körde Gringos tidigare men provar Morgon Coffee Roasters nu. Anpassar alltid grovheten på malen beroende på böna och väger både bönor och vatten varje gång. Tar även bort kannan i början så stoppdroppet samlar lite vatten i filtret och blöter ner allt kaffepulver innan det får droppa ner i kannan.

Blir väldigt gott kaffe, önskar bara vi kunde ha samma här på kontoret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Vad är det du inte är nöjd med över hos Perfetto? Är den svår att ställa in malningsgraden på?

Ja, hjulet på Perfetton går bara att snurra ett varv. Vilket jag tänkte var bra då det skulle göra den enklare att ställa om mellan dropp och espresso. Kom fram till att det var lite för jobbigt ändå så köpte en förhållandevis billig Wilfakvarn till mitt droppkaffe istället. Om jag minns rätt så går det snurra fem varv på Specialitan så det blir enklare att göra mindre förändringar.

Skivorna är ju lite större på Specialitan också så i teorin är den lite bättre där också. Tror inte jag personligen skulle märka någon skillnad på det dock.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Frystorkat snabbkaffe som dricks 20 år efter rekommenderat utgångsdatum, annars blir det koffeintabletter.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Mina tankar gick direkt till karaktären Ari Spyros i Billions när jag läste detta.

Lite osäker på hur jag ska känna inför detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har tre alternativ, beroende på omständigheterna:

1. Vakna-upp-kaffe.
- Ta en halv kopp hetvatten.
- Häll i snabbkaffepulver, gärna av absolut billigaste sort, i en kvantitet normalt avsedd för två normala koppar.
- Rör om och konsumera i små smuttar.
Smaken (snarare än koffeinet) får dig garanterat att kvickna till och hålla dig vaken tills du fått i dig all sörja.
Denna "dryck" nyttjade jag ofta på jobbet för 32 år sedan, tidiga morgnar efter att jag spenderat för lång tid med flickvännen kvällen/natten innan.

2. Hemma-kaffe.
Arvid Nordquist Molto som mals för hand och sedan bryggs i mockabryggare.
Eftersom jag är ensam kaffedrickare i hushållet nöjer jag mig med "fattigmansespresso" i stället för en riktig espressobryggare.

3. Ute-kaffe.
Är jag ute så är det kokkaffe tillagat över öppen eld som gäller, och helst mörkrostat.
Kaffet förvaras (före tillagning) bäst i traditionell kaffepåse, gärna en som du tillverkat själv.
Hur mycket kaffepulver som går åt får man prova sig fram till, men det ska vara rikligt.
Vill man ha mörkrostat får man mala själv eller köpa Lemmelkaffe.
För att få den bästa stunsen i kaffet ska det "kolas" strax innan det kokat klart: Man tar ett glödande vedträ från elden och doppar det ett par gånger i kaffepannan.

Skrivet av mrqaffe:

... väldigt bra och lagom mycket om man använder en Ikea Metallisk, en moccabryggare...

Jag gillar designen med stor bottenplatta. Har inte sett den tidigare.

Skrivet av Ziegfried:

Jag dricker hela bönor direkt ur påsen, ...

Jag har definitivt inget emot att tugga i mig rostade bönor, men att dricka dem...?