Hus utan fast bredband - bästa lösning för mobilt bredband

Permalänk

Hus utan fast bredband - bästa lösning för mobilt bredband

Hej!
Vi hyr ett hus och fick nyss veta att bredbandet/fiber inte är indragen till huset.

Jag jobbar hemifrån och behöver någorlunda stabil uppkoppling, men inga grafiska bearbetningar eller annat tugnt. Typ videomöten och vanligt kontorspyssel.
Vi vill annars kunna streama Netflix, ibland på två enheter samtidigt samt att vi gamar vi xbox som har en del uppgraderingar på tex Call of duty som jag är orolig för.

Huset har tre våningar och vi använder nätet på alla tre.

Dålig sits men tills vi får fiber har vi inget val.
Tänker köpa en bra 4g router och behöver nog utöka (mesh??) och köpa mobilt bredband från typ telenor eller så.
Har ni tipps på hur man kan sätta upp allt hemma? Vilka routrar är bra?

Vill inte lägga allt för galet mycket pengar då vi nog få fiber till höst.

Tack för alla tipps!!

Permalänk
Medlem

Utomhus-router med riktverkande antenn. Sen vanlig AP/Router där inne.

Permalänk

som ovan sa riktantenn + router (ev + switch om inte routern har tillräckligt med rj45 portar) och sen en nätverkskabel in på varje våning med en eller ett par accesspunkt innomhus beroende på hur stort huset är.

borde gå att få lös vettiga grejjor för typ 5-10 lax eller nått för ett komplett kit.

"mesh" är bara ett glorifierat namn för ett gäng wifi repeaters som säljs i bundle om några stycken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeldaSpellman:

Hej!
Vi hyr ett hus och fick nyss veta att bredbandet/fiber inte är indragen till huset.

Jag jobbar hemifrån och behöver någorlunda stabil uppkoppling, men inga grafiska bearbetningar eller annat tugnt. Typ videomöten och vanligt kontorspyssel.
Vi vill annars kunna streama Netflix, ibland på två enheter samtidigt samt att vi gamar vi xbox som har en del uppgraderingar på tex Call of duty som jag är orolig för.

Huset har tre våningar och vi använder nätet på alla tre.

Dålig sits men tills vi får fiber har vi inget val.
Tänker köpa en bra 4g router och behöver nog utöka (mesh??) och köpa mobilt bredband från typ telenor eller så.
Har ni tipps på hur man kan sätta upp allt hemma? Vilka routrar är bra?

Vill inte lägga allt för galet mycket pengar då vi nog få fiber till höst.

Tack för alla tipps!!

Jag tycker du ska bygga upp nätet inomhus som du vill ha det med fiber. Under mellantiden "matar" du nätet via 4G. Du kan till exempel använda en Teltonika TRB140. Det är egentligen ingen skillnad på ett nätverk för 4G eller fiber, det är ju "matningen" som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du ska bygga upp nätet inomhus som du vill ha det med fiber. Under mellantiden "matar" du nätet via 4G. Du kan till exempel använda en Teltonika TRB140. Det är egentligen ingen skillnad på ett nätverk för 4G eller fiber, det är ju "matningen" som skiljer.

Håller med där. Man kan förbereda för fibern. Det är så jag har gjort. Har ett helt nätverkskåp som används just nu bara med 4G. Men då har man redan installerat allt när fibern kommer. Jag kan verkligen rekommenderar poynting som antenn till 4G routern. Är väldigt nöjd med den själv och jag bor bakom en hög berg, som ligger mellan mig och masten.

Poynting Antenn
Om man vill ha en allt i ett lösning

4G beror mycket på lokala förutsättningar, som t.ex hur belastad och långt bort masten är. Det bästa blir väl att prova sig fram. Kan också rekommendera att skaffa flera kontantkort I början och ta reda på vilken operatör är bäst I området.

Kan också nämna att om man bor väldigt nära en mast, så behövs det oftast ingen antenn. Då behöver man bara hitta en bra placering för 4G routern.

Permalänk

Tack för alla tipps! Värdefullt att få lite mer Information och kött på benen! Mycket man inte tänker på själv...

Smart tips att köpa kontaktkort för att testa, det ska vi göra.
Tyvärr är det så att vi inte kan lägga så mycket pengar som några av förslagen hade kostat, även om jag förstår att det är det som krävs för att få det perfekt.

Jag börjar med en TP-link mr400 router som har fått bra omdömen och ligger i vår price range just nu. Samt accesspoints fördelat i huset och om det inte räcker en riktantenn.

Plus att jag snart själv tar upp spaden för att dra in fiber i huset!

Permalänk
Medlem

Om du har till exempel tele2 fri surf eller liknande. Så ladda ner valfri app på telefon ( typ automate ) och lägg in ett basic script som skickar ett sms om påfyllning av surf automatiskt. 50gb per dag tror jag det är sen är det skicka sms varje 5gb utöver det.

Fungerat smidigt än så länge

Brukar gå att få rätt bra priser om man binder ett år

Permalänk
Medlem

Köp riktantenn

Glöm bara inte riktantenn. Vi har ungefär 2,5 ggr hastigheten med än utan med en TP Link 4g router.

Permalänk

Ja, testa med kontantkort först. Det gjorde vi med Telia,Telenor och Tre. Stor skillnad mellan dem på vår plats.

Valde Tre som vi använde under två år utan några problem. Funkade klockrent. Fick en 4Grouter-WiFi och hade något obegränsat abonnemang. Nu har vi fått Fiber indragen men kan ärligt säga att vi knappt märker någon skillnad. Går fortare och ladda ner stora spel och har lägre ping. Men för att surfa på nätet, titta på Netflix och ha teams möten är det noll skillnad.

Permalänk
Skrivet av Fonzzi:

Glöm bara inte riktantenn. Vi har ungefär 2,5 ggr hastigheten med än utan med en TP Link 4g router.

Det är planen, ska bara läsa in mig mer på antennen och se hur jag löser det med alla kablar och allt. Fokuserade lite på router och AP, riktantenn blir plugg för ikväll
Låter kanon att det hjälpte så mycket för dig!

Permalänk
Skrivet av Galming:

Om du har till exempel tele2 fri surf eller liknande. Så ladda ner valfri app på telefon ( typ automate ) och lägg in ett basic script som skickar ett sms om påfyllning av surf automatiskt. 50gb per dag tror jag det är sen är det skicka sms varje 5gb utöver det.

Fungerat smidigt än så länge

Brukar gå att få rätt bra priser om man binder ett år

Bra tipps! Ska se om det räcker eller om det är billigare med obegränsat surf från början för att slippa tänka...

Permalänk
Medlem

Har ni redan flyttat in?
Vad får ni för hastighet på telefonerna ute/inne samt vad har ni för operatör? Kolla täckningskartor eller dela med dig av adress om du vill.

Börja där. Sen skulle jag köpt typ-link mr600, den stödjer lite nyare lte standard och kommer troligen ge bättre förutsättningar. Du kan komplettera med mesh på detta om du vill, men även vänta. Har ni nätverskabel draget i huset?

Permalänk
Medlem

En riktantenn ändrade min hastighet från 2Mbit till 270Mbit. Från överbelastad mast 900m bort till en bra uppgraderad mast med högre frekvens 9km bort. Kostar ca 1000kr på Kjell & Co. En MR600 är ett mycket, mycket bättre val än MR400 och kostar lika mycket. MR400 är ett kasst modem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av varget:

Har ni redan flyttat in?
Vad får ni för hastighet på telefonerna ute/inne samt vad har ni för operatör? Kolla täckningskartor eller dela med dig av adress om du vill.

Börja där. Sen skulle jag köpt typ-link mr600, den stödjer lite nyare lte standard och kommer troligen ge bättre förutsättningar. Du kan komplettera med mesh på detta om du vill, men även vänta. Har ni nätverskabel draget i huset?

Vi har tillgång till huset, men flyttar nästa helg. Jag testade med tre i huset med min mobil och det blev omkring 90 till 100 Mbit/s på en söndag kväll. Har tillgång till en Telia Mobil också och telenor har jag kontantkort för test. Ska kolla dessa två nästa vecka.

Det blev en mr600 och d-link mesh med en AP på varje våning. Får sätta upp allt i veckan och hoppas det funkar utan riktantenn.

Inga kablar dragna till huset... helt otroligt egentligen i 2022... men vi äger inte huset, så vi är låsta just nu.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

En riktantenn ändrade min hastighet från 2Mbit till 270Mbit. Från överbelastad mast 900m bort till en bra uppgraderad mast med högre frekvens 9km bort. Kostar ca 1000kr på Kjell & Co. En MR600 är ett mycket, mycket bättre val än MR400 och kostar lika mycket. MR400 är ett kasst modem.

Får säkert bli en riktantenn sen, tack för tipset! Fick kanon hjälp på kjell och co idag, bra att de också har en bra antenn! Hoppas ju att jag slipper dessa kostnader, men får se hur täckningen är.

Permalänk
Medlem

@ZeldaSpellman, får du så hög hastighet behöver du nog inte en extern antenn. Då räcker nog den inbyggda antennen i en 4G router gott och väl. Sedan kan hastigheter variera en del men det var bra hastighet du hade. Det blir inte sämre med en extern antenn men det är en liten investering och sedan jobbet att montera allt.

För egen del får jag bara cirka 5-7Mbit i genomsnitt med smartphone och även testat med en 4G router. Radioskugga som säkerligen avhjälps med en extern antenn men jag har ju fiber så mitt 4G är bara en backuplösning när fibern inte funkar vilket händer. Jag har tillräckligt fart för att kolla mail, surfa och viktiga saker i väntan på att fibern ska bli reparerad när det är fel.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@ZeldaSpellman, får du så hög hastighet behöver du nog inte en extern antenn. Då räcker nog den inbyggda antennen i en 4G router gott och väl. Sedan kan hastigheter variera en del men det var bra hastighet du hade. Det blir inte sämre med en extern antenn men det är en liten investering och sedan jobbet att montera allt.

För egen del får jag bara cirka 5-7Mbit i genomsnitt med smartphone och även testat med en 4G router. Radioskugga som säkerligen avhjälps med en extern antenn men jag har ju fiber så mitt 4G är bara en backuplösning när fibern inte funkar vilket händer. Jag har tillräckligt fart för att kolla mail, surfa och viktiga saker i väntan på att fibern ska bli reparerad när det är fel.

Det var ju lovande, tack för info!! Det som jag är orolig för är när killen gamar online och jag streamar Netflix, eller om vi båda gamar. Men vi får testa helt enkelt och uppdatera spelen under dagen när vi jobbar. Och kör lite tävlingar om vem som får sno bandbredden...

5-7 mbit låter ju riktigt yselt då! Tur du har fiber, hoppas den går inte ner för ofta.

Hoppas jag slipper antennen, som du säger är det ju jobb och pengar och om vi får fiber till hösten är det ju slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeldaSpellman:

Vi har tillgång till huset, men flyttar nästa helg. Jag testade med tre i huset med min mobil och det blev omkring 90 till 100 Mbit/s på en söndag kväll. Har tillgång till en Telia Mobil också och telenor har jag kontantkort för test. Ska kolla dessa två nästa vecka.

Det blev en mr600 och d-link mesh med en AP på varje våning. Får sätta upp allt i veckan och hoppas det funkar utan riktantenn.

Inga kablar dragna till huset... helt otroligt egentligen i 2022... men vi äger inte huset, så vi är låsta just nu.

Låter som bra förutsättningar. Sätt mr600 där du har bra mottagning. Sen får ditt mesh lösa resten av huset. Sätt första Noden med kabel i mr600. Antingen så lever du med nat444 ett tag eller så får du kolla på om du kan brygga ditt mesh eller mr600. 4G kan vara awesome om man har rätt förutsättningar så jag hoppas att det blir bra. Men med tanke på att ni ska få fiber så antar jag att andra runtom redan har det. Det gör att troligen inte alla använder 4G i ert område.

Permalänk
Skrivet av varget:

Låter som bra förutsättningar. Sätt mr600 där du har bra mottagning. Sen får ditt mesh lösa resten av huset. Sätt första Noden med kabel i mr600. Antingen så lever du med nat444 ett tag eller så får du kolla på om du kan brygga ditt mesh eller mr600. 4G kan vara awesome om man har rätt förutsättningar så jag hoppas att det blir bra. Men med tanke på att ni ska få fiber så antar jag att andra runtom redan har det. Det gör att troligen inte alla använder 4G i ert område.

Just det, det har jag inte tänkt på! Kabeln finns ju utanför huset, hyresvärden ska bara dra in den, men jag utgår ifrån att grannarna redan gjorde det. Hade varit kanon om vi har 4g lite för oss själva. Samt att det är lite äldre befolkning där som inte kommer snylta vår bandbredd med gaming.