Telia router f@st 5370e som accesspunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Så där nu har jag införskaffat en likadan TP-Link Archer A8, gjorde den till en AP, och satte samm SSID osv.
Har jag tänkt rätt nu då?

Anledningen är att jag inte verkar få nån bättre täckning där jag trodde jag skulle få det
HUr skall jag veta om jag har nyttjar den nya ap:n eller surfar kvar på den gamla med dålig räckvidd?

Logga in i routern och ap:n och kolla? Signalstyrka? Kanske behöver du justera någon inställning så att den byter snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Logga in i routern och ap:n och kolla? Signalstyrka? Kanske behöver du justera någon inställning så att den byter snabbare?

Ja jag hittade in i routern, eller ja, omställd till en AP, då såg jag klienter i dess network map, så den funkar ju uppenbarligen. Men lite osäker på vilket Wi-Fi jag får.
För jag har samma lite kassa täckning på altanen som jag nu har APn i närheten av, vilket är skumt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det är din klient som avgör när den bör hoppa till annan AP.

Testa stäng av WiFi på din huvud router och se ifall det gör skillnad med din täckning.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Det är din klient som avgör när den bör hoppa till annan AP.

Testa stäng av WiFi på din huvud router och se ifall det gör skillnad med din täckning.

Ja ok, det Kanske gör skillnad?
Jag satt på min altan och det var mycket närmare AP, men samma dåliga täckning som innan i princip.
Funderar på hur Wi-Fi näten funkar ihop?
Kan det bli sämre med två Wi-Fi ”enheter”
Båda står på ”High” på effekt, och auto på channel width, och channel.

Sen finns det fler skumma inställningar som beacon och threshold, men det borde ju vara bra från början vad det nu betyder

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska flytta APn till den plats du har dålig täckning.
För att se vart du är ansluten kan du tex använda https://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html Det programmet listar vilka APn datorn känner av och visar data om dem så du kan se vart och hur du är länkad mot APn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska flytta APn till den plats du har dålig täckning.
För att se vart du är ansluten kan du tex använda https://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html Det programmet listar vilka APn datorn känner av och visar data om dem så du kan se vart och hur du är länkad mot APn.

Tack den skall jag kolla in.
Jag har hittills kollat med min telefons ip-nummer vart jag är connectad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Tack den skall jag kolla in.
Jag har hittills kollat med min telefons ip-nummer vart jag är connectad.

Ipnummer har inget med det hela att göra utan du behöver kolla på mac eller bssid/essid för att se vilken ap som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ipnummer har inget med det hela att göra utan du behöver kolla på mac eller bssid/essid för att se vilken ap som används.

Jo men jag såg om min telefon var på routern eller på APs network map.
Men det kanske inte stämde?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Jo men jag såg om min telefon var på routern eller på APs network map.
Men det kanske inte stämde?

Jo men det är mer komplicerat att läsa av i respektive ap än i klienten och man får ju inte heller samma överblick av de relativa signalnivåerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Sådär nu har jag införskaffat en likadan TP-Link Archer A8, gjorde den till en AP, och satte samma SSID osv.
Har jag tänkt rätt nu då?

Anledningen är att jag inte verkar få någon bättre täckning där jag trodde jag skulle få det
Hur skall jag veta om jag har nyttjar den nya ap:n eller surfar kvar på den gamla med dålig räckvidd?

//Edit

Jag gick in på ap-n och såg att den hade några devices på sin network map.
Så jag antar att vissa prylar koppla upp sig på den med.
Men, räckvidden var inte så bra som jag hoppats

Jag antar att nätverkskabeln till AP skall vara i WAN-uttaget nu då?

Det är ju mycket upp till klienterna att välja enhet att koppla upp sig på. Det man kan testa är att ställa ner signalstyrkan på båda. Kanske låter konstigt men det brukar hjälp att få klienter att välja den andra apn. Eller så skapa två ssid för att testa att den nya iaf räcker där du tänkt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är ju mycket upp till klienterna att välja enhet att koppla upp sig på. Det man kan testa är att ställa ner signalstyrkan på båda. Kanske låter konstigt men det brukar hjälp att få klienter att välja den andra apn. Eller så skapa två ssid för att testa att den nya iaf räcker där du tänkt dig.

Tack jag skall kolla runt lite idag och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Med hjälp av ditt förslag @mrqaffe så såg jag att styrkan var tydligt bättre med den nya APn där jag innan hade sämre räckvidd, tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Med hjälp av ditt förslag @mrqaffe så såg jag att styrkan var tydligt bättre med den nya APn där jag innan hade sämre räckvidd, tack!

Bra, då vet du hur du kan kolla vad ändringar har för påverkan.

Visa signatur