Lurad på blocket

Permalänk
Skrivet av Dragone:

det fanns ju ingen ny ägare då den inte då jag inte fick se röken av pengarna.
alltså är jag den nuvarande ägaren.

om grannen lånar din gräsklippare och lämnar den på sin tomt utan att gå tillbaka med den, är den hans då?
då får du inte gå och hämta din gräsklippare för att den är i hans trädgård alltså menar du.

Skillnad på lån och bedrägeri och vilket uppsåtet är. Lånar gör man med syftet att lämna tillbaka det som man lånat och gör man inte det så kan det vara frågan om stöld eller egenmäktigt förfarande. I det här fallet är det frågan om bedrägeri och då ska polisen utreda vem som är ägare till varan och vem som har rätt till att behålla den. Det är inget som du som ”tidigare ägare” kan ta beslut om vare sig du vill eller inte.
Hur man sedan löser det är väl upp till var och en, men åker man och hämtar tillbaka något som man själv anser sig äga så kan man hamna i klistret.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A1200:

Ni som gör polisanmälan är roliga. 🙂

Polisen skiter i 10 ggr allvarligare brott, era "brott" går direkt i papperskorgen. Se det som en läxa och se glad ut att du inte betalade 10 ggr mer.

Och möt upp fysiskt nästa gång, case closed. 🙂

Var inte länge sedan att någon hörde av sig till oss ang. ett liknande ärende där han efter mycket om och men hade fått tillbaka pengarna.

Måhända att en del ärenden läggs ner, men kommer det in 10-tals anmälan på samma person finns det faktiskt en chans att polisen tar tag i det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Skicka in polisanmälan, anmäl till blocket, "ratsitta" vem som bor med personen om det är någon. Är det en yngre förmåga som bor med föräldrar ring föräldrarna direkt. Du har ju swishnumret och namnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vet inte om det du skriver stämmer riktigt. Om jag som köpare inte godkänner varan så reklamerar jag den och skickar tillbaka den till säljaren. När denna sedan tar emot den så måste även han/hon godkänna varan. Det innebär att jag som köpare kan returnera en vara som jag inte är nöjd med av någon anledning vilken säljaren i sin tur inte godkänner. Då blir det en tvist mellan mig som köpare och säljaren. Blocket kikar då på vår konversation och om inte vi löser det så tar de ställning i vem som har rätt. Har jag som köpare då otur så kan Blocket stå på säljarens sida och både betala ut pengarna till denna tillika som personen även behåller den reklamerade varan.

Hur menar du att Blocket ska lyckas reda ut detta då - enkom baserat på konversationen mellan köpare och säljare (det är inte som att Blocket har mandat att utföra någon djupare slags utredning i frågan)? Visst, om det finns något som talar för att köparen ljuger (exempelvis om denne gjort samma sak flera gånger etc.), men annars är det ju ord mot ord. För det finns inget som säger att det per automatik är köparen som gör fel, det finns ju även gott om säljare som säljer trasiga saker och till och med saker som inte finns. Så jag förstår nog inte riktigt hur Blocket-paket är säkrare för både köpare och säljare. För köparen, absolut! Men inte för säljaren!