Bäst takt att utvecklas som junior utvecklare

Permalänk

Bäst takt att utvecklas som junior utvecklare

Hur utvecklas man som snabbast som junior utvecklare?

Vad krävs av människorna omkring den juniora?

Permalänk
Skrivet av wagnerHerbivore:

Jag tycker det finns en viss ironi i att fråga vad som krävs av andra i en fråga som effektivt sett handlar om hur man blir mer självgående och erfaren. 😁

Permalänk
Skrivet av wagnerHerbivore:

För att försöka mig på ett mer användbart svar:
Det som gör en utvecklare mer "senior" är som sagt erfarenhet och förmåga att själv driva (delar av) ett projekt i en riktning som stämmer med företagets strategi.
En handledare/mentor/chef bör - efterhand som de ser en utveckling i den juniora utvecklaren - låta henne fatta beslut själv i ökande omfattning, och köra debriefings när det blir fel för att hon ska lära sig av sina misstag på ett konstruktivt sätt. Att få ansvar för delar av tekniken, strategin eller politiken runt produkten tvingar fram en personlig utveckling inom dessa områden och formar det som på sikt kan bli en senior utvecklare.

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste är att bli självgående. Det är 10ggr viktigare än att fördjupa din tekniska kompetens. Jag spenderar så -- mycket -- tid varje vecka med att hjälpa utvecklare göra de mest triviala saker, för de vill/vågar inte prova själva.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Beror på vad man jobbar med. Men kortfattat är min bild att en junior konsult fakturerar mindre än 40 000kr per vecka för enbart sin arbetstid och behöver fråga andra om hjälp. Senior fakturerar betydligt mycket mer än så per vecka och de diskussioner dom den har handlar mer om val av olika lösningar, inte så mycket att någon ska hjälpa en med ens egen lösning. Om någon kommer och hjälper denna så kommer kund få fakturering för bådas tider.

Så bli bättre på det man jobbar med. Självklart kan man sedan träna upp den sociala biten och olika metoder för att göra anteckningar etc. Men jag ser bara fokus idag går emot pengar, det är hur mycket pengar man drar in som avgör i princip allt.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tycker det finns en viss ironi i att fråga vad som krävs av andra i en fråga som effektivt sett handlar om hur man blir mer självgående och erfaren. 😁

Jag ser det från perspektivet av att ha en junior under sig. Hur skapar man en miljö för en junior utvecklare så att hen kan utvecklas i optimal takt?

Du svarade i en annan kommentar. Detta är mer för att fördjupa min egna grundfråga.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Beror på vad man jobbar med. Men kortfattat är min bild att en junior konsult fakturerar mindre än 40 000kr per vecka för enbart sin arbetstid och behöver fråga andra om hjälp. Senior fakturerar betydligt mycket mer än så per vecka och de diskussioner dom den har handlar mer om val av olika lösningar, inte så mycket att någon ska hjälpa en med ens egen lösning. Om någon kommer och hjälper denna så kommer kund få fakturering för bådas tider.

Så bli bättre på det man jobbar med. Självklart kan man sedan träna upp den sociala biten och olika metoder för att göra anteckningar etc. Men jag ser bara fokus idag går emot pengar, det är hur mycket pengar man drar in som avgör i princip allt.

Som uppdragsgivare åt konsulter har man ju dock en viss förväntan på att pengarna man blåser på en senior konsult också går till att få bästa möjliga hjälp. Jag har varit tvungen att avbryta samarbeten med konsulter som sålts in - och kostat - som seniora utan att ha den nödvändiga kompetensen och drivet.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som uppdragsgivare åt konsulter har man ju dock en viss förväntan på att pengarna man blåser på en senior konsult också går till att få bästa möjliga hjälp. Jag har varit tvungen att avbryta samarbeten med konsulter som sålts in - och kostat - som seniora utan att ha den nödvändiga kompetensen och drivet.

Där poängen är att man alltid ska ha hög fakturering. En person som underpresterar kommer ha problem med att ha 100% faktureringrad om den hela tiden får ägna en massa tid på att leta upp nya jobb. Den tid som personen lägger på icke faktueringsbara saker får ofta ej tidrapporteras om man är senior, det ska bakas in i det andra arbetet man gör.
Så 1h möte som ej är faktueringsbar tidrapporteras inte, det gäller då att den dagen på de resterande 7h prestera så bra så det motsvarar 8h, eller att man gör 1h obetald övertid.

*edit*
Typexempel är månadsmöte. Endast nyexade juniorer kan tidrapportera sånt på de företag jag har jobbat hos. Vi andra så ska vi ha 100% faktueringsbarhet den dagen.

Permalänk
Medlem

Jag kan ångra att jag inte frågade mer saker i början. Jag ville inte skämmas så jag satt och slet med väldigt enkla grejer som en senior hade kunnat peka ut på några minuter.

Jag fick ju verkligen lära mig att bli mer självgående men jag tror det är bra att fråga om det är något man undrar över, de flesta vill gladeligen hjälpa.

Så länge du inte frågar om samma sak 3 gånger eller att du faktiskt aldrig lär dig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.