Guide: Att köpa en bärbar prestandadator

Permalänk
Melding Plague

Guide: Att köpa en bärbar prestandadator

Det kan kännas överväldigande att börja gräva i utbudet av bärbara datorer, men det är faktiskt inte så knepigt. I den här artikeln guidar vi genom processen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Finns bara ett märke just nu man ska ha om man vill ha en bra bärbar dator.. Lenovo Legion.

Supernöjd med min Legion 5.

Permalänk
Medlem

Lite mysko att göra denna sponsrad, med razer upptryckt i ansiktet på så många ställen blir man lite fundersam om bara de sponsrade rutorna eller även annat blir påverkat av deras vilja

Bra text och så, men känns väldigt mycket som ’välj vilken razer blade du vill spela med’

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Lite mysko att göra denna sponsrad, med razer upptryckt i ansiktet på så många ställen blir man lite fundersam om bara de sponsrade rutorna eller även annat blir påverkat av deras vilja

Bra text och så, men känns väldigt mycket som ’välj vilken razer blade du vill spela med’

Razer-datorerna används som utsmyckning i form av bilder, samt för att lyfta fram exempel på hur en dator i premiumsegmentet utmärker sig. Texten är tänkt att vara så allmängiltig och vägledande som möjligt, men självklart finns utrymme för att göra guider ännu bättre i framtiden. Har du något specifikt i åtanke som skulle kunna förbättra en guide av det här slaget?

Permalänk

1: Se gärna maskin i verkligheten och hör hur den låter.
2: Kolla på utbyggnadsmöjligheter, nej ni 640 kilobytes ought to be enough for anybody har inte haft rätt ännu.
3: Kolla recensioner. Alla produkter har brister, vissa mer än andra.
4: Om man ändå ska hålla sig inom konsumentnivå. Kolla på rea. När jag själv ska köpa en laptop sätter jag upp några krav sedan kollar jag när en dator som uppfyller mina krav reas ut. Exakt samma sak gör jag med tvättmaskin, tv etc. Jag får då inte exakt den modell som jag helst skulle vilja ha. Men jag får kanske en snarlik med mycket rabatt på.

När det gäller Razer så kan man säkert kalla dem för premium gaming dator. Men jag skulle aldrig kalla dem för premium och det handlar om att i min definition så ska det vara en stilren dator typ Apples

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Razer-datorerna används som utsmyckning i form av bilder, samt för att lyfta fram exempel på hur en dator i premiumsegmentet utmärker sig. Texten är tänkt att vara så allmängiltig och vägledande som möjligt, men självklart finns utrymme för att göra guider ännu bättre i framtiden. Har du något specifikt i åtanke som skulle kunna förbättra en guide av det här slaget?

Jag har inga direkta problem med textan som sagt, men när Razer får nästan lika mycket utrymme på flera sidor blir det lite som Razers sponsorplats och lite text vid sidan. Vet dock inget magiskt trick hur man kan göra det perfekt, bara reagerade på att det är mycket Razer, även jämfört med andra sponsrade artiklar. Kanske bara är jag som har fel glasögon på mig idag? Inget illa menat egentligen, bara säger vad jag ser

Bilder och sen att gråa rutor har olika betydelse, sponsor på första sidan, men också till helt annat senare, och att alla bilder på laptops är just razer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Razer-datorerna används som utsmyckning i form av bilder, samt för att lyfta fram exempel på hur en dator i premiumsegmentet utmärker sig. Texten är tänkt att vara så allmängiltig och vägledande som möjligt, men självklart finns utrymme för att göra guider ännu bättre i framtiden. Har du något specifikt i åtanke som skulle kunna förbättra en guide av det här slaget?

lite som LaxPuddings genomgång av tv's, att man har de stora märkenas maskiner i de kategorier ni listat, med jämförelser i prestanda, features och byggkvalitet, även om en sån guide är något större än denna. Då blir det lite lättare för eventuella köpare av en gaming laptop att bilda sig en uppfattning om utbudet samt leta efter deals
I denna guide nämns endast razers alternativ, gissningsvis pga av sponsringen (som alla är premium, i diverse storlekar).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Köpte först en prestandaspeldator i bärbart format men sålde den ganska snabbt då dom blir alldeles för varma och funktionen att koppla till tv mm är alldeles för omständigt och blir aldrig riktigt bra heller.

Enda stora fördelen är att man enkelt kan ta med den på resan och även kan använda den till annat än spel.
Rekommenderar inte den som en ren speldator.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Cove:

lite som LaxPuddings genomgång av tv's, att man har de stora märkenas maskiner i de kategorier ni listat, med jämförelser i prestanda, features och byggkvalitet, även om en sån guide är något större än denna. Då blir det lite lättare för eventuella köpare av en gaming laptop att bilda sig en uppfattning om utbudet samt leta efter deals
I denna guide nämns endast razers alternativ, gissningsvis pga av sponsringen (som alla är premium, i diverse storlekar).

Ja, den artikeln handlar ju snarare om att kartlägga hela utbudet, medan det här snarare är en guide för att ta sig från sammelsuriet av bärbara datorer till ett fåtal alternativ som passar. Det är däremot inget dumt förslag att ha en framtida artikel som kanske kartlägger mer. Risken med en sådan artikel är dock att den blir väldigt rörig och snabbt inaktuell, eftersom tillverkarna pumpar ut modeller

Skrivet av medbor:

Jag har inga direkta problem med textan som sagt, men när Razer får nästan lika mycket utrymme på flera sidor blir det lite som Razers sponsorplats och lite text vid sidan. Vet dock inget magiskt trick hur man kan göra det perfekt, bara reagerade på att det är mycket Razer, även jämfört med andra sponsrade artiklar. Kanske bara är jag som har fel glasögon på mig idag? Inget illa menat egentligen, bara säger vad jag ser

Bilder och sen att gråa rutor har olika betydelse, sponsor på första sidan, men också till helt annat senare, och att alla bilder på laptops är just razer

Tack för förtydligande. Nej, det finns nog inget sådant trick, men att det är "mycket Razer" handlar väl främst om att det är en ganska lång guide. Utan bilder blev den väldigt tungrodd, varför de utöver att exemplifiera vissa funktioner tillåter en liten paus i läsandet. Gällande de grå rutorna är de alltid informationsboxar och till för att lyfta ut viktig information, som att artikeln är sponsrad eller att det finns undantag från reglerna när man tittar på systemkrav

Permalänk
Medlem

Ordet gaming och laptop hör inte ihopa så bra i min värld. Inte varit bra hitintills tycker jag och då lusläser jag alla recensioner för att hitta den som throttlar minst och har bäst kylning, för det är det som det hänger på i slutändan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Alltså.

Inledningsvis skriver ni:
"I den här guiden lotsar vi genom processen mot en en bärbar dator som lämpar sig för spel eller tyngre arbete."

Artikeln i sig är väldigt lång. Men jag hittar bara följande kring val av grafikkort:

"En annan detalj som i Nvidia-fall är utskriven i klartext och som är verkligt knölig är grafikkortens specificerade effektbudget. Det som är knepigt här är att samma namn på grafikkortet inte nödvändigtvis betyder samma prestanda, eftersom en lägre effektbudget resulterar i lägre prestanda – ibland till den grad att prestandan sjunker lägre än för ett grafikkort som har ett "sämre namn". Ögon på skaft är således att rekommendera."

Det är ju fullständigt avgörande hur många FPS en laptop genererar beroende på hur mycket ström och värme den klarar av till grafikkortet. Det är enorm skillnad på ett 3080 och ett 3080. Men att förstå varför är inte lätt för den okunnige.
För någon som inte förstår detta så borde denna artikel vara helt i fokus här med en mer djupgående förklaring.
Majoriteten av "gaming" laptops där ute leverar långt under vad hårdvaran är kapabel till. Just på grund av att dom är strypta(watt) och inte klarar av att leda bort värmen.

Bara lite hur jag tänker här...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Ordet gaming och laptop hör inte ihopa så bra i min värld. Inte varit bra hitintills tycker jag och då lusläser jag alla recensioner för att hitta den som throttlar minst och har bäst kylning, för det är det som det hänger på i slutändan.

Jag skulle med all respekt hävda att du har fel.

Mitt senaste test talar för att det idag går att köpa en kompetent speldator dessutom i ett väldigt kompakt format.

Sen att även det råkade vara en Razer är ju sin sak. Detta finns mängder av andra märken också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tycker synd om de som behöver en bärbar använder i jobbet men skulle aldrig köpa en privat

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tycker synd om de som behöver en bärbar använder i jobbet men skulle aldrig köpa en privat

Förlåt, jag förstår inte vad det är du säger? Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Finns bara ett märke just nu man ska ha om man vill ha en bra bärbar dator.. Lenovo Legion.

Supernöjd med min Legion 5.

Och hur många datorer testade du för att komma fram till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Alltså.

Inledningsvis skriver ni:
"I den här guiden lotsar vi genom processen mot en en bärbar dator som lämpar sig för spel eller tyngre arbete."

Artikeln i sig är väldigt lång. Men jag hittar bara följande kring val av grafikkort:

"En annan detalj som i Nvidia-fall är utskriven i klartext och som är verkligt knölig är grafikkortens specificerade effektbudget. Det som är knepigt här är att samma namn på grafikkortet inte nödvändigtvis betyder samma prestanda, eftersom en lägre effektbudget resulterar i lägre prestanda – ibland till den grad att prestandan sjunker lägre än för ett grafikkort som har ett "sämre namn". Ögon på skaft är således att rekommendera."

Det är ju fullständigt avgörande hur många FPS en laptop genererar beroende på hur mycket ström och värme den klarar av till grafikkortet. Det är enorm skillnad på ett 3080 och ett 3080. Men att förstå varför är inte lätt för den okunnige.
För någon som inte förstår detta så borde denna artikel vara helt i fokus här med en mer djupgående förklaring.
Majoriteten av "gaming" laptops där ute leverar långt under vad hårdvaran är kapabel till. Just på grund av att dom är strypta(watt) och inte klarar av att leda bort värmen.

Bara lite hur jag tänker här...

MUX switch är också viktigt man kan få runt 5-20% bättre prestanda när man stänger av IGPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Och hur många datorer testade du för att komma fram till det?

Asus
Razer
MSI
Gigabyte

Lenovo var enklast att öppna upp, bäst kylare och själva datorn kändes med stabil.

Alla i 11000SEK klassen.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Lenovo Legion 5 laptop och jag är supernöjd!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

En varning om Razer Bladesen, både jag och min kollega använder Razer Blades som utvecklarburkar, han köpte modellen året innan mig och jag sitter på en modell 15" från 2019. Båda fick problem med spicy pillow-batterier som trycker upp mot touchpadden.

Går man in på Razers redditsida och söker lite så ser man att problemet inte är helt ovanligt och för att de ska byta batteri så måste man skicka in hela burken.

Deras kombinationen hårdvara och kompakta chassit fungerar helt enkelt inte, problemen visar sig efter ~1 år, det finns custom ersättningsbatterier hos Amazon men de verkar inte heller vara speciellt långlivade heller.

Bara en heads up, annars är burken supertrevlig och kan köras utan batteri som en stationär burk

Permalänk
Medlem

-

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Skrivet av anon343162:

Asus
Razer
MSI
Gigabyte

Lenovo var enklast att öppna upp, bäst kylare och själva datorn kändes med stabil.

Alla i 11000SEK klassen.

O batteritiden på dessa är?

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Skrivet av Ase:

Tycker synd om de som behöver en bärbar använder i jobbet men skulle aldrig köpa en privat

Typ 99,9% av alla systemutvecklare idag. Orsaken är väldigt många, en stor del är att anställda byter jobb oftare än underkläder och företaget vill anpassa sig efter "den svagaste arbetaren".
Skämt åsido, många anställda vill ha en dator som de kan släpa runt överallt, till kunder, möten och även hem. Om de istället ger någon en stationär workstation så ställer det till hur mycket krångel som helst, dels en ny maskin som de inte bara kan köra in en imagefil till och sedan problem när den anställde slutar och en sådan där laptopnisse ska ta över.

Men det går göra laptops bättre. Jag vet dock inte en enda tillverkare som idag gör en laptop som skulle imponera på mig eller de jag känner.
1: Vara tyst. Ja, Apple är glada. Nu har det visat sig (på youtube) att även Apple har problem med värme och de har prioriterat kompakt för kylning.
2: Dockningstation. Det fanns bra dockor runt år 2010. Såna där man hade en speciell port på undersidan av datorn. När usb 3 och bättre dockorna kom tänkte man äntligen generella dockor som fungerar till alla datorer, men jag tycker de inte har hänt med i utvecklingen. Och jag har ändå själv en premium docka för 5995kr exkl moms: https://www.dustin.se/product/5011255143/thinkpad-thunderbolt...

Mitt önskemål en stationär workstation hemma, en likadan på jobbet. Sedan en ultraportabel laptop i väskan. Och en idrifttagning workstation laptop som folk får låna. Detta önskemål kommer aldrig hända, det är bara att drömma på för vanliga arbetare och det blir en laptop. Undantag är säkerligen de som jobbar i filmbranchen, kanske även spel. Spel då programmen de utvecklar främst ska just köra på en desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ 99,9% av alla systemutvecklare idag. Orsaken är väldigt många, en stor del är att anställda byter jobb oftare än underkläder och företaget vill anpassa sig efter "den svagaste arbetaren".

Utvecklare är nog den grupp som är minst benägen att använda bärbar. På mitt jobb är det mindre än 20%. Support, projektledare, installatörer, säljare däremot har alla bärbar.

Permalänk
Skrivet av MrKvasi:

Utvecklare är nog den grupp som är minst benägen att använda bärbar. På mitt jobb är det mindre än 20%. Support, projektledare, installatörer, säljare däremot har alla bärbar.

Intressant, det kan vara bransch riktad. Jag jobbar på ställen där man såklart måste ha en bärbar laptop, men att hela tiden jobba på en sådan med alla dess brister trots extern skärm, tangentbord etc vill alla inte göra.
Med en laptop per anställd och företaget har sett till att personen har en dator överallt och det är billigt.

*edit*
Att besöka en kund och ta med en stationär dator plus skärm, så blir man inte ens insläppt med denna dator. hehe

Permalänk
Skrivet av MrKvasi:

Utvecklare är nog den grupp som är minst benägen att använda bärbar. På mitt jobb är det mindre än 20%. Support, projektledare, installatörer, säljare däremot har alla bärbar.

Jag är själv utvecklare, jag tycker verkligen inte om att sitta en hel dag och arbeta på min bärbara och göra störra jobb, dels för man ofta vill ha "splittad" skärm och det är betydligt skönare att jobba med ett riktigt tagentbord.

Jag har dock bärbar, men kopplad med USB-C till en större skärm, tagentbord etc., så när jag är på plats så är det som att arbeta med en stationär, men samtidigt extremt skönt att kunna ha med sig datorn precis överallt och jobba vart man vill.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Väntar på nya Legion med AMD 6xxx men verkar få vänta i evigheter ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKvasi:

Utvecklare är nog den grupp som är minst benägen att använda bärbar. På mitt jobb är det mindre än 20%. Support, projektledare, installatörer, säljare däremot har alla bärbar.

Jag har jobbat på åtskilliga ställen, utvecklare brukar i stort sett alltid ha bärbar där jag varit. Men självklart med dockningsstation och dubbla monitorer vid arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKvasi:

Utvecklare är nog den grupp som är minst benägen att använda bärbar. På mitt jobb är det mindre än 20%. Support, projektledare, installatörer, säljare däremot har alla bärbar.

Skrivet av mrCatfood:

Jag är själv utvecklare, jag tycker verkligen inte om att sitta en hel dag och arbeta på min bärbara och göra störra jobb, dels för man ofta vill ha "splittad" skärm och det är betydligt skönare att jobba med ett riktigt tagentbord.

Jag har dock bärbar, men kopplad med USB-C till en större skärm, tagentbord etc., så när jag är på plats så är det som att arbeta med en stationär, men samtidigt extremt skönt att kunna ha med sig datorn precis överallt och jobba vart man vill.

Skrivet av teejee:

Jag har jobbat på åtskilliga ställen, utvecklare brukar i stort sett alltid ha bärbar där jag varit. Men självklart med dockningsstation och dubbla monitorer vid arbetsplatsen.

Skulle föreställa mig att på ett modernt, större företag är laptop standard. Min arbetsgivare har 6000 anställda. Det resulterar i 6000 identiska laptops och arbetsplatser mer docka, 2 skärmar, mus, tangentbord och headset så att man aldrig är bunden till en specifik plats. Gör det även underbart när jag jobbar hemifrån då jag fått låna docka + köpt en KVM-switch så är bara att plugga in och utnyttja samma tillbehör som jag har till den stationära hemma.

När det gäller prestanda är man ju knappast särskilt begränsad då all form av större builds gör av dedikerade servrar via pipelines.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Om ni spelar med datorn i knät i soffan, glöm inte bort att kolla värmen. Acer nitro t.ex ser bra ut på pappret men blir brännhet...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Om ni spelar med datorn i knät i soffan, glöm inte bort att kolla värmen. Acer nitro t.ex ser bra ut på pappret men blir brännhet...

Noob, frys dina matlådor och ha dem under datorn så blir de färdiga att äta lagom till lunch (eller fikat beroende på belastning)