AOC, aktiv optisk HDMI-kabel är enklaste lösningen. Finns långa Ultra High Speed-certifierade 48 Gbps-kablar. Längsta jag sett hittills som är certifierad är 15 meter.Fast jag har knappast dammsugit utbudet som verkar ha exploderat till tretton på dussinet seanste två åren.
Vill man köra icke-certifierat finns det betydligt längre (20–50 meter) långa kablar som är specade till antingen 18 Gbps (40K/60) men även högre. 4K/120 kräver antingen 32 eller 40 Gbps med 8- respektive 10-bitars färgdjup.
Latensen i de AOC-kablar jag prövat är < 1 ms, dvs de adderar inget till TV:ns latens. Priset är typiskt runt 1000–1500 kronor för 15 m.
Simpel dongelbaserad Ethernet-förlängning var något man testade förr i tiden när optisk kabel var väldigt dyrt och man nöjde sig med ≈5 Gbps för 1080p/60 vilket är en bandbredd som också fungerar över enklare Cat-kablage. 48 Gbps kräver lite mer i alla ändar och kablar.
Det som finns är HDbaseT som också kan routa sådant som USB. Svårt med bandbredden. Ont om 4K/120-kapabla lösningar inom samma prisklasser som AOC-kablar.