Permalänk
Medlem

HDMI via Ethernet?

Hej!

Jag har mina konsoler uppkopplade till TVn i vardagsrummet där jag spelar mest, men ibland så vill man spela när sambon använder TVn eller kanske sover, då skulle jag vilja kunna spela på kontoret istället.

Är väldigt sugen på att köpa en ny TV som kan användas för spelande på kontoret, men problemet som uppstår är då hur jag ska få bild från mina konsoler till den andra TVn. Jag har kollat på tex Game streaming som både PS5 och XSX erbjuder, men det är inget alternativ, bilden är helt enkelt för dålig.

Så då undrar jag om ni har något smart sätt där jag kan skicka HDMI-signal från vardagsrummet till kontoret? Det är ca 12 meters avstånd och jag vill inte ha en ful HDMI-sladd dragen genom lägenheten.
Finns det någon HDMI-Ethernet adapter som är bra?

Kravet är att det ska kunna skicka HDMI 2.1 (4K 120hz).

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att hitta lösningar som stödjer HDMI 2.0 t ex denna: https://www.thomann.de/se/swissonic_hdbitt_hdmi2.0_ip_extende...

Vad jag har sett så är utbudet för HDMI 2.1 inte så stort.

Permalänk
Medlem

Enda frågan med en sådan här lösning är hur mycket "input lag" det kommer generera.
Finns ju även optiska HDMI kablar, men även det blir en ny kabel även om den är lite smidigare.
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/av-kablar-adap...

Permalänk
Medlem

Jag tänker också att det lär införa någon form av latens, som säkert är helt försumbar för passivt tittande men för spel lär kunna bli märkbart. Det går ju åt andra hållet också, om du ska skicka bilden över från en konsol i ett annat rum måste ju kontrollen också vara kopplad till den konsolen på något vis?

Ser man förresten till priset på den där extendern för HDMI 2.0 så känns det som att om det nu existerar en bra extender för HDMI 2.1 så blir priset högre än för en ny konsol.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag tänker också att det lär införa någon form av latens, som säkert är helt försumbar för passivt tittande men för spel lär kunna bli märkbart. Det går ju åt andra hållet också, om du ska skicka bilden över från en konsol i ett annat rum måste ju kontrollen också vara kopplad till den konsolen på något vis?

Ser man förresten till priset på den där extendern för HDMI 2.0 så känns det som att om det nu existerar en bra extender för HDMI 2.1 så blir priset högre än för en ny konsol.

Signalen från kontrollerna når till kontoret utan problem, har redan provat det

Men som du säger, om en bra extender ligger kring 3000-5000 kr så kan jag ju lika bra köpa en ny konsol.

Permalänk
Medlem

Jag hade testat med en enklare extender först för att se om det fungerar tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Jag kanske får nöja mig med 4K 60fps istället och skippa hdmi 2.1

Permalänk
Medlem

Hur omständligt är det egentligen att koppla ur två, eller tre sladdar? Är väl billigast att bara köpa en till HDMI, en nätverkskabel och en strömkabel? Tar ju inte många sekunder att plocka ur och i.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det är ca 12 meters avstånd och jag vill inte ha en ful HDMI-sladd dragen genom lägenheten.
Finns det någon HDMI-Ethernet adapter som är bra?

Kravet är att det ska kunna skicka HDMI 2.1 (4K 120hz).

Det enda som klarar den signalbredden över den distansen är en optisk HDMI-kabel. Absolut noll chans att du hittar någon enhet som klarar av att konvertera sådan signal till ethernet och tillbaka utan degradering, kompression och input lag. Om du ens hittar någon enhet överhuvudtaget som kan acceptera en sådan insignal.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Du får nog köpa en ny konsol eller aktiv optisk HDMI-kabel.

För 4K60 med HDR så krävs mellan 8-16 Gbit per sekund (beroende på om du använder 4:4:4, 422 eller 420). För 120Hz är vi uppe i över 32Gbit per sekund.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hej!

Jag har mina konsoler uppkopplade till TVn i vardagsrummet där jag spelar mest, men ibland så vill man spela när sambon använder TVn eller kanske sover, då skulle jag vilja kunna spela på kontoret istället.

Är väldigt sugen på att köpa en ny TV som kan användas för spelande på kontoret, men problemet som uppstår är då hur jag ska få bild från mina konsoler till den andra TVn. Jag har kollat på tex Game streaming som både PS5 och XSX erbjuder, men det är inget alternativ, bilden är helt enkelt för dålig.

Så då undrar jag om ni har något smart sätt där jag kan skicka HDMI-signal från vardagsrummet till kontoret? Det är ca 12 meters avstånd och jag vill inte ha en ful HDMI-sladd dragen genom lägenheten.
Finns det någon HDMI-Ethernet adapter som är bra?

Kravet är att det ska kunna skicka HDMI 2.1 (4K 120hz).

Bästa är väl att köpa ny TV som du säger å flytta in konsolerna till kontoret (om plats finns förstås). Nördic har certifierade HDMI Ultra High Speed kablar på 2m. Använder själv 2st: Receiver - TV å Blu ray - receiver.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Att flytta konsolerna till kontoret permanent är tyvärr inget alternativ, tvn och ljudet i vardagsrummet är mycket bättre och jag kommer spela mer i vardagsrummet än på kontoret. Men vill ändå ha möjligheten att spela på kontoret, så jag får kanske får flytta den konsol jag vill spela till kontoret tillfälligt och sen flytta tillbaka, som någon annan nämnde.

Ville mest se om det fanns något annat smidare sätt

Permalänk
Bildexpert 📺

AOC, aktiv optisk HDMI-kabel är enklaste lösningen. Finns långa Ultra High Speed-certifierade 48 Gbps-kablar. Längsta jag sett hittills som är certifierad är 15 meter.Fast jag har knappast dammsugit utbudet som verkar ha exploderat till tretton på dussinet seanste två åren.

Vill man köra icke-certifierat finns det betydligt längre (20–50 meter) långa kablar som är specade till antingen 18 Gbps (40K/60) men även högre. 4K/120 kräver antingen 32 eller 40 Gbps med 8- respektive 10-bitars färgdjup.

Latensen i de AOC-kablar jag prövat är < 1 ms, dvs de adderar inget till TV:ns latens. Priset är typiskt runt 1000–1500 kronor för 15 m.

Simpel dongelbaserad Ethernet-förlängning var något man testade förr i tiden när optisk kabel var väldigt dyrt och man nöjde sig med ≈5 Gbps för 1080p/60 vilket är en bandbredd som också fungerar över enklare Cat-kablage. 48 Gbps kräver lite mer i alla ändar och kablar.

Det som finns är HDbaseT som också kan routa sådant som USB. Svårt med bandbredden. Ont om 4K/120-kapabla lösningar inom samma prisklasser som AOC-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Att flytta konsolerna till kontoret permanent är tyvärr inget alternativ, tvn och ljudet i vardagsrummet är mycket bättre och jag kommer spela mer i vardagsrummet än på kontoret. Men vill ändå ha möjligheten att spela på kontoret, så jag får kanske får flytta den konsol jag vill spela till kontoret tillfälligt och sen flytta tillbaka, som någon annan nämnde.

Ville mest se om det fanns något annat smidare sätt

Permanent? Flytta den konsolen du skall spela på, vid tillfälle. Ha samma uppsättning av kablar på den sekundära tv:n. Det kan inte bli enklare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AOC, aktiv optisk HDMI-kabel är enklaste lösningen. Finns långa Ultra High Speed-certifierade 48 Gbps-kablar. Längsta jag sett hittills som är certifierad är 15 meter.Fast jag har knappast dammsugit utbudet som verkar ha exploderat till tretton på dussinet seanste två åren.

Vill man köra icke-certifierat finns det betydligt längre (20–50 meter) långa kablar som är specade till antingen 18 Gbps (40K/60) men även högre. 4K/120 kräver antingen 32 eller 40 Gbps med 8- respektive 10-bitars färgdjup.

Latensen i de AOC-kablar jag prövat är < 1 ms, dvs de adderar inget till TV:ns latens. Priset är typiskt runt 1000–1500 kronor för 15 m.

Simpel dongelbaserad Ethernet-förlängning var något man testade förr i tiden när optisk kabel var väldigt dyrt och man nöjde sig med ≈5 Gbps för 1080p/60 vilket är en bandbredd som också fungerar över enklare Cat-kablage. 48 Gbps kräver lite mer i alla ändar och kablar.

Det som finns är HDbaseT som också kan routa sådant som USB. Svårt med bandbredden. Ont om 4K/120-kapabla lösningar inom samma prisklasser som AOC-kablar.

Gud så härligt ändå när det ramlar in folk som är experter på området.

Häpnar ibland över vilka datamängder vi pratar om nu för tiden och är så otroligt imponerad över att man kan hantera dem med ett litet chip för ganska små summor som ryms i ändarna av en kabel. Har fipplat en del med att behandla enklare bildsignaler i en FPGA och då känns ju 48 Gbps som science fiction...

Men det är klart man måste flytta signalen optiskt. Det var ju lite rimligare summor vi pratade om för kablarna också när jag googlade.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"