Stora problem bredband via mobilnätet

Permalänk

Stora problem bredband via mobilnätet

Halloj alla!

Jo vi flyttade till Överum där det ej fanns fiber så vi tog sånt där bredband via mobilnätet med en 5g utomhus antenn som är monterad på husfasaden. Problemet är att vi har max 8-13 mbit bra stunder men ofta ligger vi på 4-5 som max.

Delar jag nät via min mobil istället så har vi 30-40 mbit/s så min fråga är om vi skaffar en bra 4g lte router med antenner ( tips gärna på nån vettig) om vi kan få högre hastighet än 4-5 mbit och typ gärna mer än 30-40 mbit? Med 30-40 iaf så kan ungarna lira roblox o minecraft iaf på datorerna.

Tips tas gärna imot på vad vi ska ha som inte kostar oss skjortan men som ändå är stabilare än skräpet från Telenor är enligt våra erfarenheter. Haft ute 2 olika tekniker ( smartify) som inte lyckats få mer än vad jag själv lyckades få 🤔.

Har kollat på denna router.
Blåtand
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/mobi...

Ha en toppenfin söndag mina vänner!

Permalänk

Hej!

Enligt Telenors täckningskarta finns tyvärr inte 5G i Överum.
De företag jag pratat med som åker ut och installerar antenn på fasaden har en arbetsorder på tre väderstreck/grader, som de fått av operatören mot olika mobilmaster. Teknikern undersöker vilken mobilmast som har bäst förutsättningar för fastigheten innan man monterar antennen på fasaden.

Ring Telenor och fråga om väderstrecket vart mobilmasten/masterna finns. Teknikern kanske monterade antennen på fel fasad och den pekar åt fel håll?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat flytta telefonens simkort till routern för det kanske skiljer i abben ? Du kan även prova routersimet i telefonen så testar du ev skillnader i radiodelarna om du har samma operatör på båda.

Det kanske går att låsa routern till det frekvensband som ger bäst fart för det kan ibland skilja en hel del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

2 gånger har de flyttat på antennen o borrat nya hål utan framgång. Men då jag får mer fart med Telia i min mobil än telenor i antennen så måste det ju vara nåt skumt. Vill inte ha mer hål i fasaden än vad de redan gjort då vi bara hyr huset. Men funkar det o stoppa i telia kortet eller är den låst till telenor tro antennen?

5G vet jag inte finns men mycket god täckning på 4G enligt telenor och min mor o far som bor 3 minuter bort i samma område men aningens högre upp i en backe får ut 140-160 mbit med samma utrustning som vi 🤔

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 360hackern:

2 gånger har de flyttat på antennen o borrat nya hål utan framgång. Men då jag får mer fart med Telia i min mobil än telenor i antennen så måste det ju vara nåt skumt. Vill inte ha mer hål i fasaden än vad de redan gjort då vi bara hyr huset. Men funkar det o stoppa i telia kortet eller är den låst till telenor tro antennen?

5G vet jag inte finns men mycket god täckning på 4G enligt telenor och min mor o far som bor 3 minuter bort i samma område men aningens högre upp i en backe får ut 140-160 mbit med samma utrustning som vi 🤔

Du har alltså olika operatörer så skifta simkorten och mät om det är skillnad pga abben.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

Det kan skilja sig väldigt mycket i hastighet på bara ett par meter, ännu mer om man bor högre upp i en backe längre bort. Det är inte onormalt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Låter som den är felmonterad ev. felriktad om du har bättre prestanda på din telefon via 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Låter som den är felmonterad ev. felriktad om du har bättre prestanda på din telefon via 4G.

Dock olika operatörer och går således inte att jämföra mellan mobil och "huset"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

Det är kanske mindre tryck på Telias mast än Telenor? Ju fler som är uppkopplad med viss operatör så kommer hastigheten sjunka.

Permalänk
Sötast

Har man olika operatörer så har man helt olika förutsättningar.
Det är inte samma utrustning som delas mellan de olika operatörerna (förutom ev dotterbolag).
De har egen utrustning placerad på samma plats som de andra.

Alltså kan du få ut 400Mbit med en operatör och 1Mbit med en annan på samma fysiska plats med exakt samma konfiguration.

Permalänk

Okej får testa byts korten om det går så antennen inte är låst. Vi har testat flytta runt den själva med. Det som återstår är att sätta den uppe vid skorstenen på gamla antenn röret 😂. Annars är planen om man skaffar en mobilt bredbands router o typ monterar 2 riktantenner på taket o hoppas på bra hastighet 😊

Permalänk
Medlem

@360hackern du får helt enkelt testa med olika abonnemang för att se vad du får för fart på 4G.

Vad operatörerna säger gällande täckning, hastigheter osv får man ta med en nypa salt. Snackat om 5G är också mycket BS för att man vill sälja in något som är nytt och ska vara mycket bättre. Det som verkligen skiljer mest är vilken operatör man använder beroende på vart mobilmasterna finns samt vilken fart man får där just DU bor. Det är inget man i praktiken räknar fram i teorin utan enklast är att prova för att se vad som funkar.

Men om du får 30-40Mbit på mobilen är det löjligt hur usel fart du får med Telenor. Då är det något ordentligt fel med utrustningen eller mottagningen. 5G kostar en hel del och finns inte på så många platser i landet.

Börja med att skaffa t.ex. en 4G router från TP-link och testa med de två simkort du har nu och se vad du får för fart. Prata med andra du känner och folk i området vad dom använder. Det kanske finns någon med Tele2 osv. Alltid bra fråga andra vad dom får för fart på sina mobiltelefoner det brukar säga en hel det om vad det är för täckning där just du bor.

Själv har jag 2km till masten men pga radioskugga, eftersom det är berg och dalar emellan masten får jag 4-6Mbit oavsett leverantör. Nu använder jag det bara som backup eftersom området har fiber. Det finns i stort sett ingen här som kör på mobilt bredband. Dom som gjort det har fått bita i det sura äpplet och skaffa fiber i efterhand, det har jag fått höra eftersom jag tjatade på folk i området att man skulle vara med från början på fiber när vi fick det i området

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@360hackern du får helt enkelt testa med olika abonnemang för att se vad du får för fart på 4G.

Vad operatörerna säger gällande täckning, hastigheter osv får man ta med en nypa salt. Snackat om 5G är också mycket BS för att man vill sälja in något som är nytt och ska vara mycket bättre. Det som verkligen skiljer mest är vilken operatör man använder beroende på vart mobilmasterna finns samt vilken fart man får där just DU bor. Det är inget man i praktiken räknar fram i teorin utan enklast är att prova för att se vad som funkar.

Men om du får 30-40Mbit på mobilen är det löjligt hur usel fart du får med Telenor. Då är det något ordentligt fel med utrustningen eller mottagningen. 5G kostar en hel del och finns inte på så många platser i landet.

Börja med att skaffa t.ex. en 4G router från TP-link och testa med de två simkort du har nu och se vad du får för fart. Prata med andra du känner och folk i området vad dom använder. Det kanske finns någon med Tele2 osv. Alltid bra fråga andra vad dom får för fart på sina mobiltelefoner det brukar säga en hel det om vad det är för täckning där just du bor.

Själv har jag 2km till masten men pga radioskugga, eftersom det är berg och dalar emellan masten får jag 4-6Mbit oavsett leverantör. Nu använder jag det bara som backup eftersom området har fiber. Det finns i stort sett ingen här som kör på mobilt bredband. Dom som gjort det har fått bita i det sura äpplet och skaffa fiber i efterhand, det har jag fått höra eftersom jag tjatade på folk i området att man skulle vara med från början på fiber när vi fick det i området

Jo vi har träd o hus o allt möjligt också men då vi får så mycket bättre med mobilerna så måste det vara nåt galet. Fick 45 mbit förut med mobilen och just nu har vi 10 mbit med bredbandet.

Blir att testa med teliakortet i antennen om det nu går 👍

Permalänk
Medlem

@360hackern då tror jag du får testa med olika leverantörer, typ kontantkort eller liknande för att se vad du får för hastigheter.

Du ska kunna få samma fart med en 4G router som du får med din mobiltelefon, kanske plus minus 20% variation beroende på dygnet etc. Det låter som något är helt galet som du säger.

Permalänk

Testat Teliakortet nu i router antennen på väggen utomhus men får max 2 mbit mer typ. Med Telenor kortet i mobilen får vi 5 mbit och med Teliakortet ca 25-45

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

Testat Teliakortet nu i router antennen på väggen utomhus men får max 2 mbit mer typ. Med Telenor kortet i mobilen får vi 5 mbit och med Teliakortet ca 25-45

4G är krångligt för varje situation är unik.

Det finns väldigt många anledningar till varför du kan få lägre hastighet med modem och antenn jämfört med mobil.

En mobiltelefon är ofta mer avancerad än ett modem, trots att modemen är gjorda att fokusera på just att vara 4G-modem.

Din telefon kan säkert ansluta till flera frekvenser samtidigt, det kanske inte ditt modem kan. Din telefon kanske ansluter till en annan mast i närheten, medan ditt modem kanske ansluter till närmaste mast som kan vara överbelastad. Kanske har den masten även lägre frekvenser.

En lösning kan vara att byta modem. En annan lösning kan vara att rikta in sig mot en annan mast. Jag har skrivit det många gånger tidigare i forumet, men det tåls att upprepas:

Jag fick några enstaka Mbit med alla operatörer jag testade. Min närmaste mast var ca 900m bort och fri sikt men en bra dag gick det ändå inte att streama Netflix. Den masten hade endast 800MHz och var dessutom överbelastad eftersom alla i området anslöt till samma mast. 800MHz når långt men har låg hastighet.

Min lösning var att åka runt med en app som heter Cell Mapper för Android och därmed fick jag reda på ungefär var masterna låg och vilka frekvenser dom hade. När jag kom hem så riktade jag in riktantennen mot en mast 9km bort över sjö och skog utan fri sikt, men denna gav mig 270Mbit tack vare högre frekvenser (1800MHz) samt modemets stöd för Carrier Aggregation så den kan ansluta till flera frekvenser samtidigt.

Tack vare att vi är många som har åkt runt med appen igång så finns en ganska bra karta tillgänglig med information om masternas ungefärliga position samt frekvenser. Den går att hitta här (välj land och operatör): http://cellmapper.net/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

4G är krångligt för varje situation är unik.

Det finns väldigt många anledningar till varför du kan få lägre hastighet med modem och antenn jämfört med mobil.

En mobiltelefon är ofta mer avancerad än ett modem, trots att modemen är gjorda att fokusera på just att vara 4G-modem.

Din telefon kan säkert ansluta till flera frekvenser samtidigt, det kanske inte ditt modem kan. Din telefon kanske ansluter till en annan mast i närheten, medan ditt modem kanske ansluter till närmaste mast som kan vara överbelastad. Kanske har den masten även lägre frekvenser.

En lösning kan vara att byta modem. En annan lösning kan vara att rikta in sig mot en annan mast. Jag har skrivit det många gånger tidigare i forumet, men det tåls att upprepas:

Jag fick några enstaka Mbit med alla operatörer jag testade. Min närmaste mast var ca 900m bort och fri sikt men en bra dag gick det ändå inte att streama Netflix. Den masten hade endast 800MHz och var dessutom överbelastad eftersom alla i området anslöt till samma mast. 800MHz når långt men har låg hastighet.

Min lösning var att åka runt med en app som heter Cell Mapper för Android och därmed fick jag reda på ungefär var masterna låg och vilka frekvenser dom hade. När jag kom hem så riktade jag in riktantennen mot en mast 9km bort över sjö och skog utan fri sikt, men denna gav mig 270Mbit tack vare högre frekvenser (1800MHz) samt modemets stöd för Carrier Aggregation så den kan ansluta till flera frekvenser samtidigt.

Tack vare att vi är många som har åkt runt med appen igång så finns en ganska bra karta tillgänglig med information om masternas ungefärliga position samt frekvenser. Den går att hitta här (välj land och operatör): http://cellmapper.net/

Hmm okej den antennen vi har Ztec den funkar kanon 400 meter bort hos föräldrarna ( 120-170 mbit) så jag gissar på att vi ska reklamera vårat då Telenor inte kan leverera det dom utlovat ( 60-160 mbit/s) Men vilken 4g router ska vi skaffa och vilken riktantenn rekomenderas. För det verkar ju behövas en extern antenn istället för de som finns i dyrare routers. Just nu funkar knappt Netflix o ungarna kan inte spela någonting längre så känns väldigt surt då vi fick betala 1500 kr bara för att få upp antennen 😔🤔

Frågan är om vi skulle vinna nåt på att ta loss antennen från fasaden och sätta den på tvq antenn röret vid skorstenen🤔 Innan man riktar in sig på annan router och riktantenner vilket inte var helt billigt 😔

Appen ska kollas in😊😍

Permalänk

Går inte gräva in fiber eller?

Visst kostar det en slant, men räknade på det till min far som sitter på ADSL som de stänger ner nu innan årets slut.

Och gräver han in fiber istället för mobilt så kommer det gå "break even" på endast 4 år.

Beror självklart på vad eventuellt indragning kostar, 17 500:- i hans fall.

Permalänk
Medlem

Masternas placering är inte längre offentlig, men ring din operatör så kan de kolla vilka band och vilken riktning som är lämpligt att prova för dig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Masternas placering är inte längre offentlig, men ring din operatör så kan de kolla vilka band och vilken riktning som är lämpligt att prova för dig.

Här i överum skulle det bästa vara 105 grader. Men ska införskaffa sele så man vågar klättra upp vid skorsten o testa vilken hastighet vi kan få med ZTE antennen högre upp 😁 Inte för att jag är speciellt positiv till bättre signal med den där plastantenn dosan 🤔

Fiber vet jag inte då det 2018 grävdes in för de som ville ha. Vi har bara bott 3 månader o hyr ett hus o vet inte hur sugen hyresvärden är på att beställa fiber men visst det skulle ju dock varit det bästa 😊 Men antar att de inte gräver för bara ett hus utan vill väl ha flera isf