Alienware debuterar 480 Hz-panel i bärbart format

Permalänk
Melding Plague

Alienware debuterar 480 Hz-panel i bärbart format

Uppskruvade uppdateringsfrekvenser ackompanjeras av utomjordiska prislappar när Alienware släpper lös en rejäl bärbar speldator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om någon annan missuppfattade rubriken som jag så kan jag meddela att 480 Hz inte finns i vanliga bildskärmar än, högsta är 390 Hz.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur det är med responstiden. Hög uppdateringsfrekvens är inget värt om allt bara blir en smetig gröt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen större erfarenhet av avancerad bildskärmsteknik meen är det inte mer värt att satsa på OLED och kolla så att spelgrafiken flyter på och inte har "några hack" - eller är OLED inte någon teknik för spelgrafik

Permalänk
Medlem

Känns som väldigt nischat område med 480Hz i en laptop.

Däremot skulle jag inte säga nej till typ 120Hz som nån form av standard istället för 60Hz även i jobblaptopar t.ex. trevligare att handskas med även i windowsmiljö.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte för 10-8 år sen att 144Hz var så högt i jämförelse mot 60Hz.

Nu är 144Hz det nya 60Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Livsnjutare 😎

Helt sinnes !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den som på riktigt drar nytta av höga bildfrekvenser skulle aldrig få för sig att spela på laptopskärmen. Åtminstone inte den sortens spel som kräver hög bildfrekvens. Så det här var ju en rätt hjärndöd implementering måste jag säga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja alltså, jag tycker inte detta är speciellt dyrt…
Missförstå mig rätt nu..

När jag köpte min MSI TITAN laptop med ett 1070 i, så vill jag minnas att jag betala iaf minst 25k+ för den.
Ja, den va ett monster på den tiden, men absolut inte den värsta varianten.

Du får mer laptop för pengarna idag än vad du fick för 5-6-7 årsen

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

På någon nivå låter 480Hz häftigt och att ha det i en laptop låter ännu galnare.

Men 240Hz tycker jag hade kännts vettigare.
Dels kanske någon/några andra egenskaper på skärmen kan bli bättre istället om den inte måsta klara 400+ Hz.
Dels så hur ofta kommer man ens i närheten av att orka driva något i 480 FPS.
Framförallt på en laptop.

Säg om man har ett scenario där man kan driva ett spel i 340 FPS.
Om man då hade haft en 240Hz skärm och cappat till 240Hz så kan den gå lite svalare om man inte kör 100% load konstant.
Speciellt om man kör på batteri,
Men även inpluggad.
Om den går lite svalare i genomsnitt kanske den blir lite tystare.
Dessutom kanske det finns lite mer marginal att boosta i extra krävande situationer och få upp min istället.

Själv skulle jag hellre ha en skärm med 2560x1600 upplösning.
Eller åtminstone 1920x1200.

Förstår iaf att man vill ha en skärm på > 120Hz.
Men 480Hz känns lite överdrivet i dagsläget.

Nästa gång jag köper skärm tror jag att jag kommer sikta på en 240Hz skärm.
Men beror lite på hur länge det dröjer och vad som finns då.

Permalänk
Medlem

Intressant att de använder stalker 2 som lite smygreklam på skärmen. Har Dell nån deal med Microsoft?
Edit: bilden de använder verkar dock vara äldre då gsc numera skriver Chornobyl och inte Chernobyl. Ursäkta offtopic..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Dell är en sammarbeidspartner med Microsoft, «smygreklam» før stalker.

Om ni har några frågor om dell så är det bara å skriva! Jobbar på Dell.