Jag behöver hjälp med pension

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med pension

Hej,
jag har nyligen börjat mitt första "riktiga" jobb och det är dags att tänka på pensionen. Detta framförallt då jag inte får någon pension genom jobbet öht då jag jobbar i Danmark.

Så lite kort om mig

Inkomst efter skatt: ~40 000 SEK
Nuvarande ålder: 28

Min tanke är att jag ska fördela min inkomst enligt följande:
Pension - 5000 SEK
Övrigt sparande - 10000 SEK
Kortsiktigt/kul - 5000 SEK
Leva på - 20 000 SEK

Frågor
1. Är 5000 en rimlig siffra (till start, ökar i takt med lönen)
2. Hur ska jag spara?
3. Var ska jag spara?

Mitt s.k "övrigt sparande" är alltså tänkt att vara till hus, bil, övriga större inköp och hålls på ett ISK med diverse avkastningsaktier osv.

Tar tacksam emot tips

/en grabb som är rädd att en dag stå där utan pension

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle du spara 5000kr i månaden med start från 0kr och en genomsnittlig avkastning på 8% per år så skulle du efter 37 år (då du är 65) ha 12 624 766 kr. Jag kan tycka att det är mer än tillräckligt, om du inte vill kunna torka arslet med sedlar och äta rysk kaviar till frukost

Skulle du sedan placera detta i utdelningsaktier med ett snitt på 5% DA skulle du få ut runt 600 000 per år i utdelningar, utan att behöva sälja av aktier.

Permalänk
Medlem

Skulle inte låsa några pengar specifikt som inte går att använda. Men att spara 15000kr är få som kan göra så grattis.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar roll, men tänker du ha pensionssparandet i Sverige eller Danmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle du spara 5000kr i månaden med start från 0kr och en genomsnittlig avkastning på 8% per år så skulle du efter 37 år (då du är 65) ha 12 624 766 kr. Jag kan tycka att det är mer än tillräckligt, om du inte vill kunna torka arslet med sedlar och äta rysk kaviar till frukost

Skulle du sedan placera detta i utdelningsaktier med ett snitt på 5% DA skulle du få ut runt 600 000 per år i utdelningar, utan att behöva sälja av aktier.

Ja det är samma räkning som jag använt även om jag gärna vill gå i pension tidigare (men då ska det kompletteras med det andra sparandet). Dock funderar jag på hur det hade sett ut i Sverige, där bara allmänpensionen är 17.5% och sen även TJP på det. Har man en inkomst på >40 000 så borde det vara en ohyglig summa pengar man får i pension eller har jag missuppfattat?

Skrivet av sesese:

Skulle inte låsa några pengar specifikt som inte går att använda. Men att spara 15000kr är få som kan göra så grattis.

Förstår inte helt vad du menar med första meningen. Men ja det är få förunnat.

Skrivet av CymbalCrasher:

Vet inte om det spelar roll, men tänker du ha pensionssparandet i Sverige eller Danmark?

Det spelar stor roll! I Danmark ska man spara i danska pensionsförsäkringar och dessa får jag plocka från tidigast vid 69 års ålder. Jag vill ej vara bunden så. Annars har jag väldigt bra erbjudanden via jobbet.

Man kan plocka ut pengarna tidigare men då skattar man 60% på det (istället för ~30 vid 69 års ålder).

Jag kommer spara dessa 5000 i ISK i Sverige och när jag sedan går över topskatt i Danmark (dvs nästa år) kommer jag spara det som är ned till gränsen i ett s.k IPS. Då får jag göra avdrag i Danmark.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Sätter undan i en pensionsfond så är risken stor att du låser dessa pengar till den dagen du går i pension. (pengarna finns inte synliga ex om du vill köpa ett hus. Inte använda pengarna men visa banken att du sunt förnuft för pengar och ett bra sparande)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
jag har nyligen börjat mitt första "riktiga" jobb och det är dags att tänka på pensionen. Detta framförallt då jag inte får någon pension genom jobbet öht då jag jobbar i Danmark.

Så lite kort om mig

Inkomst efter skatt: ~40 000 SEK
Nuvarande ålder: 28

Min tanke är att jag ska fördela min inkomst enligt följande:
Pension - 5000 SEK
Övrigt sparande - 10000 SEK
Kortsiktigt/kul - 5000 SEK
Leva på - 20 000 SEK

Frågor
1. Är 5000 en rimlig siffra (till start, ökar i takt med lönen)
2. Hur ska jag spara?
3. Var ska jag spara?

Mitt s.k "övrigt sparande" är alltså tänkt att vara till hus, bil, övriga större inköp och hålls på ett ISK med diverse avkastningsaktier osv.

Tar tacksam emot tips

/en grabb som är rädd att en dag stå där utan pension

spännande! Du har världens chans nu =). Personligen tycker jag att du ska spara så mycket som du bara kan. Ponera att du är 25 nu, de 60000 som sätts under det här året hinner jobba bra mycket mer än de 60000 du sätter in när du är 40. Så mata in och mata på. Det finns ju börsen som ger en genomsnittlig avkastning på 6-8% om du vill köra en "fire-and-forget"-lösning. In med de i en global indexfond. Logga in när du är pensionär = $$$. I en ISK förstås.

När det är ags för dig att gå i pension så kanske du får ut pengarna först vid 75 års ålder. Vem f*n orkar jobba så länge. Då är det rätt skönt att peka fingret mot pensionsystemet och gå när du vill.. Förutsatt att du har miljonerna. Det du gör är bra, men om alla gör som du så kollapsar systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
jag har nyligen börjat mitt första "riktiga" jobb och det är dags att tänka på pensionen. Detta framförallt då jag inte får någon pension genom jobbet öht då jag jobbar i Danmark.

Du har fått många goda råd men är det inte möjligt att få pension genom jobbet även i DKDK? Blev erbjuden en tjänst där för ett par år sedan (som jag inte tog) men där hade de en deal där företaget pyntar in lika mycket som du gör. Kanske skiljer sig mellan olika avtal / åldrar osv.

Permalänk
Inaktiv

hmm, varför skulle man idag inte kunna få pension från danmark om man är bosatt i Sverige? Mina föräldrar jobbade båda i Danmark medans de var bosatta i Sverige under ett antal år, de lyfter idag både svensk och dansk pension, men det kanske var förr det var så.

De var även bosatta i Danmark ett antal år, det kanske påverkar utgången

Permalänk
Medlem

Jag är inte någon expert på pensioner osv även om jag har lite koll.
Men jag hade personligen lagt mitt pensionssparande på en lägre nivå initialt. Då du fortfarande är så pass ung är det kanske bättre att pensionspara något lägre summor än 5000kr i månaden tills du "äger" ditt boende (om du inte redan gör det, men du kanske vill bo större/bättre inom snar framtid) och har skaffat familj om du har sådana planer. Jag personligen hade haft högre prio på att spara mer i allmänt sparande i investeringar och i realkapital såsom ett hem mm till en början och sedermera successivt ökat pensionssparandet med tiden.

Då du inte får tjänstepension som många av oss som jobbar i Sverige så låter det såklart klokt att själv spara så länge. Men som sagt, jag personligen hade nog fokuserat mer på att lägga sparandet till framtida bostad och placera pengar i eget sparande och successivt höjt pensionssparandet med åren.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle du spara 5000kr i månaden med start från 0kr och en genomsnittlig avkastning på 8% per år så skulle du efter 37 år (då du är 65) ha 12 624 766 kr. Jag kan tycka att det är mer än tillräckligt, om du inte vill kunna torka arslet med sedlar och äta rysk kaviar till frukost

Skulle du sedan placera detta i utdelningsaktier med ett snitt på 5% DA skulle du få ut runt 600 000 per år i utdelningar, utan att behöva sälja av aktier.

12.5mkr är inte så mycket att ha från 65 års ålder dock.

Räkna med att man lever iaf 20 år efter pension, dvs. till 85 års ålder.

12 500 000 / 20 = 625 000 SEK/år = 52 000 SEK/mån.

Med tanke på att han är 28 idag så talar vi alltså om 37 år. Vid det laget har inflationen stigit så pass mycket att 52 000 SEK i månaden inte är överdrivet mycket att leva på. Inte alls i närheten överhuvudtaget av "torska arslet med sedlar och äta rysk kaviar".

Det kommer dock troligtvis räcka för att kunna leva ett bekvämt pensionsliv och inte tillhöra fattigpensionärerna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Sätter undan i en pensionsfond så är risken stor att du låser dessa pengar till den dagen du går i pension. (pengarna finns inte synliga ex om du vill köpa ett hus. Inte använda pengarna men visa banken att du sunt förnuft för pengar och ett bra sparande)

Ja jag vill låsa just den delen för att inte, som du säger, känna suget att lägga det på annat såsom hus. Tänkte ha det som gömt konto.

Skrivet av slipbit:

spännande! Du har världens chans nu =). Personligen tycker jag att du ska spara så mycket som du bara kan. Ponera att du är 25 nu, de 60000 som sätts under det här året hinner jobba bra mycket mer än de 60000 du sätter in när du är 40. Så mata in och mata på. Det finns ju börsen som ger en genomsnittlig avkastning på 6-8% om du vill köra en "fire-and-forget"-lösning. In med de i en global indexfond. Logga in när du är pensionär = $$$. I en ISK förstås.

När det är ags för dig att gå i pension så kanske du får ut pengarna först vid 75 års ålder. Vem f*n orkar jobba så länge. Då är det rätt skönt att peka fingret mot pensionsystemet och gå när du vill.. Förutsatt att du har miljonerna. Det du gör är bra, men om alla gör som du så kollapsar systemet.

Ja det du säger stämmer ju. Tanken är inte just en indexfond men några olika fonder (är personligen fan av just SEB Sverigefond, är mycket för riskspridning. Men indexfond kanske räcker, det följer ju trots allt marknaden.

Skrivet av Ibymafayhas:

Du har fått många goda råd men är det inte möjligt att få pension genom jobbet även i DKDK? Blev erbjuden en tjänst där för ett par år sedan (som jag inte tog) men där hade de en deal där företaget pyntar in lika mycket som du gör. Kanske skiljer sig mellan olika avtal / åldrar osv.

Jag kan få pension genom jobbet med ett företag som heter TopDenmark. Det är väldigt fördelaktigt förutom den lilla detaljen att jag får inte ta ut den förrän jag är 69. Jag vill gärna kunna gå i pension när jag känner för det och då är det tråkigt om en del av pengarna är låsta till 69.

Arbetsgivaren bidrar dock inte med något men ingår några försäkringar såsom livsförsäkring och skydd om man skulle tappa förmågan att arbeta.

Skrivet av anon910:

hmm, varför skulle man idag inte kunna få pension från danmark om man är bosatt i Sverige? Mina föräldrar jobbade båda i Danmark medans de var bosatta i Sverige under ett antal år, de lyfter idag både svensk och dansk pension, men det kanske var förr det var så.

De var även bosatta i Danmark ett antal år, det kanske påverkar utgången

Det går alldeles utmärkt att få dansk pension men tidigast vid 69 års ålder. Jag vill inte vänta så länge.

Skrivet av Mithras:

12.5mkr är inte så mycket att ha från 65 års ålder dock.

Räkna med att man lever iaf 20 år efter pension, dvs. till 85 års ålder.

12 500 000 / 20 = 625 000 SEK/år = 52 000 SEK/mån.

Med tanke på att han är 28 idag så talar vi alltså om 37 år. Vid det laget har inflationen stigit så pass mycket att 52 000 SEK i månaden inte är överdrivet mycket att leva på. Inte alls i närheten överhuvudtaget av "torska arslet med sedlar och äta rysk kaviar".

Det kommer dock troligtvis räcka för att kunna leva ett bekvämt pensionsliv och inte tillhöra fattigpensionärerna.

Alltså jag vägrar tro att 52 000 inte är en duglig inkomst 2060. Oavsett så ökar ju min lön med inflationen och likaså insättningarna

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

spännande! Du har världens chans nu =). Personligen tycker jag att du ska spara så mycket som du bara kan. Ponera att du är 25 nu, de 60000 som sätts under det här året hinner jobba bra mycket mer än de 60000 du sätter in när du är 40. Så mata in och mata på. Det finns ju börsen som ger en genomsnittlig avkastning på 6-8% om du vill köra en "fire-and-forget"-lösning. In med de i en global indexfond. Logga in när du är pensionär = $$$. I en ISK förstås.

När det är ags för dig att gå i pension så kanske du får ut pengarna först vid 75 års ålder. Vem f*n orkar jobba så länge. Då är det rätt skönt att peka fingret mot pensionsystemet och gå när du vill.. Förutsatt att du har miljonerna. Det du gör är bra, men om alla gör som du så kollapsar systemet.

Skulle verkligen inte rekommendera någon att vid 28 års ålder "spara så mycket du bara kan". Särskilt nu när vi har haft 2 år av vakum gällande aktiviter och resor.

Det gäller att hitta en balans mellan att leva nu och att leva sen. Det är nu man är ung, har hälsan, och kan göra och uppleva saker. Vid 80+ års ålder ser de möjligheterna sämre ut, kanske har man till och med ramlat ned från pinnen.

Så spara, javisst, men inte "så mycket du bara kan".

Permalänk
Sötast

Med din inkomst så kommer du leva rikare än de absolut flesta i Sverige, skulle du sedan ha en sambo/fru så kommer ni mest troligt att ha det riktigt gott.

Som du själv sa, skulle inte 12.5Miljoner räcka om man räknar från 65 års ålder så är det riktigt illa då de absolut flesta ligger runt 11 miljoner lägre än så när det är dags att gå i pension.

Att börja med 5000:-/månad är mer än rimligt, skulle det visa sig att du om ett par år vill lägga undan ännu mer så kör på, skadar knappast.

Glöm nu inte att spendera en stor del av din inkomst också.
Att gå i pension lär bli nice, förutom för alla de som avlider långt innnan dess.
Du kanske blir påkörd på vägen till banken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Skulle verkligen inte rekommendera någon att vid 28 års ålder "spara så mycket du bara kan". Särskilt nu när vi har haft 2 år av vakum gällande aktiviter och resor.

Det gäller att hitta en balans mellan att leva nu och att leva sen. Det är nu man är ung, har hälsan, och kan göra och uppleva saker. Vid 80+ års ålder ser de möjligheterna sämre ut, kanske har man till och med ramlat ned från pinnen.

Så spara, javisst, men inte "så mycket du bara kan".

Väldigt sund inställning.

Skrivet av Allexz:

Med din inkomst så kommer du leva rikare än de absolut flesta i Sverige, skulle du sedan ha en sambo/fru så kommer ni mest troligt att ha det riktigt gott.

Som du själv sa, skulle inte 12.5Miljoner räcka om man räknar från 65 års ålder så är det riktigt illa då de absolut flesta ligger runt 11 miljoner lägre än så när det är dags att gå i pension.

Att börja med 5000:-/månad är mer än rimligt, skulle det visa sig att du om ett par år vill lägga undan ännu mer så kör på, skadar knappast.

Glöm nu inte att spendera en stor del av din inkomst också.
Att gå i pension lär bli nice, förutom för alla de som avlider långt innnan dess.
Du kanske blir påkörd på vägen till banken?

Det enda jag inte förstår är att med exempelvis en lön på 40 000 SEK så får man drygt 7000 i månaden i allmän pension. Det känns som man borde bli rik på svensk pension om man tjänar bra eller har jag sett helt fel? Vet att den går upp till 7x inkomstbasbeloppet men det blir en del ändå.

Och ja, jag lever i tanken att jag hellre lever gott och dör ung än att spara pengar jag själv aldrig kommer använda men det är också skönt att slippa bli fattigpensionär - ens situation kan ju alltid förändras

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja det du säger stämmer ju. Tanken är inte just en indexfond men några olika fonder (är personligen fan av just SEB Sverigefond, är mycket för riskspridning. Men indexfond kanske räcker, det följer ju trots allt marknaden.

Sverige är ju väldigt liten av den globala ekonomin. Varför är SEB Sverigefond en favorit om jag får fråga? Avgiften är på 1,3%. De måste ju överavkasta index om det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Väldigt sund inställning.
Det enda jag inte förstår är att med exempelvis en lön på 40 000 SEK så får man drygt 7000 i månaden i allmän pension. Det känns som man borde bli rik på svensk pension om man tjänar bra eller har jag sett helt fel? Vet att den går upp till 7x inkomstbasbeloppet men det blir en del ändå.

Och ja, jag lever i tanken att jag hellre lever gott och dör ung än att spara pengar jag själv aldrig kommer använda men det är också skönt att slippa bli fattigpensionär - ens situation kan ju alltid förändras

Tänk på att många av dagens fattigpensionärer ofta varit långtidssjukskrivna, deltidsjobbande, förtidspensionerade osv. De har knappast lyft motsvarande 40k i månaden, utan snarare sub 20k. Majoriteten som har haft en bra lön, likt du räknar på nu, lever också ett bra pensionärsliv med låga månatliga utgifter för man sitter på hus med låga lån osv. För att leva så man kan strö pengar omkring sig utan att behöva tänka även som pensionär, det kräver däremot oftast separat sparande även om man haft en bra inkomst med allmän pension osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Väldigt sund inställning.
Det enda jag inte förstår är att med exempelvis en lön på 40 000 SEK så får man drygt 7000 i månaden i allmän pension. Det känns som man borde bli rik på svensk pension om man tjänar bra eller har jag sett helt fel? Vet att den går upp till 7x inkomstbasbeloppet men det blir en del ändå.

Och ja, jag lever i tanken att jag hellre lever gott och dör ung än att spara pengar jag själv aldrig kommer använda men det är också skönt att slippa bli fattigpensionär - ens situation kan ju alltid förändras

Det är enligt mig ett systemfel i Sverige. Det finns ingen anledning att man sätter en hård gräns för allmän pension på 7,5x prisbasbeloppet. Det tvingar ju in folk i kollektivavtal där arbetsgivaren ska betala tjänstepension. Det är svinviktigt att avtala sig till bra tjänstepension när man har en lön som är högre än 7,5x prisbasbeloppet.

Om man tänker att man kan dö imorgon så ska man ju inte spara något, bara leva max hela tiden. Klart som tusan att man ska ha lite resurser när man blir gammal. Har man oturen att dö tidigt så kan man ju alltid glädjas åt alla andra som får ta del av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle du spara 5000kr i månaden med start från 0kr och en genomsnittlig avkastning på 8% per år så skulle du efter 37 år (då du är 65) ha 12 624 766 kr. Jag kan tycka att det är mer än tillräckligt, om du inte vill kunna torka arslet med sedlar och äta rysk kaviar till frukost

Skulle du sedan placera detta i utdelningsaktier med ett snitt på 5% DA skulle du få ut runt 600 000 per år i utdelningar, utan att behöva sälja av aktier.

Efter 37 år av inflation kommer du inte kunna köpa en Volvo för den pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

12.5mkr är inte så mycket att ha från 65 års ålder dock.

Räkna med att man lever iaf 20 år efter pension, dvs. till 85 års ålder.

12 500 000 / 20 = 625 000 SEK/år = 52 000 SEK/mån.

Med tanke på att han är 28 idag så talar vi alltså om 37 år. Vid det laget har inflationen stigit så pass mycket att 52 000 SEK i månaden inte är överdrivet mycket att leva på. Inte alls i närheten överhuvudtaget av "torska arslet med sedlar och äta rysk kaviar".

Det kommer dock troligtvis räcka för att kunna leva ett bekvämt pensionsliv och inte tillhöra fattigpensionärerna.

8% per år är inflationsjusterat, dvs i reella siffror kommer det vara mer än 12.5 miljoner vid 65 års ålder. Sen så fortsätter man att ha pengarna investerade efter pensionen så man kan leva på avkastningen, så pengarna räcker betydligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Väldigt sund inställning.
Det enda jag inte förstår är att med exempelvis en lön på 40 000 SEK så får man drygt 7000 i månaden i allmän pension. Det känns som man borde bli rik på svensk pension om man tjänar bra eller har jag sett helt fel? Vet att den går upp till 7x inkomstbasbeloppet men det blir en del ändå.

Och ja, jag lever i tanken att jag hellre lever gott och dör ung än att spara pengar jag själv aldrig kommer använda men det är också skönt att slippa bli fattigpensionär - ens situation kan ju alltid förändras

Den allmänna pensionen går till allra största delen direkt till dagens pensionärer, förutom den lilla delen som är premiepensionen. De pengar du betalar in sätts inte in i en fond eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Sverige är ju väldigt liten av den globala ekonomin. Varför är SEB Sverigefond en favorit om jag får fråga? Avgiften är på 1,3%. De måste ju överavkasta index om det ska vara värt det.

Nostalgi, fått den av släktingar och den har presterat bra. Har ej siffrorna nu tillgängliga men för jämföra med index helt enkelt.

Skrivet av ChristofferC:

Den allmänna pensionen går till allra största delen direkt till dagens pensionärer, förutom den lilla delen som är premiepensionen. De pengar du betalar in sätts inte in i en fond eller så.

Där ser man. Ifrågasätter varför det jag betalar till pensionen går till andra, är det inte därför vi betalar skatt? Men det är en annan fråga och det förklarar mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ifrågasätter varför det jag betalar till pensionen går till andra, är det inte därför vi betalar skatt? Men det är en annan fråga och det förklarar mycket.

Ja, det är en av anledningarna till att vi betalar skatt. Ditt privata pensionssparande och PPM går inte till andra, men resten av din skatt och arbetsgivaravgifter går till "Någon Annan(tm)"

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur mycket pengar du vill ha när du går i pension, när du vill gå i pension och hur optimistisk du vill vara i ditt avkastningsantagande.

Själv är jag väldigt pessimistisk när det gäller avkastning av pensionspengarna, brukar räkna som Pensionsmyndigheten med 2,1% över inflation.

Om du hade tjänstepension via vanligt avtal (dvs lägsta nivån) så hade du fått kring 5500 kr/mån insatt ifall du tjänade 40k efter skatt. De pengarna kommer man dock behöva skatta på i slutändan så att spara 5000 privat resulterar i lite mer, däremot skalar tjänstepensionen väldigt bra vid högre löner så att hålla det tempot över tid kräver en del.

Var tjänar du in allmän pension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du hade tjänstepension via vanligt avtal (dvs lägsta nivån) så hade du fått kring 5500 kr/mån insatt ifall du tjänade 40k efter skatt.

Vilket avtal ger 5500 kr/mån vid en inkomst på 40 000? ITP1 verkar ligga på 1800 kr/mån vid en inkomst på 40 000 kr/mån (4.5% på lönen upp till runt 44375 kr/mån och sedan 30% på delen över detta).

Edit: Jag läser som en kratta. Du skrev 40 000 efter skatt och jag kollade på 40 000 före skatt. Du har helt rätt när det gäller beloppet.

läste fel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Allt beror på hur mycket pengar du vill ha när du går i pension, när du vill gå i pension och hur optimistisk du vill vara i ditt avkastningsantagande.

Själv är jag väldigt pessimistisk när det gäller avkastning av pensionspengarna, brukar räkna som Pensionsmyndigheten med 2,1% över inflation.

Om du hade tjänstepension via vanligt avtal (dvs lägsta nivån) så hade du fått kring 5500 kr/mån insatt ifall du tjänade 40k efter skatt. De pengarna kommer man dock behöva skatta på i slutändan så att spara 5000 privat resulterar i lite mer, däremot skalar tjänstepensionen väldigt bra vid högre löner så att hålla det tempot över tid kräver en del.

Var tjänar du in allmän pension?

Jag tjänar inte in någon allmän pension. För att få ta del av danska så måste do bo/jobbat i Danmark i 40 år och det är ej planen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag tjänar inte in någon allmän pension. För att få ta del av danska så måste do bo/jobbat i Danmark i 40 år och det är ej planen.

Det är väl för att få full dansk pension? Får du verkligen ingen pension alls i danmark om du t ex har jobbat 39 år i danmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag tjänar inte in någon allmän pension. För att få ta del av danska så måste do bo/jobbat i Danmark i 40 år och det är ej planen.

För att få full dansk pension gäller 40 år, men du kan få en partiell dansk pension för de år du jobbat där.

Även om du inte jobbat tillräckligt länge i ett visst land för att nå minimigränsen för att få pension där, så kan de "saknade" åren kompenseras för genom arbete i ett annat EU-land. Se "Sample story" (3st) på https://europa.eu/youreurope/citizens/work/retire-abroad/stat... för mer information.

För att det inte skall bli något krångel om sisådär 40 år när du skall ha ut den danska pensionen, se till att spara lönespecifikationer, kontoutdrag, anställningsavtal etc.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl för att få full dansk pension? Får du verkligen ingen pension alls i danmark om du t ex har jobbat 39 år i danmark?

Skrivet av PeCe:

För att få full dansk pension gäller 40 år, men du kan få en partiell dansk pension för de år du jobbat där.

Även om du inte jobbat tillräckligt länge i ett visst land för att nå minimigränsen för att få pension där, så kan de "saknade" åren kompenseras för genom arbete i ett annat EU-land. Se "Sample story" (3st) på https://europa.eu/youreurope/citizens/work/retire-abroad/stat... för mer information.

För att det inte skall bli något krångel om sisådär 40 år när du skall ha ut den danska pensionen, se till att spara lönespecifikationer, kontoutdrag, anställningsavtal etc.

Intressant, ska titta vidare på det. Tack för länken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Efter 37 år av inflation kommer du inte kunna köpa en Volvo för den pengen.

Det är inflationsjusterat som någon redan har nämnt men du missar också att man så klart inte pang bom på pensionsdagen säljer hela sitt innehav. Man kliver så klart ner k risk när man närmar sig pensionen men 30-40% minst bör nog vara kvar på börsen och kommer fortsätta ha goda möjligheter till avkastning. 12 mille är nog för att leva på i all oändlighet om det inte blir någon värre börskrasch än vi har sett hittills i historien.