Processor som stöder pcie 4 eller 3

Permalänk

Processor som stöder pcie 4 eller 3

Hej.

Hur påverkas min dators prestanda beroende på om min processor stöder Pcie 4 eller 3 om moderkortet stöder pcie 4?

Permalänk
Medlem

Beror väl helt och hållet på vad du kopplar in i det. Om du köper ett grafikkort med lite smala PCIe-buss, som RX6500, så tappar den rejält på att ha PCIe 3. High-end har normalt hela bredden om 16 banor, och då räcker PCIe 3.0 oftast. Vad gäller banorna på moderkortet är det mest max bandbredd till lagring som påverkas. 4 banor PCIe3 är fortfarande massor för vanligt arbete, även om det naturligtvis finns uppgifter där mer bandbredd är användbart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Beror väl helt och hållet på vad du kopplar in i det. Om du köper ett grafikkort med lite smala PCIe-buss, som RX6500, så tappar den rejält på att ha PCIe 3. High-end har normalt hela bredden om 16 banor, och då räcker PCIe 3.0 oftast. Vad gäller banorna på moderkortet är det mest max bandbredd till lagring som påverkas. 4 banor PCIe3 är fortfarande massor för vanligt arbete, även om det naturligtvis finns uppgifter där mer bandbredd är användbart.

Om jag kopplar in ett 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Om jag kopplar in ett 3080

Då har du 16 banor, och det spelar ingen större roll.

Dock skulle jag väl säga att det är synd att bygga en ny dator idag utan PCIe 4.0, för du kanske vill uppgradera framöver. Däremot tycker jag inte att det är rimligt att uppgradera moderkort och processor idag om det bara är PCIe-versionen som skiljer.

Visa signatur

5900X | 6700XT