Permalänk

Project Aurora, O11 dual loop test 2020-2022

Ett gammalt bygge som blivit mer eller mindre färdigbyggt efter diverse experiment och tester av olika kombinationer av vattenkylningssystem & pumpar mm.
Att kyla ett 3080 Ti krävde betydligt mer kapacitet än vad jag tidigare tänkte mig.

Började med 2st slim 360 radiatorer+ 6 fläktar vilket resulterade i en överhettad ryzen 5800x och 3080Ti i 80-85grader med Mosfet på 120grader.
Inga bilder på detta när det mest var ett prov med tillfälliga mjuka slangar.

Andra omgången:
Bestämde mig för att prova en billig no-name pump för att prova 2 separerade system,
CPU= 2x 360rad + D5pump och GPU= 1x 240rad + no-name pump
Resultat- CPU runt 65grader och GPU ca 78grader med mosfet över 100 grader....tills MR noname bestämde sig för att lägga av sporadiskt vid vattentemp på 45grader.
Resultat: köp inte billiga vattenpumpar 😅, Det kan bli bra mycket dyrare i slutet.

Tredje omgången:
Sista omgången så byggde jag om systemet för grafikkortet, blev en ny pump (Alphacool DC-LT 2600) + liten plexitop med väldigt liten Reservoar samt en extra radiator på 92mm i bakkant på chassit.
Även tvungen att göra om en hel del rördragning.
Bytte även kylkuddar för Mosfet på 3080ti då aquacool skickade fel tjocklek i första omgången Block (Aurora Acryl GPX-N) bytte från 1mm till 1,5.

Slutliga bygget:

Cpu: 2x slim 360rad + 6st noctua 120mm samt D5 pump (temp 60-65 grader)

Gpu 1x slim 240rad + 2st noctua 120mm 1x 92rad + 1st noctua 92mm samt DC-LT 2600 pump (temp 70-75grader kärna och 80grader på Mosfet)

Mycket piller och fix men ett roligt bygge som fortfarande fungerar väldigt bra, dubbla system är troligtvis helt onödigt då de extra radiatorerna med en D5 pump hade varit tillräckligt dock väldigt roligt att prova något nytt.

Någon fler som haft höga temps på 3080ti Mosfet med Alphacool Aurora Acryl GPX-N?

Besök galleriet här

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, färgerna ger mig mycket nostalgi då de första byggsatserna för vatten ofta hade den där gröna =). Gick över till blå efter det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det känns som att dina temps är på tok för höga med tanke på hur många och stora radiatorer du har. Eller kyler loopen två system samtidigt? Kanske jag som inte fattar syftningen 🤔

Permalänk
Skrivet av Nayiki:

Det känns som att dina temps är på tok för höga med tanke på hur många och stora radiatorer du har. Eller kyler loopen två system samtidigt? Kanske jag som inte fattar syftningen 🤔

Mm, de var tyvärr ganska höga temperaturer ibörjan.
Fixade en fläktkontroller för grafikkortet för att kunna anpassa fläkt hastigten för radiatorfläktarna.
Blev mycket bättre temp med ca 50-60grader på gpu (gpu die hotspots).

Loopen för gpu och cpun är separata..ingen fördel 😅 bara något jag ville prova på.

Om jag kör fullfart med noctua fläktarna så ligger grafikkortet runt 50-59 vid stress test och cpun på ca 50-60, har mestadels 1000rpm low noise fläktar.
cpun förlorade jag på silikon lotteriet tyvärr gällande temp och stabilitet.
Mitt mål var så låg ljudnivå med hyfsta stabila temperaturer.
Kanske blir nya utmaningar nästa år😉

Får önska er ett gott nytt år!!

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordOfError:

Ett gammalt bygge som blivit mer eller mindre färdigbyggt efter diverse experiment och tester av olika kombinationer av vattenkylningssystem & pumpar mm.
Att kyla ett 3080 Ti krävde betydligt mer kapacitet än vad jag tidigare tänkte mig.

Började med 2st slim 360 radiatorer+ 6 fläktar vilket resulterade i en överhettad ryzen 5800x och 3080Ti i 80-85grader med Mosfet på 120grader.
Inga bilder på detta när det mest var ett prov med tillfälliga mjuka slangar.

Andra omgången:
Bestämde mig för att prova en billig no-name pump för att prova 2 separerade system,
CPU= 2x 360rad + D5pump och GPU= 1x 240rad + no-name pump
Resultat- CPU runt 65grader och GPU ca 78grader med mosfet över 100 grader....tills MR noname bestämde sig för att lägga av sporadiskt vid vattentemp på 45grader.
Resultat: köp inte billiga vattenpumpar 😅, Det kan bli bra mycket dyrare i slutet.

Tredje omgången:
Sista omgången så byggde jag om systemet för grafikkortet, blev en ny pump (Alphacool DC-LT 2600) + liten plexitop med väldigt liten Reservoar samt en extra radiator på 92mm i bakkant på chassit.
Även tvungen att göra om en hel del rördragning.
Bytte även kylkuddar för Mosfet på 3080ti då aquacool skickade fel tjocklek i första omgången Block (Aurora Acryl GPX-N) bytte från 1mm till 1,5.

Slutliga bygget:

Cpu: 2x slim 360rad + 6st noctua 120mm samt D5 pump (temp 60-65 grader)

Gpu 1x slim 240rad + 2st noctua 120mm 1x 92rad + 1st noctua 92mm samt DC-LT 2600 pump (temp 70-75grader kärna och 80grader på Mosfet)

Mycket piller och fix men ett roligt bygge som fortfarande fungerar väldigt bra, dubbla system är troligtvis helt onödigt då de extra radiatorerna med en D5 pump hade varit tillräckligt dock väldigt roligt att prova något nytt.

Någon fler som haft höga temps på 3080ti Mosfet med Alphacool Aurora Acryl GPX-N?

Besök galleriet här

Trevlig maskin det där! Mycket fint.:)

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |