EU-parlamentet röstar för USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

EU-parlamentet röstar för USB Type-C

Lagstiftningen som ska befästa USB Type-C som standard klubbas igenom ännu en gång och tar ytterligare ett steg mot att bli verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Berör väl mest Apple, antar jag. Samt budgetlurar som fortfarande utrustas med micro-USB.

Permalänk

To Late.

Typ allt har usb C idag. Köper man en ny konsumentprodukt och den har usb micro så är det i princip gammalt skräp man köper idag. Ja, jag kallar eran nya + 20 000kr systemkamera med usb micro för skräp, ty att porten är så gammal.

Undantag är prylar som har USB A. (bilar, mopeder, diverse utrustning) Och sedan usb mini som icke konsumentprodukter fortfarande använder. Och Apples lightning port.

Permalänk
Medlem

För vissa saker är USB-C både extrem overkill och en alldeles för utrymmeskrävande kontakt.

Jag är inte en anhängare av förslaget alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Antar att det endast gäller enheter med max 240W strömförbrukning. Eller?

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Logiskt för att minska svinn. Men jag kommer sakna tiden då jag stolt kunde proklamera att "nej, här i huset finns inga Apple-laddare" bara för att retas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Idiotiskt...

Visst det är väl okej för mobiltelefoner och paddor, men laptops? Inte en chans att USB-C uttaget håller i längden för laptops/notebooks.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Ja det blir alltid så bra när politiker ska styra vilken teknik marknaden ska använda. Om de hade bakat in att en kontakt inte får börja bli sliten och glappa efter en kort tids användning åtminstone, men då kan ju folk inte utöva sin mänskliga rättighet att köpa laddkablar för några tior tillverkade av livegna kineser.

Notera även att Apple har bordsställ där telefonen hålls upp i en vinkel enbart med stöd av Lightning-kontakten.

Skulle vilja se samma med USB-C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt för att minska svinn. Men jag kommer sakna tiden då jag stolt kunde proklamera att "nej, här i huset finns inga Apple-laddare" bara för att retas.

Alla Apple-laddare sedan åtminstone tio år bakåt har förvisso USB (först A, senare C) som interface, men du kanske syftar på att de inte har varumärket tryckt på apparatlådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det blir alltid så bra när politiker ska styra vilken teknik marknaden ska använda. Om de hade bakat in att en kontakt inte får börja bli sliten och glappa efter en kort tids användning åtminstone, men då kan ju folk inte utöva sin mänskliga rättighet att köpa laddkablar för några tior tillverkade av livegna kineser.

Notera även att Apple har bordsställ där telefonen hålls upp i en vinkel enbart med stöd av Lightning-kontakten.

Skulle vilja se samma med USB-C...

Oofan, är det sån skit man får dras med efter ett tags användande av USB-C. Tur att man kan sitta på sin nuvarande telefon många år framåt då

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Hur blir det med MagSafe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Idiotiskt...

Visst det är väl okej för mobiltelefoner och paddor, men laptops? Inte en chans att USB-C uttaget håller i längden för laptops/notebooks.

Hade väl tänkt mig mer att USB-C pinnen råkar ut för mer påfrestningar i en mobil som slängs runt än vad det gör på en laptop? Och hos mobiler verkar det ändå inte vara så värst vanligt att de går sönder.

Apple har ju rullat ut USB-C på laptops sedan 2015 så datan finns väl. Anekdotiskt kan jag inte säga att jag märkt något problem, men själv har jag bara ägt en USB-C laddad laptop sedan tidigt 2020.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Idiotiskt...

Visst det är väl okej för mobiltelefoner och paddor, men laptops? Inte en chans att USB-C uttaget håller i längden för laptops/notebooks.

Vad avser du med "i längden"?

Utan att vara insatt i ämnet tror jag att det kommer fungera ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Inte insatt men är det inte bättre att ta det hela vägen med en trådlös standard. Många småprylar skulle väl fixa det? Vet inte hur mycket elektronik som behövs inuti men går det att ladda inear pluppar så kan det inte vara så stort. Så lägger man bara diverse skit på en yta som har några laddpunkter.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För vissa saker är USB-C både extrem overkill och en alldeles för utrymmeskrävande kontakt.

Jag är inte en anhängare av förslaget alls.

Exempel på något sådant?

Skrivet av Alexraptor:

Idiotiskt...

Visst det är väl okej för mobiltelefoner och paddor, men laptops? Inte en chans att USB-C uttaget håller i längden för laptops/notebooks.

Skrivet av Kulturman:

Hur blir det med MagSafe?

Finns väl inget i lagen om att man inte får ladda på andra sätt också? saker som enbart laddas trådlöst tex måste ju vara undantagna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Hur blir det med MagSafe?

Är rimligtvis lugnt. Apples MagSafe-bestyckade laptops går fortfarande att ladda genom USB-C. Följer dom det kravet så får de sen slänga på hur många extra laddportar som helst.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Exempel på något sådant?

Ja, små elektronikprylar där en lagom kontakt kan vara en fjärdedel så stor som en USB-C.

USB-C är också dyrt om man följer standarden, helt i onödan för enkla smågrejer som bara behöver några bråkdelar av ampere för laddning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Idiotiskt...

Visst det är väl okej för mobiltelefoner och paddor, men laptops? Inte en chans att USB-C uttaget håller i längden för laptops/notebooks.

Mekaniskt? Det håller bevisligen, då folk har haft USB-C laptops i åratal redan.

Max effekt för strömförsörjning? USB-C EPR pallar 240W, duger nog för de flesta. Över det hamnar vi i segmentet där man börjar se saker som dubbla strömadaptrar osv oavsett. Finns också inget i dessa förslag som säger att en laptop inte får ha en barrel plug också för extra strömförsörjning. Men den ska också gå att ladda via USB-C om så är fallet.

Bandbredd? Jag tror nog vi klarar oss med de 80Gbps som 4x2 erbjuder ett tag tills det att den generella teknikutvecklingen ger oss 5x2 genom samma kabel osv. I slutända om vi vill ha mycket snabbare överföring än vad som teknikutvecklingen kan ge oss via USB-C. Då behöver vi överge koppar helt och hållet, kabeln/kontakten är inte det största hindret.

Men då är det bättre med en separat standard just för det ändamålet, dvs endast data över en optiskt link. Som en standard för både ström/data så ser jag inga problem med USB-C de närmaste 15-20 åren~.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, små elektronikprylar där en lagom kontakt kan vara en fjärdedel så stor som en USB-C.

USB-C är också dyrt om man följer standarden, helt i onödan för enkla smågrejer som bara behöver några bråkdelar av ampere för laddning.

Men har du ett faktiskt exempel på en sådan pryl som nu måste ha USB-C ?

det är väl inte tanken att usb-c skall ersätta vanliga runda 12v kontakter som denna? https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h2c/h74/68106... eller?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

wow EU gör nåt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

To Late.

Typ allt har usb C idag. Köper man en ny konsumentprodukt och den har usb micro så är det i princip gammalt skräp man köper idag. Ja, jag kallar eran nya + 20 000kr systemkamera med usb micro för skräp, ty att porten är så gammal.

Undantag är prylar som har USB A. (bilar, mopeder, diverse utrustning) Och sedan usb mini som icke konsumentprodukter fortfarande använder. Och Apples lightning port.

Well fick nyligen Iphone 14 pro hemma o ingen USB C till telefon syns, men USB C på andra änden ja

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alla Apple-laddare sedan åtminstone tio år bakåt har förvisso USB (först A, senare C) som interface, men du kanske syftar på att de inte har varumärket tryckt på apparatlådan?

Folk tror väl att det måste vara lightning eller vad det nu är för att det ska gå att ladda. För folk blir fortfarande irriterade. Så Apple har redan usb C alltså? Varför gnäller de då om att det ska bli standard? Typiskt apple
"vi gör redan detta men av princip är det dumt att någon annan ska bestämma att vi måste göra det vi redan gör" eller vad då? Sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte varför det ska ta sådan tid "end of 2024". Hade det vart Kina så hade det vart klart för länge sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det blir alltid så bra när politiker ska styra vilken teknik marknaden ska använda. Om de hade bakat in att en kontakt inte får börja bli sliten och glappa efter en kort tids användning åtminstone, men då kan ju folk inte utöva sin mänskliga rättighet att köpa laddkablar för några tior tillverkade av livegna kineser.

Notera även att Apple har bordsställ där telefonen hålls upp i en vinkel enbart med stöd av Lightning-kontakten.

Skulle vilja se samma med USB-C...

Jag vet inte om det alltid är så, men visst kan man vara glad åt att vi har gemensam kontaktstandard för elen i vägguttagen ändå ;). Inte för att den är bäst - utan för att det är samma överallt.

Så ja jag håller med dig om att det kan bli väldans bra när politiker lagstiftar om gemensam kontaktstandard.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk tror väl att det måste vara lightning eller vad det nu är för att det ska gå att ladda. För folk blir fortfarande irriterade. Så Apple har redan usb C alltså? Varför gnäller de då om att det ska bli standard? Typiskt apple
"vi gör redan detta men av princip är det dumt att någon annan ska bestämma att vi måste göra det vi redan gör" eller vad då? Sjukt.

Det är nog ingen som ägt en iPhone som missat att ena änden av kabeln är en normal USB, eller att det går att använda en Apple-laddare för att ladda upp andra enheter som tar ström via USB.

Problemet är att USB-C inte är i närheten av lika robust som Lightning-kontakten (sen kan man diskutera Apples kabelkvalitet genom åren i en separat tråd), men nu får ju alla samma billiga skit istället för möjligheten att kunna välja något bättre. En ytterligare konsekvens av EUs anarkotyranneri är att telefoner kommer kosta lika mycket, men att man som kund får betala extra för att få laddaren och i förlängningen laddkabeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Om de hade bakat in att en kontakt inte får börja bli sliten och glappa efter en kort tids användning åtminstone,

Du kanske skulle se över hur DU behandlar dina apparater. För jag har aldrig fått en glappande USB-c ens efter en LÅNG tids användning.
Låter mer som ett DU-problem och inte USB-C-Problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Oofan, är det sån skit man får dras med efter ett tags användande av USB-C. Tur att man kan sitta på sin nuvarande telefon många år framåt då

Nä, har haft USB-C i många år och har aldrig varit med om glappande kontakt. Det som händer är dock att det samlas fickludd i den, men det petar man enkelt ur med en nål och kontakten blir som ny.

Jag köper dock aldrig skitkablar från kina, kanske är därför.

Permalänk
Medlem

USB-C bästa som har hänt sen begynnelsen 1996 med 2 ändor som man får göra 3 omgångar på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kanske skulle se över hur DU behandlar dina apparater. För jag har aldrig fått en glappande USB-c ens efter en LÅNG tids användning.
Låter mer som ett DU-problem och inte USB-C-Problem.

Jag förstör nog inte många USB-kablar/uttag men andra som använder samma laddare/laddkablar (på fasta platser) är inte likadana. Jag har nog i stort sett bara förstört Lightning-kablar hemma i sängen genom att oavsiktligen vrida kabeln för många varv, varpå isoleringen spricker, men har däremot aldrig förstört KONTAKTEN.

Antar att du förstår skillnaden?

Permalänk

Fantastiska nyheter. Jag ser fram emot att EU-politiker bestämmer fler tekniska standarder och förbjuder alla andra.

Är det något vi behöver så är det MER EU, inte mindre.

Jag kommer att uppvakta min närmsta EU-parlamentariker så att alla grafikkort för spel förbjuds. Spel är inte produktivt utnyttjande av tid och resurser. Vi behöver fler duktiga ingenjörer inte fler counterstrike-spelare!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||