Permalänk

Datorn startade om under spel

Hej! Jag spelade nu RDR2 och datorn startade om sig helt när jag spelade, ingen bluescreen eller något, bara startade om. Någon aning om vad detta kan bero på då mina temperaturer ser bra ut och jag tror inte jag brukade för mycket ström.

Specs på burken:
Intel Core i9-12900k
Corsair H150I Elite Capellix AIO
Nvidia RTX 3080 ti
32GB 5600Mhz ram
1000W PSU

Blir ju lite orolig, men kanske är ett windows problem? Att den startade om pga uppdatering som jag inte visste om? Kör Windows 11 för övrigt, version 22H2

Permalänk
Avstängd

Kika i event viewer först.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Kika i event viewer först.

Har aldrig kikat i det innan men hittar en kritisk där källan är "Kernel-Power"

Permalänk
Medlem

Överklockat CPU eller GPU?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Överklockat CPU eller GPU?

Nej, inte rört CPU, men GPU har jag satt core voltage 100% just för att underlätta kortet när det går från low load till high load, såg en video från JayZTwoCents när han snackade om det och att det inte ska skada något, och att det nästan är en placebo

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU då?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Vad har du för PSU då?

Corsair RM1000x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leopringelchips:

Nej, inte rört CPU, men GPU har jag satt core voltage 100% just för att underlätta kortet när det går från low load till high load, såg en video från JayZTwoCents när han snackade om det och att det inte ska skada något, och att det nästan är en placebo

Core voltage vartdå? Underlätta hurdå?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Core voltage vartdå? Underlätta hurdå?

Core Voltage slider i MSI afterburner, drog ned den nu till 0% innan jag stängde av datorn för att lägga mig så får se om det händer igen om jag har den på 0, men kan inte citera helt vad JayzTwoCents sa i hans video om det, men här har du en länk till videon där han förklarar https://youtu.be/6_Me603fnq8

Permalänk
Avstängd

Core Voltage slider i MSI afterburner, drog ned den nu till 0% innan jag stängde av datorn för att lägga mig så får se om det händer igen om jag har den på 0, men kan inte citera helt vad JayzTwoCents sa i hans video om det, men här har du en länk till videon där han förklarar https://youtu.be/6_Me603fnq8

Varför inte låta den vara på default. Hade du besvär innan?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Varför inte låta den vara på default. Hade du besvär innan?

Nej det hade jag inte, men jag tänkte att eftersom jag hade bra temperaturer på datorn så skadade det inte att dra upp slidern, men låter den vara på default ett tag nu, om det händer igen får man väl kolla så att inte nätaggregatet eller något annat har gått snett i hårdvaran

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig för några veckor sen. Jag uppdatera till senaste bios och har inte haft några problem sen dess.

Permalänk
Medlem

Att datorn bara startar om sådär tyder på att något är väldigt instabilt. Jag får precis samma resultat om jag drar upp minneshastigheten på mitt grafikkort för högt när jag försöker maxa kortet.

Om allt fungerar när du kör inställningarna på default så vet du vad det är som havererar. Sedan behöver det ju inte vara just högre core voltage som är själva orsaken men det är den som gör att det tippar över.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Nej det hade jag inte, men jag tänkte att eftersom jag hade bra temperaturer på datorn så skadade det inte att dra upp slidern, men låter den vara på default ett tag nu, om det händer igen får man väl kolla så att inte nätaggregatet eller något annat har gått snett i hårdvaran

Hur gammalt är nätagget? 3080 och uppåt är ju Transient Spikes över 500w som kan trigga OCP vilket gör att datorn startar om sig.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Hur gammalt är nätagget? 3080 och uppåt är ju Transient Spikes över 500w som kan trigga OCP vilket gör att datorn startar om sig.

Hela datorn är från augusti av detta år