Intel spikar "Sapphire Rapids"-funktioner bakom betalvägg

Permalänk
Melding Plague

Intel spikar "Sapphire Rapids"-funktioner bakom betalvägg

Med konceptet "Intel On Demand" blir vissa instruktionsuppsättningar och säkerhetsfunktioner i Xeon-processorer tillgängliga som abonnemang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså, politikerna måste fan kliva in och sätta stopp för det här med prenumerationstjänster och göra det möjligt att köpa saker.

Traktorer inom lantbruket,privatbilar, mjukvara, hårdvara, spel och vad fan mer.

Det här måste få ett stopp. Låt oss köpa produkter igen.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Alltså, politikerna måste fan kliva in och sätta stopp för det här med prenumerationstjänster och göra det möjligt att köpa saker.

Traktorer inom lantbruket,privatbilar, mjukvara, hårdvara, spel och vad fan mer.

Det här måste få ett stopp. Låt oss köpa produkter igen.

I fallet Intel så går det åtminstone låsa upp permanent enligt artikeln.

Annars håller jag med dig.

Permalänk
Medlem

Snart har vi pre-order bonus och season pass på hårdvara :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Luktar lite som att detta kommer komma med säkerhetsrisker och bakdörrar som strax leder till intrång och data på vift.

Att en CPU ska ligga med en öppen port till nätverket för att pinga vilka funktioner som ska vara aktiva? Låter inte riktigt genomtänkt...

Folk köper väl den hårdvara de behöver alltså den cpu med de funktioner man behöver. ändras behovet... Ja då byts hårdvara.

Snart får man sitta med en prenumeration för att få ut full prestanda av datorn man köpt eller byggt hemma.

Vill du nyttja alla GB ram minne... Betala

Vill du nyttja alla kärnor i din cpu... Betala

Vill du nyttja alla Pci-E banor på ditt moderkort... Betala

Vill du nyttja Raytracing... Betala

Vill du nyttja HDR... Betala

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Teknikers bästa vän, licenser..
Som en kollega sa, någon från Ciscos styrelse sitter nu i Intels och anammar samma strategi som Cisco.
”Köp 48 portars switch men du får bara använda 24”
Blir att kika in AMD vid nästa uppgradering helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det kan ju finnas en viss poäng med det om det faktiskt medför extra kostnader för Intel, t.ex. genom ökad support. Om det däremot enbart handlar om att låsa upp artificiellt låsta funktioner så är det svårt att se hur det "underlättar" för kunderna.

Permalänk

Detta förespådde hur många som helst för över 20år sedan det skulle ske med hårdvara.
Min teori bakom varför det inte inträffade var att utvecklingen gick slöare än förväntat.
Vi får se. Jag tror dock framtiden är SaaS (software as service) och man som konsument betalar för att använda mjukvaran. Till och med utvecklarna betalar för detta.

Skrivet av Ant3:

Luktar lite som att detta kommer komma med säkerhetsrisker och bakdörrar som strax leder till intrång och data på vift.

Att en CPU ska ligga med en öppen port till nätverket för att pinga vilka funktioner som ska vara aktiva? Låter inte riktigt genomtänkt...

Folk köper väl den hårdvara de behöver alltså den cpu med de funktioner man behöver. ändras behovet... Ja då byts hårdvara.

Snart får man sitta med en prenumeration för att få ut full prestanda av datorn man köpt eller byggt hemma.

Vill du nyttja alla GB ram minne... Betala

Vill du nyttja alla kärnor i din cpu... Betala

Vill du nyttja alla Pci-E banor på ditt moderkort... Betala

Vill du nyttja Raytracing... Betala

Vill du nyttja HDR... Betala

Jag tror utvecklingen på alla dina punkter nedanför går emot köp en helt ny dator. Fortfarande finns det såklart en stor kundgrupp som köper stationära datorer och monterar ihop själv, speciellt på detta forum.
Men jag tycker mig se tendenser till att gruppen som bara köper en laptop blir större för varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn711:

Teknikers bästa vän, licenser..
Som en kollega sa, någon från Ciscos styrelse sitter nu i Intels och anammar samma strategi som Cisco.
”Köp 48 portars switch men du får bara använda 24”
Blir att kika in AMD vid nästa uppgradering helt enkelt.

Varför tror du AMD kommer att undvika möjligheten att håva in extra pengar? Känns som alla företag är genomsyrade av en enorm girighet just nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K som kan låsas upp till 13900K några år senare

Permalänk
Medlem

Prenumerationstjänster är inte ovanligt inom Enterprise IT. Inte ovanligt att man betalar för supportavtal för att få uppdateringar till mjuk- och hårdvara och även diverse extra funktioner i t.ex. brandväggar. Office 365 är också väldigt populärt istället för att köpa Office-licenser. Företagsmarknaden ser ju ganska annorlunda ut än det gör för privatpersoner. Företag ser inget egenvärde i att "äga" hård- eller mjukvaran utan vill bara ha en förutsägbar kostnad och snabb support om något brakar åt skogen (ibland kostar ett avbrott i en timme mer än hårdvaran). Samt att kunna vara flexibla i samband med att verksamheten minskar eller utökas.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Intel On Demand 2.0: Låsta funktioner inkluderar numera även uppstart/avstängning. OBS: Fungerar endast med Windows 12 On Demand med funktionen aktiverad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

I fallet Intel så går det åtminstone låsa upp permanent enligt artikeln.

Annars håller jag med dig.

Ja, och så är det ju med många bilfunktioner som erbjuds också.
Men jag tror inte det slutar där om dom får fortsätta.

Och priserna är ofta rätt orimliga, att Office Student nu kostar 1800 kronor är ju helt absurt. Och det är för 1 användare på 1 dator.

Jag har 3 datorer jag använder Office på regelbundet, 1 med gammal version av Microsoft Office och 2 med LibreOffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan ju finnas en viss poäng med det om det faktiskt medför extra kostnader för Intel, t.ex. genom ökad support. Om det däremot enbart handlar om att låsa upp artificiellt låsta funktioner så är det svårt att se hur det "underlättar" för kunderna.

Det som "ingick i priset" igår döps lätt om till "merkostnad" idag för att motivera en nätt vinst.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K som kan låsas upp till 13900K några år senare

Jag tänker mig 2 veckors gratis prövotid på den snabba prestandan i cpu& gpun. Därefter får man betala en månadsavgift eller så sjunker prestandan ner till hälften..

Det jag nu skrev kommer säkert, men det handlar då om man att streamar t.ex. spelen och får pröva på den bättre kvaliten i början.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K som kan låsas upp till 13900K några år senare

"Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K 13900K som kan låsas upp till 13900K några år senare"
Rättade ditt inlägg

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, politikerna måste fan kliva in och sätta stopp för det här med prenumerationstjänster och göra det möjligt att köpa saker.

Traktorer inom lantbruket,privatbilar, mjukvara, hårdvara, spel och vad fan mer.

Det här måste få ett stopp. Låt oss köpa produkter igen.

Håller helt och hållet med dig. Tyvärr är en stor del av köpkraften en skock får utan hjärna.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

"Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K 13900K som kan låsas upp till 13900K några år senare"
Rättade ditt inlägg

Nej det gjorde du inte, tror du missförstår i så fall

Idag kunna köpa något billigare som jag sedan om några år kan uppgradera med mjukvara istället för att köpa en ny plattform

Låsa upp kärnor och klockfrekvenser som redan finns där.

Samma som att låsa upp 3080 till 3090ti, det är ju samma kisel i grunden

Sådan gick att göra förr med AMDs grafikkort genom att flasha nytt bios (minns framförallt HD6950->HD6970)

Permalänk
Medlem

Det här är inte precis något nytt. Nytt för Intel kanske, men inte för datorvärlden i stort.
Precis som de flesta tekniska innovationer på PC, så kom det till stordatorer några decennier tidigare.

Permalänk
Medlem

"You will own nothing and you'll be happy."

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

"Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K 13900K som kan låsas upp till 13900K några år senare"
Rättade ditt inlägg

13600K och 13900K är dock redan samma krets, skillnaden är bara att 13600K har kärnor avstängda permanent utan möjlighet till upplåsning för att kunna erbjuda en billigare modell till dem som inte vill betala för en 13900K.

Sett ur det perspektivet skulle det faktiskt vara bättre för kunderna att bara kunna köpa en basmodell och sen låsa upp så många kärnor de behöver, istället för som idag behöva bestämma sig redan vid köpet och tvingas köpa en helt ny CPU om man senare behöver mer (ofta tillsammans med annan hårdvara som moderkort och minnen också).

Så vi behöver nog faktiskt inte oroa oss över att tillverkarna inför något sånt för konsumentprocessorer, eftersom det troligtvis är mer lönsamt att sälja ny hårdvara till kunderna istället.

Permalänk

Detta går nog att hacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan ju finnas en viss poäng med det om det faktiskt medför extra kostnader för Intel, t.ex. genom ökad support. Om det däremot enbart handlar om att låsa upp artificiellt låsta funktioner så är det svårt att se hur det "underlättar" för kunderna.

Nej, isåfall så kan du sälja utökad support vilket redan är väldigt vanligt inom B2B, alternativt prissätta det direkt i produkten.

Permalänk
Skrivet av perost:

13600K och 13900K är dock redan samma krets, skillnaden är bara att 13600K har kärnor avstängda permanent utan möjlighet till upplåsning för att kunna erbjuda en billigare modell till dem som inte vill betala för en 13900K.

Sett ur det perspektivet skulle det faktiskt vara bättre för kunderna att bara kunna köpa en basmodell och sen låsa upp så många kärnor de behöver, istället för som idag behöva bestämma sig redan vid köpet och tvingas köpa en helt ny CPU om man senare behöver mer (ofta tillsammans med annan hårdvara som moderkort och minnen också).

Så vi behöver nog faktiskt inte oroa oss över att tillverkarna inför något sånt för konsumentprocessorer, eftersom det troligtvis är mer lönsamt att sälja ny hårdvara till kunderna istället.

Kärnorna behöver inte vara avstängda endast för att få en billigare produkt, utan de kan vara defekta. Fler modellvarianter ger större yield per wafer.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte något jätte nytt för intel... de har ju redan hållit på och brutit upp sitt sortiment genom att begränsa RAM för vissa modeller och stänga av instruktioner för andra.
Jag ser detta mest som ett sätt för intel att reducera antalet modeller som de säljer.

Det är inte så att jag tycker att det är en bra idé, men det är ju inte direkt en sämre idé än vad de redan hållit på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej det gjorde du inte, tror du missförstår i så fall

Idag kunna köpa något billigare som jag sedan om några år kan uppgradera med mjukvara istället för att köpa en ny plattform

Låsa upp kärnor och klockfrekvenser som redan finns där.

Samma som att låsa upp 3080 till 3090ti, det är ju samma kisel i grunden

Sådan gick att göra förr med AMDs grafikkort genom att flasha nytt bios (minns framförallt HD6950->HD6970)

Vad får dig att tro att det blir billigare?
Silikonet kostar lika mycket att tillverka, därav binning är en grej som faktiskt fungerar.

En i9a med 24 kärnor är en fullt fungerande i5a med 12, där den enda skillnaden oftast är avstängda (dvs, binnade) kärnor.

Glöm det att den kostnaden inte kommer läggas på dig, om _ALLA_ ska ha i9 chips men betala för en i5a för att eventuellt pytsa till senare.

Mer sannolikt är snarare att man stänger av HT som du sedan får betala 200kr per månad för att låsa upp.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Kärnorna behöver inte vara avstängda endast för att få en billigare produkt, utan de kan vara defekta. Fler modellvarianter ger större yield per wafer.

Det är bara att sälja dessa som modeller som ej går att låsa upp.

Permalänk
Medlem

Pat Gelsinger: " Jag vill passa på att tacka Elon Musk och en massa andra CEO's inom hårdvaru och mjukvaruutveckling. Utan er hade jag aldrig vågat!"

Förlåt, kunde inte låta bli, lite off topic, undrar när jag ska kunna låsa upp min 2014 Renault Megane till en Alpine A110...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan ju finnas en viss poäng med det om det faktiskt medför extra kostnader för Intel, t.ex. genom ökad support. Om det däremot enbart handlar om att låsa upp artificiellt låsta funktioner så är det svårt att se hur det "underlättar" för kunderna.

Supporten får du betala för separat, helt beroende på hur mycket och snabbt du vill ha hjälp men då handlar det om större system och inte bara en sketen cpu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730