Spara foton och filmer länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Dom jag använt har verkligen inte varit så.

Så vilka företag är det du har använt och missat betala till som har behållit datan?
För med ordet "Dom" låter det ju som att det handlar om mer än ett företag.

Är troligen en hel del som vill få tips om dessa företag!
Fast samtidigt så börjar man ju undra hur länge dom kommer överleva om dom slösar pengar på att lagra data gratis?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så vilka företag är det du har använt och missat betala till som har behållit datan?
För med ordet "Dom" låter det ju som att det handlar om mer än ett företag.

Är troligen en hel del som vill få tips om dessa företag!
Fast samtidigt så börjar man ju undra hur länge dom kommer överleva om dom slösar pengar på att lagra data gratis?

Google. "Detta händer om du får slut på lagringsutrymme

Dina befintliga filer påverkas inte, men du kan inte spara fler."
"Gmail

"Du kan inte skicka eller ta emot meddelanden. Meddelanden som skickas till dig returneras till avsändaren.

Viktigt! Från den 1 juni 2021 gäller att alla dina e-postmeddelanden kan raderas om du förblir inaktiv eller överskrider gränsen för lagringsutrymme i minst två år.
Google Drive

Du kan inte synkronisera eller ladda upp nya filer. Du kan inte skapa nya filer i Google Dokument, Kalkylark, Presentationer, Teckningar, Formulär och Jamboard. Tills att du minskar mängden lagringsutrymme som du använder kan varken du eller någon annan redigera eller kopiera filerna. Synkroniseringen upphör mellan Google Drive-mappen på datorn och Min enhet.

Viktigt! Från och med 1 juni 2021: Om du förblir inaktiv eller överskrider lagringsutrymmet i två år eller längre kan allt ditt innehåll raderas." Så 2 år har man minst på sig Källa: https://support.google.com/googleone/answer/9776477?hl=sv&co=...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Uhm Alla!
För vad jag vet så finns det ingen molntjänst som behåller data efter att betalning har upphört, för dom vill ju tjäna pengar inte slösa bort dom på att lagra för dom onödig data.
Visst en del kanske väntar i nån vecka kanske upp till en mån sedan är datan verkligen borta.

Skrivet av Hyllbert:

Dom jag använt har verkligen inte varit så.

Skrivet av grizzly666:

Så vilka företag är det du har använt och missat betala till som har behållit datan?
För med ordet "Dom" låter det ju som att det handlar om mer än ett företag.

Är troligen en hel del som vill få tips om dessa företag!
Fast samtidigt så börjar man ju undra hur länge dom kommer överleva om dom slösar pengar på att lagra data gratis?

Dropbox raderar inte heller filer om du slutar betala, eller om du (som jag) testat och fyllt upp en viss lagringsmängd och sen har blivit av med den fria mängden lagring du testat på.

Jag hade 1Tb gratis en tid för många år sen. Än idag ligger dessa filer kvar trots att jag nyttjar många 100% gånger mer utrymme än vad jag har tillgång till nu (den mängd som är kostnadsfri hos dem).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har svårt att se ett mer praktiskt alternativ än skivor. Tack vare USB kan man nog räkna med att koppla in externa enheter under ganska lång tid framöver. Skivor är säkrare mot ransomware eller klantfel än hårddiskar/moln dessutom.

Jag kör Bluray numera. Blir dock inte klok på hur bra de håller. Förr brände en kompis ut filmer, host, så jag har en del från ca 2010, och jag scannade dem också då för att se om bränningen blev ok. Vilket de blev, annars hivade jag dem.
Orkar inte gräva fram scanningar från då och nu (samma brännare/scannare, jag skannade om några skivor för några månader sedan) men en del skivor är märkbart sämre. Andra mer eller mindre samma kvalitet som 2010. Och då talar vi samma skivor från samma tillverkare brända i samma hastighet och förvarade i samma pärm och använda typ 1-2 gånger. En del skivor går inte att använda i min TV-anslutna blurayspelare, andra går utmärkt. Jag tänker att om jag kör med lite olika skivor (med fokus på Verbatim, då de tycks ha jämnast kvalitet av det man kan köpa utan problem) och varierar även brännarna så ska det nog bli bra.

Kvalitets-DVD från 15 år tillbaks kan jag läsa utan problem alls, om de förvarats ok. Så även om jag tror att Bluray egentligen ska hålla längre, så känns DVD ändå stabilare. Med reservation för att dagens skivor ju inte håller samma kvalisort som förr. Jag har flera DVDer som inte klarat tidens tand väl, men då har det varit under namn som Philips, Fuji, etc, som låtit andra tillverka skivor åt dem.

CD tycker jag också håller bra, men de är känsliga för ljus och repor, och min erfarenhet av äldre skivor är att 74-minutersskivor är bättre än 80-minutersskivor, och att skivor som kan brännas i hög hastighet är sämre än skivor som ska brännas i låg. (Det hjälper inte mycket att bränna en 48x-skiva i 16x, och skulle man försöka gå ner på 4x eller liknande är resultatet ofta öken - min erfarenhet av att ha bränt 48x Verbatim i 4x.

Hårddiskar har jag några som är ca 30 år gamla, och läser bra. Och några inte. Läser bra 1 gång, men några månader senare har de gått från pension till träfrack. Känns lite riskabelt att starta en gammal disk utan att genast klona den.

Angående molnlagring så är största riskerna handhavandefel. Man glömmer betala, tror att man laddat upp allt (men man har bara (hunnit) fått över en del), glömmer lösenord - har tappat e-posten man registrerade med, förstår inte hur det fungerar med synkningar, etc, kan bli fel på vad som helst.

Jag hade ca 100 GB bilder lagrat på Onedrive, kan väl varit 2016-2017 kanske, något erbjudande om gratis i ett år, struntade sedan i att betala, använde inte på flera år, återaktiverade med trial på Microsoft office, totalt rent konto. Allt borta. Helt ok, då jag inte betalt och inte brytt mig - har allt lokalt + andra ställen. Men jag blev lite förvånad.

Provar att länka en scanning av blurayskiva. Skivan är bränd för drygt 10 år sedan, använd några gånger sedan dess, bott i vanlig "pärm", inte superfodral. Ingen större försämring, det som är sämre i ytterkanten (fler högre staplar) kan bero att jag satt ett litet fingeravtryck där, såg jag efter scanningen.

+svammel
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Dropbox raderar inte heller filer om du slutar betala, eller om du (som jag) testat och fyllt upp en viss lagringsmängd och sen har blivit av med den fria mängden lagring du testat på.

Jag hade 1Tb gratis en tid för många år sen. Än idag ligger dessa filer kvar trots att jag nyttjar många 100% gånger mer utrymme än vad jag har tillgång till nu (den mängd som är kostnadsfri hos dem).

Bra exempel
Tror Onedrive fungerar likadant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av grizzly666:

Så vilka företag är det du har använt och missat betala till som har behållit datan?
För med ordet "Dom" låter det ju som att det handlar om mer än ett företag.

Är troligen en hel del som vill få tips om dessa företag!
Fast samtidigt så börjar man ju undra hur länge dom kommer överleva om dom slösar pengar på att lagra data gratis?

Det borde vara standard bland seriösa företag. Man tappar ju direkt en kund annars bara för att en betalning missades, något som lätt kan hända vare sig man har manuell eller automatisk betalning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.