Kan inte boota SSD i CSM

Permalänk
Medlem

Kan inte boota SSD i CSM

Hej!

Jag håller på att installera Windows 11 på min M2 SSD. Det jag har som problem är att jag kan inte boota när bios är i CSM. Kör jag i UEFI så ser jag inte disken i bios. Jag har en HDD installerat och där är det inga problem. Dock enbart i UEFI. Funkar inte att boota i CSM. Har även testat 2 olika SSD och kört dom med SATA kabel. Dessa funkar med inte.

Hur löser jag så att jag kan boota min M2 disk eller SSD i CSM eller att jag ser den i UEFI?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att svara på när du inte ens anger vilken modekort som används...

En en grej som kan vara avgörande om installationen skall lyckas med UEFI eller inte är att du startar med installationsmedian ansluten (USB-sticka i de flesta fallen) med kallstart/boot med ON/OFF-knappen - inte via reboot från BIOS.

En del moderkort 'ser inte' ny installationsmedia som monteras/ansluts efter start och man sedan gör reboot tex. via BIOS - utan det måste vara kallstart med ON/OFF-knappen för att installationsmediat skall läsas in... en del ASUS-kort beter sig på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Lite svårt att svara på när du inte ens anger vilken modekort som används...

En en grej som kan vara avgörande om installationen skall lyckas med UEFI eller inte är att du startar med installationsmedian ansluten (USB-sticka i de flesta fallen) med kallstart/boot med ON/OFF-knappen - inte via reboot från BIOS.

En del moderkort 'ser inte' ny installationsmedia som monteras/ansluts efter start och man sedan gör reboot tex. via BIOS - utan det måste vara kallstart med ON/OFF-knappen för att installationsmediat skall läsas in... en del ASUS-kort beter sig på det sättet.

Oj, sorry glömde det. Jag har ett MSI Z390-A PRO.

Permalänk
Medlem

1. Ha bara 1 av diskarna inkopplade när du installerar Windows, annars riskerar du att boot installeras på någon annan disk än den du väljer att installera Windows på och då blir det problem om du kopplar ut de andra diskarna sen.

2. Har du redan installerat Windows eller försöker du göra en nyinstallation?

3. Vilken version av BIOS har du? Version 7B98v1E är rekommenderad för Windows 11.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1. Ha bara 1 av diskarna inkopplade när du installerar Windows, annars riskerar du att boot installeras på någon annan disk än den du väljer att installera Windows på och då blir det problem om du kopplar ut de andra diskarna sen.

2. Har du redan installerat Windows eller försöker du göra en nyinstallation?

3. Vilken version av BIOS har du? Version 7B98v1E är rekommenderad för Windows 11.

1: Yes, jag kör bara med en inkopplad.
2: Jag har lyckats att installera på min HDD. Har gjort det mest för prov. Installationen är helt fräsch och finns inget på disken.
3: Yes jag kör med 7B98v1E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

1: Yes, jag kör bara med en inkopplad.
2: Jag har lyckats att installera på min HDD. Har gjort det mest för prov. Installationen är helt fräsch och finns inget på disken.
3: Yes jag kör med 7B98v1E.

Har du lagt Installations filerna på en USB som är formaterad till FAT 32 ?
Om du har det
När datorn bootar så sitt och tabba på F8 och låt Windows Installationen starta. Sen när du kommer in där ska du se din M2 disk.

Sen för säker skull. Sätt inget i Sata2 kontakten. Den går över M2.

Sorry. Du ska nog tabba F11 så Boot Menyn kommer upp

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Har du lagt Installations filerna på en USB som är formaterad till FAT 32 ?
Om du har det
När datorn bootar så sitt och tabba på F8 och låt Windows Installationen starta. Sen när du kommer in där ska du se din M2 disk.

Sen för säker skull. Sätt inget i Sata2 kontakten. Den går över M2.

Sorry. Du ska nog tabba F11 så Boot Menyn kommer upp

Yes det är FAT 32. Min M2 disk syns inte tyvärr när jag tabbar F11. Diskens syns dock när jag skall välja vilken disk som windows skall installeras på.
Edit: Sätter jag Bios i CSM så syns min M2 disk. Bootar jag på den så får jag upp "Reebot and select proper boot device"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

Yes det är FAT 32. Min M2 disk syns inte tyvärr när jag tabbar F11. Diskens syns dock när jag skall välja vilken disk som windows skall installeras på.
Edit: Sätter jag Bios i CSM så syns min M2 disk. Bootar jag på den så får jag upp "Reebot and select proper boot device"

När du tabbar och rutan kommer upp. Så ska du bara se USB stickan där om du nu har den FAT 32. Man ser inget annat på en tom M2 Disk i Boot menyn. Sen när Windows installation kommer till Diskarna. Så ska du ta bort allt som ligger där så du har bara en. Som då blir Disk 0. Sen kan man göra olika saker här. Jag brukar trycka skapa här. Skapas då några små Disk Partitioner då och en stor som du ska markera och köra igång installationen. Brukar vara Disk 0 och sen Partition 1-3, En system (Windows), En EFI på 100 MB, Sen en på ca 500.
Så M2 ser man inte när man F11. Bara USB.
Jag tror du har inga problem.
Ett tips. Ta bilder med mobilen och lägg in här hur det ser ut.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

Börja med att verifiera att du kan se disken i BIOS.

• Vad är det för M2 disk du har, NVME eller sata M2?

• Stödjer ditt moderkort disken du har?

Kan du inte se disken i bios kan du försöka med:

1. Kolla så du har senaste BIOS installerat. https://www.msi.com/Motherboard/Z390-A-PRO/support

2. Vet inte hur mkt du ändrat inställningar i BIOS, du kan försöka reset till default.

3. Annars får du nog lusläsa manualen och se om du hittar nåt vettigt i den.