RX 6900XT undervolt ?

Permalänk
Medlem

RX 6900XT undervolt ?

Har ni några tips på en undervolt för mitt 6900XT vill gärna får ner tempratuerna lite utan att tappa allt för mycket prestanda.

Skriv gärna vad ni använder så kan jag prova om det fungera bra för mig och göre like förändringar själv för få det stabilt på mitt system.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt, du får prova dig fram då varje kort har olika gränser för vad de klarar. Sänk med 20 mV i taget och testa. När det kraschar höjer du lite igen tills det fungerar igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Enkelt sagt, du får prova dig fram då varje kort har olika gränser för vad de klarar. Sänk med 20 mV i taget och testa. När det kraschar höjer du lite igen tills det fungerar igen.

Är det bara mV man ska ändra eller något mer också ? Räcker AMD pogram för detta eller borde jag använda mig av något annat ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är det bara mV man ska ändra eller något mer också ? Räcker AMD pogram för detta eller borde jag använda mig av något annat ?

Det beror ju lite på vad du tänkt dig för resultat. Är det bara lägre temperaturer så kan det räcka att bara sänka spänningen, det finns ju en förinställd knapp "Underspänning GPU" som du kan prova. Jag vet inte hur mycket den ändrar men det kanske räcker med den för att få ner temperaturen lite.

Vill du få ut mer prestanda så är det undervolt, högre strömbudget och en uppjustering av GPUns klockfrekvens som gäller. Där är det samma sak, man får prova sig fram vad som fungerar för den GPU man har då alla är olika.

Och ja, såvida du inte vill få ut maximal prestanda ur kortet så räcker det med de inställningar du har i AMDs program.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2