Du gör som så många andra och tar till den eviga sammanblandningen mellan ihop responstid (eftersläp) med input lag (latens).
Responstiden, tiden det tar för pixeln att förändra sitt ljusinnehåll, är extremt lågt på OLED. Det är i alla hänseenden exakt noll responstid och noll eftersläp på en OLED. Men det hindrar inte att dagens 120 Hz OLED visar tydliga eftersläp eftersom problemet är för stor temporal aliasing för att vi ska varsebli rörelser som kontinuerliga objekt.
Om det enbart vore den tekniska responstiden i panelen som är problemet skulle CSGO-spelarna sedan länge bytt till OLED-paneler redan på 60 Hz-tiden eftersom de också har noll eftersläp. Finns en del som lite förvånat investerat i en OLED och upptäcker att deras 240 Hz-skärmar – av självklara skäl med mindre temporal aliasing – faktiskt fungerar bättre för den typen av spel.
Latensen i skärmen, fördröjningen från signal–till–ljus–i–pixeln, är typiskt under 5–10 ms vid 120 Hz på dagens OLED-skärmar och TV beroende på hur man mäter. Kortare högre upp på skärmen och längre längre ned på skärmen eftersom vid 120 Hz tar det 8 ms för skärmen att ritas uppifrån och ned.
En 500 Hz-skärm behöver 2 ms för att ritas uppifrån och ned.
Total input lag för hela systemet från musklick–genom–spelmotor–och–gpu–till–ljus på skärm är typiskt (enligt Nvidia) runt 40–50 ms vid 144 Hz. Vad de åstadkommer med Reflex är att spel och tgtbord/möss som hanterar Reflex-funktionen (finns i Witcher 3 av alla spel) kommer spelmotorn gå förbi renderingsköer och buffertmetoder för att (enligt Nvidia) nå en total input lag under 15 ms.
Vad man som spelare av rappa fps vill uppnå är så minimal inverkan på koordinationen som bara möjligt. Så lite temporal aliasing som bara möjligt. Eftersläp är i sig självt inte svaret för då hade vi redan kört eftersläpsfria OLED sedan många år tillbaka.
Syftet med kommande OLED-1440p/240 är inte att få det allra bästa för CSGO och liknande för det får man med dagens 360 Hz och kommande 500 Hz-skärmar. Syftet är istället att få bildkvaliteten och den höga frekvensen när den behövs. Den som spelar enbart på grafikkvalitet klarar sig istället bättre på 4K-skärmar och den som spelar för koordinationen behöver frekvensen.
OLED-1440p/240 kommer svara på lite av båda, men inte vara bäst på något.