Permalänk

Köpa laser för hobbyprojekt

Tjena!
Finns det någon som kan ge lite råd om det finns några bra och billiga lasermaskiner där ute?

Jag vill ha en laser som kan skära tunn plywood och etsa i lite olika material och jag hittar flera som passar både budget och mina kriterier. Tror jag. Det finns en hel del maskiner på Amazon, men jag behöver lite hjälp.

Går de att använda eller är det helt värdelöst att köpa en laser för 3500:-?
Är det fullkomligt idiotiskt att köpa en sån? 😇

Jag är medveten om att det bildas farliga gaser vid förbränning av vissa material osv osv.

Den som jag funderar på heter:
SCULPFUN S9 Laser Engraving Machine

Permalänk

den funkar säkert hur bra kan jag inte svara på dock.

finns ju lite olika versioner men personligen skulle jag satsa på en kapslad enhet med utsug.

är lite skeptisk till att den där verkligen är säker att använda utan att typ ha den i ett skåp.

även lite osäker på hur reglerna angående dessa maskiner är för privatpersoner de enda jag vet inte kräver licens på laserpekare iaf är laser klass 1 (<5mW) men den där är så pass stark att den är minst klass 2 men troligen klass 3

nu är ju inte detta en laserpekare men är osäker på vad för regler som gäller för denna trypen av maskiner.

sen räkna inte med något snabbt jobb ska du skära en 3mm plyfa ända igenom räkna med att den kommer få stå och elda på plyfan i typ ett halvt dygn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du köper en Creality Ender 3 S1/ S1 Pro så kan du byta ut printhuvudet mot en laser modul utan några modifikationer. Den är Plug n play i firmware.

Har själv en S1 Pro som jag är supernöjd med. Har dock inte testat lasermodulen ännu men den har fått fin fina betyg.
Se videon nedan, låter precis som något du letar efter.

Creality Ender-3 S1/S1 Pro CV Lasermodul

Permalänk
Medlem

För reglar kring laser är det bäst att du kontaktar eller läser mera på strålsäkerhetsstyrelsen hemsida.

Jag kan inte läsa att det krävs någon speciell tillstånd för apparater som innehåller eller använder stärka lasers såvida dom överhäller de säkerhetsföreskrifter som finns för laserutrustning (alltså, dom ska vara skyddat emot kring rundstrålning), och du som användare ska använda behörig skyddsutrustning och alla som är i närheten och använder utrustningen såsom skyddsglasögon för laser (dessa är dyra, köp inte falska billiga versioner, dessa kostar typ kring 700-1000 spänn).

En grej du ska vara klar över är att t.ex. lasers som är avsedd för industrin inte alltid kan ses med ögonen då dom verkar inom det infraröda frekvensområdet för ljus, och det är oftast extremt stärkt ljus som kan skada ögonen på under ett sekund. Även reflektioner från metall eller vita väggar kan skada ditt syn även om du inte direkt märker nåt. Laser i denna klass är inte att leka med.

Ditt föreslagna apparat använder en 5.5-6w laserdiod och den är absolut inom den farliga typen, såsom jag ser det kommer apparaten inte med behörig skyddslåda med säkerhetsfönster (filter som skyddar mot det farliga ljuset du inte kan se).

Ett skrämmande exempel är att du kan ha 80% nersatt syn och inte veta detta innan du undersöks hos en ögonläkare.

En bra och billig säkrad lasergravyr apparatur med behörig säkerhetsutrustning kostar typ mellan 10 och 20 tusen kronor om du importerar själva, dom kommer typ i en låda som detta:

Modellen ovanför är lånat från nätet - och är en typisk generell modell som har säkerhetsutrustning som "Stop" knapp, hel-inkapslad låda, laser-filter fönsterglas etc. Typ 16K Sek prisklass.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

För reglar kring laser är det bäst att du kontaktar eller läser mera på strålsäkerhetsstyrelsen hemsida.

Jag kan inte läsa att det krävs någon speciell tillstånd för apparater som innehåller eller använder stärka lasers såvida dom överhäller de säkerhetsföreskrifter som finns för laserutrustning (alltså, dom ska vara skyddat emot kring rundstrålning), och du som användare ska använda behörig skyddsutrustning och alla som är i närheten och använder utrustningen såsom skyddsglasögon för laser (dessa är dyra, köp inte falska billiga versioner, dessa kostar typ kring 700-1000 spänn).

En grej du ska vara klar över är att t.ex. lasers som är avsedd för industrin inte alltid kan ses med ögonen då dom verkar inom det infraröda frekvensområdet för ljus, och det är oftast extremt stärkt ljus som kan skada ögonen på under ett sekund. Även reflektioner från metall eller vita väggar kan skada ditt syn även om du inte direkt märker nåt. Laser i denna klass är inte att leka med.

Ditt föreslagna apparat använder en 5.5-6w laserdiod och den är absolut inom den farliga typen, såsom jag ser det kommer apparaten inte med behörig skyddslåda med säkerhetsfönster (filter som skyddar mot det farliga ljuset du inte kan se).

Ett skrämmande exempel är att du kan ha 80% nersatt syn och inte veta detta innan du undersöks hos en ögonläkare.

En bra och billig säkrad lasergravyr apparatur med behörig säkerhetsutrustning kostar typ mellan 10 och 20 tusen kronor om du importerar själva, dom kommer typ i en låda som detta:

<Uppladdad bildlänk>

Modellen ovanför är lånat från nätet - och är en typisk generell modell som har säkerhetsutrustning som "Stop" knapp, hel-inkapslad låda, laser-filter fönsterglas etc. Typ 16K Sek prisklass.

Hej, tack för bra input och tips! Jag tänker mig att jag absolut skaffar någon form av bra skydd oavsett vilken laser det blir!

Permalänk

Ha ha ha! Underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Ha ha ha! Underbart!

Själv har jag en Sculpfun S9
https://www.sculpfun3d.com/productinfo/720044.html

Som jag skär en del plywood med, men mest graverar och dylikt. Väldigt kapabel maskin för en liten peng.

I dags läget skulle jag köra på en av de nyare s10 eller den nya s30.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Själv har jag en Sculpfun S9
https://www.sculpfun3d.com/productinfo/720044.html

Som jag skär en del plywood med, men mest graverar och dylikt. Väldigt kapabel maskin för en liten peng.

I dags läget skulle jag köra på en av de nyare s10 eller den nya s30.

Ja, den verkar ju intressant!
Har du skyddshölje till den?
Vilken mjukvara använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Ja, den verkar ju intressant!
Har du skyddshölje till den?
Vilken mjukvara använder du?

Nä, har inget skyddshölje direkt, men där jag har den så är det själv utdrag på ventilationen. Så aldrig att det skulle märkas det skulle bli någon rök eller dylikt.. luktar inte ens.

Jag använder Lightburn

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte en Sculpfun S9 och har provkört den idag.
Riktigt trevlig maskin som var oväntat lätt att skruva ihop! Alla skruvar låg förpackade i små påsar märkt med de olika stegen i monteringsprocessen (steg 1, steg 2 osv.).
Mycket lätt att bara starta och köra med Lightburn!
Tack för input och vägledning!

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Nä, har inget skyddshölje direkt, men där jag har den så är det själv utdrag på ventilationen. Så aldrig att det skulle märkas det skulle bli någon rök eller dylikt.. luktar inte ens.

Jag använder Lightburn

Hur gör du med skydd från själva lasern? Kör du helt enkelt glasögonen som följer med eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hur gör du med skydd från själva lasern? Kör du helt enkelt glasögonen som följer med eller?

Kör med glasögonen, saom följde med.
Men jag har laser i ett eget rum. Så jag kollar bara till den då och då.
Överväger att börja använda en webkamera, för att följa upp den, utan behöva gå in i rummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gränsen för röd laserpekare på 5mW är satt just där för att vid den effekten är din blink-reflex tillräcklig för att skydda dig, är det över detta vilket en maskin som den du köpt garnaterat är så har du ingen chans ifall du inte har extra skydd, så som glasögon. Thorlabs säljer ett helt gäng olika bra glajjor som jag kan rekommendera.

Ta det lugnt bara, och följ alla säkerhetsföreskrifter som finns för lasrar av den klassen i maskinen du nu köpt
/ Laserforskare.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Kör med glasögonen, saom följde med.
Men jag har laser i ett eget rum. Så jag kollar bara till den då och då.
Överväger att börja använda en webkamera, för att följa upp den, utan behöva gå in i rummet.

Jag installerade en övervakningskamera i garaget som jag nu kör lasern i och det känns som ett smidigt sätt då vissa saker tar sån tid att skära!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag installerade en övervakningskamera i garaget som jag nu kör lasern i och det känns som ett smidigt sätt då vissa saker tar sån tid att skära!

vad skär du för material och med vilka inställningar?
Du ska allvarligt överväga att köpa en air assist munstycke till den, gör livet så mycket lättare. antingen den officiella eller en av de 3d printade skisserna.

Slog till och beställde en Sculpfun S30 pro max idag, som tillägg till S9an

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Du ska allvarligt överväga att köpa en air assist munstycke till den, gör livet så mycket lättare. antingen den officiella eller en av de 3d printade skisserna.

Jag funderade på detta! Tack för input. Då blir det ett sådant!
Jag jobbar nästan uteslutande i trä!

Permalänk
Skrivet av Wyver:

4mm plywood 500mm/min 100% styrka 15 varv när jag skär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

4mm plywood 500mm/min 100% styrka 15 varv när jag skär.

Intressant.
Vems plywood använder du?
Vem är tillverkaren?
Sitter på mobilen nu, så kan inte kolla inställningarna.
Men 15 varv låter mycket, fastän du inte har air assist.

Egen erfarenhet.
3mm Björk faner ifrån Amazon helt okej.
4mm Björk faner av metsä board (finsk faner) helt okej, bättre kvalitet på faner men jobbigare att skära.
3mm plywood som de kallade ”laser plywood ” för jävlig att skära i genom.

I Finland så säljer de större byggvaruhusen
Metsä Board
Wisa
Riga plywood
Så har tänkt i något skede köpa alla tre för att kolla om det är någon skillnad på resultatet.

Åtminstone Wisa faner borde använda någon typ av patenterad lim vid tillverkningen. Så det vore intressant att se om det skiljer något.

Visa signatur