Permalänk
Medlem

Hosta domän själv

Fick precis räkningen från one.com gällande min domän jag har där.
Vad krävs för att hosta domänen själv? Det enda jag använder den till är till mailen.
Allra enklaste sättet? Funkar det att köra i routern med inkopplad hårddisk tex? Eller på en NAS kanske?
Alternativt tipsa om billiga webbhotell och paket.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Du behöver köra mailservern, och kanske en reverse proxy, så bara en inkopplad hårddisk räcker inte. Beroende på NAS kan det gå.

Alternativt om du kan kör mailservern på din egen dator, eller köper en Raspberry Pi.

Permalänk
Avstängd

Utöver att du sannolikt har one.com som registrar så har du ett antal tjänster hos dem? Dns och e-post gissar jag är alles?

Grovt förenklat så betalar du till one.com för att äga domänen och för att peka ut en dns-tjänst. I dns-tjänsten så pekar du ut servrar för var du har vad du nu vill ha.

Drifta dns och mailserver själv är inte jättesvårt, men har du inte erfarenheten så låt någon annan göra detta. Det finns en del att tänka på som inte är uppenbart om man är novis i ämnet.

Permalänk
Medlem

Cloudflare erbjuder gratis dns tjänst, om det är det du är ute efter. Annars får du vara lite mer specifik

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Cloudflare erbjuder gratis dns tjänst, om det är det du är ute efter. Annars får du vara lite mer specifik

Det enda jag använder är min mail, namn@domän.se. Behöver inget webbutrymme för hemsida eller annat, bara det att min mail fungerar.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Utöver att du sannolikt har one.com som registrar så har du ett antal tjänster hos dem? Dns och e-post gissar jag är alles?

Grovt förenklat så betalar du till one.com för att äga domänen och för att peka ut en dns-tjänst. I dns-tjänsten så pekar du ut servrar för var du har vad du nu vill ha.

Drifta dns och mailserver själv är inte jättesvårt, men har du inte erfarenheten så låt någon annan göra detta. Det finns en del att tänka på som inte är uppenbart om man är novis i ämnet.

Han betalar nog även för mailtjänsterna och är det någon tjänst som är värd att betala för, så är det mail, speciellt utgående mail.

Att sätta upp en ingående mailserver är krångligt, men inte omöjligt, men att drifta utgående mail är ofta inte ens möjligt då de flesta ISP:er blockerar detta.

Jag är helt för att fler ska drifta saker i egen regi, men inte utgående mail

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det enda jag använder är min mail, namn@domän.se. Behöver inget webbutrymme för hemsida eller annat, bara det att min mail fungerar.

Du behöver inte betala för mer än själva domänen själv. Det är bara att peka om MX Record till den mailserver du vill använda (Om du kör en själv).
Själv kör jag Protonmail och pröjsar $40 per år. Där behöver du även lägga till något extra fält förutom MX Record bara för att verifiera att du äger domänen. (TXT)

Lätt värt att slippa huvudvärken av att hosta själv enligt mig.

Edit: Som föregående talare så instämmer jag att det är jobbigt att köra en själv, inte bara för att många ISPer blockar mailservrar på privatabonnemang, men även för att det är svårt att ha nära 100% uptime hemma på en server/internet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Blev en flytt av domän till Inleed.se
400:- per år och mer utrymme istället för 1200:- per år.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@svalle precis vad jag tänkte skriva.

Det man gör är att flytta domänen till något som är billigare. One.com är inte dåliga anser jag men det är ingen ide att betala för en massa olika tjänster om man inte använder det.