Får inte datorn att fungera efter uppgradering

Permalänk
Medlem

Får inte datorn att fungera efter uppgradering

Hej hej,
Jag har satt in nytt moderkort asus rog strix b550 E, ny ssd kingston renegade i gen 4 sloten, med den gamla evo 970 ssd i gen 3 sloten med windows. Har även satt in ett nytt grafikkort radeon 6700xt. Datorn startar upp i bios med 44 grader celcius.
Under Advanced visar den mina två st ssd men jag kan inte välja boot priority 😅
Någon som kan komma med kreativa lösningar?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Är det någon hårddisk/ssd som du hade i datorn innan som du inte längre har i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det någon hårddisk/ssd som du hade i datorn innan som du inte längre har i?

Ja det finns en nvme SSD corsair mp510 som jag inte har i pc nu då det enbart var spel på den.
Jag fick upp ett meddelande vid första bootsen som sade något om att den upptäckte ny cpu och att jag var tvungen att trycka "y" eller "n" för att den skulle boota upp till bios. Jag tryckte "y" den sade något om att jag kunde byta tillbaka till gamla processorn. Frågan är om det är tvunget att starta upp med min gen 1 ryzen för att kunna köra med min 5900x processor?

Permalänk
Medlem

Antagligen ligger EFI-partitionen på den disken.

"Jag fick upp ett meddelande vid första bootsen som sade något om att den upptäckte ny cpu och att jag var tvungen att trycka "y" eller "n" för att den skulle boota upp till bios. Jag tryckte "y" den sade något om att jag kunde byta tillbaka till gamla processorn. Frågan är om det är tvunget att starta upp med min gen 1 ryzen för att kunna köra med min 5900x processor?"

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antagligen ligger EFI-partitionen på den disken.

"Jag fick upp ett meddelande vid första bootsen som sade något om att den upptäckte ny cpu och att jag var tvungen att trycka "y" eller "n" för att den skulle boota upp till bios. Jag tryckte "y" den sade något om att jag kunde byta tillbaka till gamla processorn. Frågan är om det är tvunget att starta upp med min gen 1 ryzen för att kunna köra med min 5900x processor?"

Nej.

Tänker att du hade rätt jag satte in min corsair mp510 och ändra lite i bios till cms och att den skulle köra uefi. Nu starta datorn upp med min gamla Windows installation där Core temp visar 30 celsius grader 😎

Tack för hjälpen det var kanon 😁👍

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Tänker att du hade rätt jag satte in min corsair mp510 och ändra lite i bios till cms och att den skulle köra uefi. Nu starta datorn upp med min gamla Windows installation där Core temp visar 30 celsius grader 😎

Tack för hjälpen det var kanon 😁👍

Mvh Andreas

Borde nog installera om windows dock!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Borde nog installera om windows dock!

Sant, det skall jag göra på min kingston renegade 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Sant, det skall jag göra på min kingston renegade 😁👍

Ha helst enbart den disken du ska installera windows på inkopplad när du väl gör det, annars riskerar du att bootmanagern lägger sig på en av de andra diskarna och då kommer du inte kunna boota windows om den disken dör eller kopplas ur från datorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ha helst enbart den disken du ska installera windows på inkopplad när du väl gör det, annars riskerar du att bootmanagern lägger sig på en av de andra diskarna och då kommer du inte kunna boota windows om den disken dör eller kopplas ur från datorn.

Tack det skall jag komma ihåg när jag skall installera 😁👍